3870137669

3870137669



RAPORT RPO

Stąd celem niniejszego opracowania jest omówienie problematyki funkcjonowania poznawczego i związanego z nim ściśle rozwoju kompetencji językowej u dzieci głuchych rodziców głuchych oraz dzieci głuchych rodziców słyszących. Pozwoliłoby to nam wyjaśniać kwestię psychologicznych aspektów rozwoju dzieci głuchych wychowywanych w różnych warunkach stymulacji językowych. Ponadto wyróżnione zostaną czynniki mogące w mniejszym bądź większym stopniu prowadzić do zróżnicowania językowo-poznawczego w populacji dzieci głuchych. Znajomość tych zmiennych pozwoliłaby lepiej zrozumieć potrzebę opracowania programu dwujęzycznej edukacji głuchych, którego realizacja mogłaby sprzyjać niwelowaniu niemałych różnic językowych, jakie obecnie występują w populacji dzieci głuchych uczęszczających do różnych szkół dla głuchych. Sugeruje to konieczność modyfikacji zazwyczaj realizowanych programów wczesnego wspomagania rozwoju, poprzez uwzględnienie pozytywnej roli języka migowego w procesie wychowania dziecka głuchego.

Okresy badań nad procesami poznawczymi u dzieci głuchych

Marschark i Wauters (2011) wymieniają cztery okresy badań nad funkcjonowaniem poznawczym dzieci i dorosłych głuchych - opisując, jak na przestrzeni kilkudziesięciu lat zmieniało się podejście do głuchych, które stopniowo doprowadzało do stworzenia modelu ich rozwoju poznawczego i językowego.

W pierwszym okresie badań (lata pięćdziesiąte XX wieku) określano głuchych jako osoby o niższym poziomie inteligencji. Pokazano, że głusi przejawiali wiele braków w rozwiązywaniu zadań językowo-poznawczych w porównaniu z ich słyszącymi rówieśnikami. Badania przeprowadzone były jednak na bazie znajomości języka mówionego. Stwierdzono, że pod względem intelektualnym głusi są w pewnym stopniu opóźnieni w stosunku do słyszących. Fakt opóźnienia intelektualnego łączono z (1) chorobą wywołującą głuchotę, (2) brakiem wczesnej rehabilitacji dziecka głuchego oraz (3) niedostatecznym opanowaniem języka mówionego. Uważano, że czynniki te mogą mieć wtórny wpływ na rozwój umysłowy dzieci głuchych.

W drugim okresie badań (lata sześćdziesiąte XX wieku) utrzymywano, że myślenie głuchych charakteryzuje się konkretnością. Rezultaty badań nad sposobami rozwiązywania problemów i umiejętnością wczytaniu i pisaniu wykazały, że głuchych cechuje „ubóstwo poznawcze": skazywani są na niski poziom poznawczy ze względu na brak słuchu. Przypisano im również brak umiejętności wyjścia z sytuacji „tu i teraz". Ponadto sądzono, że głusi mają ograniczone możliwości funkcjonowania na wyższym poziomie poznawczym. Niektórzy badacze przyjęli stanowisko, że głusi nie mogą naturalnie przyswoić języka, który

18



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WSTĘP Celem niniejszego poradnika jest omówienie problematyki związanej z ubezpieczeniami społecznym
Foto1934 122 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie Celem niniejszego opracowania jest prezentacja możl
1.1.    Cel opracowania. Celem niniejszego opracowania jest sporządzenie projektu
1. Wstęp Celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie w przystępny sposób metod i technik bada
15 Głównym celem niniejszego opracowania jest charakterystyka przeobrażeń, które dokonały się w
Wstęp Celem niniejszego opracowania jest zwrócenie uwagi na niektóre zagadnienia i problemy dotycząc
Wprowadzenie Celem niniejszego opracowania jest pogłębiona i wszechstronna refleksja 0
Logistyka ■ nauka Głównym celem niniejszego opracowania jest, więc nie tylko skrótowe usystematyzowa
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie planowanego do realizacji projektu Nadleśnictwa Ce
10 Celem niniejszego opracowania jest prezentacja jego najważniejszych ustaleń oraz próba wskazania
702 Celina M. Olszak, Kornelia Batko Celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie możliwości s
Opracowanie wyników pomiarów:Metody oszacowania niepewności pomiaru Celem niniejszego opracowania je
CCI2012102307 Polszczyzna urzędowa i jej wańanty EWA MALINOWSKA (Opole) Celem niniejszego opracowan

więcej podobnych podstron