3702672297

3702672297



[92]


Maciej Major, Barbara Nawolska

Odpowiedź na to pytanie jest negatywna. Jest to oczywiste, ponieważ gracze mogą czekać na te same serie (gra ga\a) i wtedy szanse na zwycięstwo obydwu graczy są takie same. Można jednak mówić o serii optymalnej, tzn. takiej że szanse na zwycięstwo gracza, który na nią czeka, są nie mniejsze od szans jego przeciwnika, bez względu na to, na jaką serię czeka przeciwnik. Takimi seriami są serie or i ro, ponieważ serie or i ro są jednakowo dobre, natomiast seria or (ro) jest lepsza od każdej z serii oo i rr (oo i rr).

Na koniec przeanalizujmy jeszcze czy średni czas czekania na każdą z serii orłów i reszek długości 2 pozostaje w jakiejś relacji ze średnim czasem trwania doświadczenia Sa\b (średni czas błądzenia po grafie stochastycznym będącym modelem doświadczenia <5a|b).

W pracy (Major, Nawolska, 1999b, s. 201, 205-207) wykazano, że E(Tor) = E(Tro) = 4 oraz E(T00) = E(Trr) = 6. Za pomocą tak zwanego algorytmu średniego czasu błądzenia po grafie stochastycznym1 można wyznaczyć E(T00\00), E(Trr\or) oraz E(Tor\ro). Jest

E(T00\00) = 3.68, E(Trr\or) « 3.17, E(Tor\ro) « 2.96.

Wynika stąd, że najkrótszy średni czas trwania doświadczenia Sa\b (gry ga\b) ma miejsce w przypadku serii o najkrótszych średnich czasach czekania, zaś najdłuższy średni czas - w przypadku serii o najdłuższych średnich czasach czekania.

Można też sformułować następujące twierdzenie:

Twierdzenie 1

Niech a i b będą seńami orłów i reszek długości 2. Dla doświadczeń losowych Sa\b, Sa i Sb zachodzi

Warto też odnotować jeszcze jedną zaobserwowaną prawidłowość, którą ujmiemy w formie twierdzenia:

Twierdzenie 2

Niech a i b będą seriami orłów i reszek długości 2. Dla doświadczeń losowych Sa\b, Sa i Sb zachodzi

1°    P(... a|*) =    P(... *    \b)    <=» E(Ta)    = E(Tb)-

2°    P(... a|*) <    P(... *    |6)    4=> E(Ta)    > E(Tby,

3°    P(... a\*) >    P(... *    |b)    <=> E(Ta)    < E(Tb).

1

Algorytm ten pozwala na efektywne wyznaczanie wartości oczekiwanej zmiennej losowej będącej czasem trwania doświadczenia losowego wieloetapowego (mierzonego liczbą etapów). Ma on zastosowanie w sytuacji, gdy przebieg doświadczenia jest interpretowany jako błądzenie losowe po grafie stochastycznym. Obliczanie średniego czasu błądzenia po grafie stochastycznym sprowadza się, podobnie jak ma to miejsce w przypadku algorytmu pochłaniania, do rozwiązywania układu równań liniowych. Algorytm ten został przedstawiony w (Engel, 1980) oraz wraz z dowodem w (Płocki, 2005b, s. 399-401).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
[94] Maciej Major, Barbara Nawolska Major, M., Nawolska, B.: 2006, Aktywności matematyczne studentów
[84] Maciej Major, Barbara Nawolska ska, 1999b). Skończone przestrzenie probabilistyczne (w tym
[86] Maciej Major, Barbara Nawolska3. Propozycja uogólnienia gier Penneya W niniejszej pracy zapropo
[88] Maciej Major, Barbara Nawolska konstrukcji tego grafu wykorzystamy graf będący prezentacją
[90] Maciej Major, Barbara Nawolska Pierwszy jest drugą potęgą kartezjańską przestrzeni
skanuj0012 (193) że bałam się z tym wyjawić, gdyż mógłbyś mi odpowiedzieć na to negatywnie, że nie.
skanuj0035 272 język nowych mediów > operacje > Odpowiadając na to pytanie, posłużę się zestaw
(cykliczny). Autor ten wyraża obawę, że bardziej miarodajna odpowiedź na to pytanie będzie możliwa d
Scan0157 OY Zawsze odpowiadam na to „oczywiście”. Mogłem być pierwszym człowiekiem, który poznał jęz

więcej podobnych podstron