365606203

365606203



do walki, wiara w postęp, dążenie do powszechnego szczęścia społeczeństwa; sami siebie nazywali „trzeźwymi entuzjastami”) i skonfrontować go z analogicznym obrazem zawartym w Odzie do młodości Mickiewicza.

(ok. 55 minut)

3. Podsumowanie

Lekcję można zakończyć zestawieniem ideałów i celów pozytywistów ze znanymi już uczniom ideałami romantycznymi (przeciw którym zasadniczo zwrócony jest bunt „młodych”). Można w tym miejscu wprowadzić ćwiczenie dramowe.

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy (mogą one odzwierciedlać ich preferencje lub być wybrane losowo):

-    romantyczni idealiści,

-    „trzeźwi entuzjaści” (którzy chcą nauki i pracy nad społeczeństwem).

Pierwsi spróbują krótko i syntetycznie odpowiedzieć na pytanie, czego chcieli

romantycy i do jakich celów dążyli, np.:

-    ojczyzna ponad wszystko;

-    „wybić się na niepodległość” (Maurycy Mochnacki);

-walczyć z bronią w ręku, a w razie potrzeby złożyć ofiarę z życia („piękna śmierć” dla ojczyzny);

-    wpłynąć na bieg historii;

-    zająć miejsce w boskim planie zbawienia świata, opowiadając się po stronie dobra;

-    odkryć i poznać mistyczną stronę kosmosu;

-    „wzlatywać nad poziomy”, „mierzyć siły na zamiary” i „sięgać, gdzie wzrok nie sięga”.

Uczniowie wchodzący w skład tej grupy dzielą się zapisami, które będą odczytywać w zaplanowanym porządku.

Druga grupa przygotowuje odczytanie artykułu Świętochowskiego, dzieląc go na krótkie fragmenty, tak jednak by zachować strukturę logiczną (każdy fragment musi być sensowną całością). Wyodrębnione całostki prezentują różne osoby (tak by były i w tej grupie „różne głosy”). W miarę możliwości wykonawcy będą się starali czytać swoje fragmenty, interpretując je intonacją, modulacją głosu itp.

Następnie uczniowie stają w dwóch grupach i odczytują swoje kwestie. Zaczynają „pozytywiści”. „Romantycy” mogą powtarzać swoje hasła, najlepiej wypowiadając je z odpowiednim uczuciem i akcentując ich treści.

Po zakończeniu ćwiczenia (można je także wykonać na tle cichnącej muzyki romantycznej) klasa opisuje swoje wrażenia i przedstawia wnioski. Być może pojawią się głosy krytyczne typu: Czy młodzi pozytywiści mieli prawo tak ostro odrzucać dorobek romantyzmu? A może to prawo młodości odrzucać wszystko, co stworzyła epoka poprzednia?

Można odpowiedzieć na pytanie 4 z podręcznika, odnoszące się do artykułu Świętochowskiego, a także zastanowić się, czy tytułowe „my” i „wy” to przykład języka ezopowego. Czy ich przeciwstawienie jest tylko wyrazem zmiany pokoleń i buntu



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
hejl10 77 ’ degrała w dążeniu do zmiany atmosfery społecznei, systemu politycznego i porządki prawne
kartki i?oryzmy1 Ze wszystkich dróg, prowadzących do osiągnięcia szczęścia w życiu, 
Ludwig von Mises    Ludzkie działanie instynkty sprowadzają się do instynktu szczęści
20 stopniu przyczynić się do postępu w pracach nad makroteorię rozwoju społeczeństwa i gospodarki w
Zakomunikować poszczególnym osobom, jak również podać do powszechnej wiadomości, że będzie istniało
82698 mowisz masz (102) 106 MÓWISZ, MASZ Kto jest szczęśliwy? Kto uważa siebie za ofiarę okolicznośc
Zdjęcie1482 •ta lo za tac u koła — do powszechniej"*1^ v_ obiektywni •jarej działalności na aze
5 (1728) układanka Seguina-Goddarda, włączona do powszechnie używanej baterii testów HaJste-ada-Reit
3. Odsyła do powszechnie uznawanych wartości (wdzięczność, uzasadniony interes) Rodzaje wypowiedzi 1
R32Ekologiczny czynnik chłodniczy W porównaniu do powszechnie używanego czynnika chłodniczego* R410A
ZESTAW PROJEKTÓW DO POWSZECHNEGO STOSOWANIA W BUDOWNICTWIE PRZEMYSŁOWYM
szczęście idzie do Ciebie Szczęście idzie do Ciebi Szczęście idzie do Ciebi Szczęście idzie do Ciebi
Magazyn5901 djvu III. Utrzymanie liczebnego stanu ludności. 1. Spadek liczby urodzin. Że udoskon
Magazyn5901 djvu III. Utrzymanie liczebnego stanu ludności. 1. Spadek liczby urodzin. Że udoskon
Norma- jest dokumentem do powszedniego i wielkokrotnego stosowania przyjętym na zasadzie konsensusu
NARODOWE FUNDUSZE INWESTYCYJNE Przez instytucję NFI doszło do powszechnej prywatyzacji. 1.

więcej podobnych podstron