365605442

365605442



16 Rozdział 1

nym wykształceniem oraz kulturą wymowy. Według poglądów Kwintyliana, zaniedbanie rozwoju dziecka lub złe wzorce hamowały jego możliwości i uzdolnienia. W Kształceniu mówcy podał wskazówki metodyczne mające służyć rodzicom i opiekunom, podkreślał znaczenie etyki i obowiązkowości nauczyciela oraz rolę środków dydaktycznych w wychowaniu, ukazując również przykłady ćwiczeń wspomagających rozwój małego dziecka10.

W wieku przedszkolnym zabawa i zajęcia grupowe uczą współzawodnictwa, kształtują wzajemne relacje i wdrażają do samodzielności. Wiek ten stanowi etap przygotowawczy do nauki szkolnej. Okres tak zwanego wczesnego dzieciństwa kończył się z chwilą ukończenia siódmego roku życia. Wtedy to posyłano dzieci do szkół lub zatrudniano w domu wszechstronnie wykształconego nauczyciela. Podczas zdobywania umiejętności czytania i pisania najpierw zapamiętywały one nazwy liter, łączyły je w sylaby, a potem w wyrazy. Naukę czytania rozpoczynały od smakowania ciastek w kształcie liter. Uczyły się również rachunków i przyrody. Sam Kwintylian był optymistą i zwolennikiem łagodności w wychowaniu.

Na temat wychowania dziecka w epoce średniowiecza niewiele wiadomo. Istnieje uboga ilość źródeł i materiałów. Wzorem człowieka był asceta. Nie interesowano się też edukacją i opieką w wieku przedszkolnym1 2. Religijność i całkowite oddanie Bogu to panujące wówczas tezy wychowawcze.

W tekstach źródłowych w epoce odrodzenia odznaczała się postać Alquina, byłego rektora szkoły katedralnej w Yorku, którego wraz z grupą współpracowników - zakonników anglosaskich na swój dwór sprowadził Karol Wielki. Aląuin był autorem programu nauczania, kształcił nauczycieli oraz układał podręczniki szkolne.

Vittorino De Feltre (1378-1446)

Włoski pedagog, nauczyciel łaciny. „Sokrates epoki odrodzenia", założyciel popularnej i bardzo przyjaznej szkoły zwanej „Domem Radości" w Mantui (1432 r.), przeciwnik jedno-

1

10Historiawychowania, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1967, s. 100.

2

W. Bobrowska-Nowak, Historia..., dz. cyt., s. 17.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 16 Rozdział 1 nym wykształceniem oraz kulturą wymowy. We
16 Rozdział 1 nym z czynników zaburzających dotychczasowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Istnieje
s 16 17 16 ROZDZIAŁ 1 zaś stanowi regułę prawną skonstruowaną według jakiegoś wzoru z elementów zawa
skanuj0122 (16) Rozdział 4. ♦ Tablice i obiekty 133 W klasie A zawarte jest pole o nazwie poi el ora
Socjologia 3 (2) 16 Rozdział 1. Pojęcie tożsamości a współczesność społecznego, według często spotyk
16 Rozdział I było poznanie wychowanka i zakwalifikowanie według wieku do „pierwszej rodziny
44 45 (16) ROZDZIAŁ IIIŚWIATŁOLECZNICTWOWIADOMOŚCI OGÓLNE Leczenie promieniami światła widzialnego o
16 i amerykańskiej, historii oraz kulturze krajów anglojęzycznych. Zajęcia odbywają się po angielsku
PAWLUCZUK ŻYWIOŁ I FORMA (16) Rozdział II KULTURA 1. FUNKCJONALISTYCZNY I FENOMENOLOGICZNY OPIS KULT
Image1921 x+2 lim x-»( 1 + x +1 = 42 = 16 ponieważ lim x-»0l 1 + X + 1 = 4 oraz lim (x+2) = 2 x-»0

więcej podobnych podstron