3547344075

3547344075



69


Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94)

ruchowe silnika. Powyższa uwaga nie dotyczy silników' synchronicznych. W ich przypadku bowiem liczba biegunów' nie wpływa znacząco na parametry silnika.

Dysponując taką rodziną charakterystyk, można charakterystyki mechaniczne pojedynczego silnika trakcyjnego przeliczyć na graniczną charakterystykę trakcyjną pojazdu, jaką jest charakterystyka siły utyku napędu (rys. 2). W praktyce żaden napęd trakcyjny nie wytwarza sil trakcyjnych, odpowiadających momentowi utyku silnika. Rzeczywistą charakterystykę trakcyjną pojazdu od góry ogranicza, albo krzywa łącząca punkty o wartościach siły określonych przez momenty utyku poszczególnych charakterystyk mechanicznych silnika, albo krzywa maksymalnej siły przyczepności kolo - szyna, zależnie od tego, która krzywa przebiega niżej. Od dołu zaś charakterystykę trakcyjną ogranicza charakterystyka oporów ruchu pojazdu. Trzeba wyraźnie podkreślić, że charakterystyka siły utyku charakterystyk mechanicznych silnika nie jest ich obwiednią (rys. 3), chociaż często tak jest nazywana.

Rys. 3. Przebieg charakterystyki momentu utyku i charakterystyki mechanicznej silnika przy f = 50 Hz

W strefie stałego momentu, czyli dla częstotliwości napięcia stojana od 0 do 50 Hz, przy zachowaniu Ulf = const, moment utyku silnika ma wartość stalą i równą (przv rezystancji stojana «, = 0)[3]:

gdzie:

Un - napięcie stojana (międzyprzewodowe), a)s - prędkość kątowa synchroniczna silnika,

XQ - reaktancja rozproszenia silnika.

Bieżącą wartość momentu utyku silnika przy w'artościach napięcia i częstotliwości różnych od znamionowych można wyznaczyć z zależności:

Tnox= T„^n(o.u/af)\    (4)

w której:

Tmx - bieżąca wartość momentu utyku,

Tmax n - znamionowa wartość momentu utyku, O-u - względna wartość napięcia: U/Un, af - względna wartość częstotliwości: flf„.

Z zależności (4) wynika, że powyżej strefy stałego momentu, gdy napięcie stojana jest stałe i równe znamionowemu, moment utyku silnika zmniejsza się z kwadratem częstotliwości napięcia stojana.

2.2. Przebieg charakterystyki momentu utyku rzeczywistego silnika

W rzeczywistym silniku, przy bardzo małych częstotliwościach, charakterystyka momentu utyku silnika odbiega od charakterystyki, przedstawionej na rys. 2. Przy bardzo małych częstotliwościach napięcia stojana rośnie względna wartość rezystancji stojana i zaniedbanie jej przy obliczeniach prowadzi do nadmiernych błędów' (rys. 4). Przedstaw ione na rys. 4 charakterystyki mechaniczne wyznaczone są przy założeniu, że prądy pobierane przez silnik nie przekraczają prądów pobieranych przez silnik przy zasilaniu napięciem o znamionowej wartości i częstotliwości.

Rys. 4. Typowy przebieg charakterystyki momentu utyku przy małych częstotliwościach przy założeniu, że prądy silnika nie przekraczają prądów przy zasilaniu napięciem o znamionowej wartości i częstotliwości W praktyce praca silnika przy bardzo małych częstotliwościach trwa, poza nielicznymi wyjątkami, bardzo krótko i często dopuszcza się przeciążenie silnika prądem w czasie rozruchu, jeżeli tylko pozwalają na to parametry przekształtnika trakcyjnego. Wtedy możliwe jest uzyskanie takich charakterystyk momentu utyku jak na rys. 2.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
70 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) 3. Współczynnik przyczepności koło -szyna
73 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) Rys. 9. Charakterystyka siły utyku napędu
67 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) Lech Lipiński, Mirosław Miszewski Pojazdy
Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) Rys. 2. Przeliczenie rodziny charakterystyk
71 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) Mv) = - + 0,24 (9) 100+ 8v z wyznaczoną p
72 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) dając, że masa całkowita pojazdu wynosi 8
74 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2012 (94) czepności. W przypadku lokomotyw 4-osio-w
120 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) 3.2. PN-ISO 7919-1:2001 Norma dotyczy dr
115 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) Marek Klimowski Politechnika Opolska,
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) 117 PN-IEC 1063:1996 PN-IEC 1063:1996/Ap.l:
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) with fluid-film bearings Mechanical vibratio
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 71/2005 71 Jerzy Mickiewicz, Politechnika Opolska. Opole
9 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99)Edward Pacholski, Lesław Iskierski KGHM Pol
14 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) iuuiii •w
17 Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) ich zakupu. Zdecydowanie korzystniej wypa
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 86/2010 Abstract: The paper presents the calculation of
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 86/2010 Abstract: The prototype of high-speed permanent
Zeszyły Problemowe ~ Maszyny Elektryczne Nr 86/2010 NOWE POLOWO-ZORIENTOWANE ŚRODOWISKO KOMPUTEROWE
Zeszyły Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 86/2010 Tomasz Mnich Politechnika Śląska, Gliwice WYKRYW

więcej podobnych podstron