414223782

414223782



W środowisku akademickim

5. Program Ramowy Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej 1999-2002

Branżowy Punkt Kontaktowy 5PR przy Politechnice Opolskiej


W styczniu 1999 roku rząd polski podpisał z Komisją Europejską ostateczne porozumienie [ w sprawie warunków udziału naszego kraju w kolejnej edycji największego międzynarodowego programu współpracy naukowo-badawczej i technicznej w latach 1999-2002, z budżetem 14,9 mld euro.

Program subwencjonujący projekty i działania poprzez otwartą formułę konkursową, stał się najważniejszym instrumentem promowania nauki i wspomagania współpracy w Europie.

Dla polskich instytucji naukowo-badawczych, przedsiębiorstw różnych branż, organizacji samorządowych oraz pozarządowych otwarły się możliwości udziału w międzynarodowych konsorcjach, tworzonych dla realizacji projektów o szerokim spektrum dziedzin życia codziennego i na rzecz rozwiązywania ważnych problemów technologicznych o znaczeniu ogólnoeuropejskim.

Zrazu powołano Krajowy Punkt Konsultacyjny przy 1PPT Polskiej Akademii Nauk, przed którym stanęły ogromne zadania informowania, doradzania i wspomagania instytucji badawczych oraz przedsiębiorstw w ich uczestnictwie w 5. Programie Ramowym UE. W ślad za tym formowano, w większych ośrodkach akademickich punkty regionalne oraz lokalne - pracujące przeważnie w jednym środowisku.

Lokalny Punkt Kontaktowy 5PR, w naszej Uczelni ukształtował swą działalność w pierwszych tygodniach 1999 roku. Służyło temu systematyczne uczestnictwo w szkoleniach, organizowanych na przełomie 1998/99 r., seminariach i warsztatach prowadzonych przez Krajowy Punkt Kontaktowy IPPT PAN z udziałem ekspertów polskich oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej. W intensywnej kampanii informacyjnej na uczelni i poza nią, podjęto starania o jak najszersze przedstawienie problematyki 5PR w środowisku akademickim - publikując interpretacje obcojęzycznych materiałów szkoleniowych, artykułów biuletynu CORDIS i przewodników Programu.

W lutym 1999 r. prof. Ewald Macha - koordynator naukowy LKP Opole, wziął udział w konferencji nt. 5PR w Essen, a w marcu ’99 zorganizowano w Katedrze Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn seminarium poświęcone głównym zagadnieniom i strukturze Programu.

Podczas seminarium w Łodzi (czerwiec 1999) nawiązano kontakt z szefem Biura BIT z Wiednia, a za jego pośrednictwem z kilkoma austriackimi firmami o profilu energetycznym - stąd pochodzi kontakt z Instytutem TechSET, którego partnerem jesteśmy obecnie w Programie Leonardo da Vinci (projekt pilotażowy).

W końcu października 1999 r. staraniem LKP oraz Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą PO zorganizowano seminarium z elementami warsztatów nt. opracowywania i pisania projektów w 5. Programie Ramowym. Seminarium prowadził dr

A. Siemaszko, dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego IPPT PAN.

W dniu 23 marca 2000 r. LKP Politechniki Opolskiej uzyskał, w wyniku ogólnopolskiego konkursu status Punktu Branżowego pod protektoratem IPPT PAN oraz Komitetu Badań Naukowych, który finansuje realizację zadań prowadzących do uczestnictwa polskich zespołów w projektach Piątego Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej w 2000 roku.

Fakt powołania BPK w Opolu sprawia, że Politechnika Opolska znalazła się w gronie 15 ośrodków w Polsce będących centrami wspomagającymi udział instytucji naukowo-badawczych, jednostek samorządowych i przedsiębiorstw danego regionu w tym trudnym, lecz intratnym przedsięwzięciu.

W ogólnej koncepcji organizacyjnej sieci Krajowego Punktu Kontaktowego IPPT PAN, proponuje się precyzyjny podział zadań pomiędzy punktami: krajowym, regionalnymi (9 ośrodków) i branżowymi. Zadania te wynikają z natury 5.Programu Ramowego, a w naszym wypadku znacznie poszerzają dotychczasowe działania na szczeblu lokalnym - szczególnie chodzi tu o ściślejszy kontakt z różnymi jednostkami w regionie. Wspomniane zadania to:

•    działalność informacyjna,

•    organizowanie szkoleń oraz uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez ośrodki w kraju i za granicą,

•    organizowanie systemu konsultacji, doradztwo w przygotowywaniu projektów,

•    współpraca z małymi i średnimi przedsiębiorstwami,

•    współpraca z instytucjami samorządowymi w regionie,

•    poszukiwanie i kojarzenie partnerów według ofert krajowych i zagranicznych,

•    współpraca z innymi regionami,

•    współpraca z powstającymi w regionie punktami lokalnymi (instytut, przedsiębiorstwo).

Wykonanie tych zadań, znajdzie przede wszystkim wyraz w liczbie zgłoszonych własnych wniosków projektowych, a także uczestnictwie w projektach zgłaszanych przez partnerów zagranicznych. Punkt dysponuje sporym zasobem informacji i zgłoszeniami o poszukiwaniu partnerów.

Ponieważ jednym z ważnych elementów działalności, jest coroczne organizowanie seminariów tematycznych i szkoleń, już dziś przyjmujemy wszelkie propozycje środowiska naukowego dotyczące działań przygotowawczych oraz sugestie, które z Programów Tematycznych lub Horyzontalnych Piątego Programu Ramowego UE, byłyby najbardziej interesujące z punktu widzenia badań i propozycji projektowych dla (szerzej pojętego) środowiska naszej Uczelni i regionu.

Zagadnieniem, do którego Komisja Europejska przywiązuje szczególną wagę jest uczestnictwo małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Programie. II Program Horyzontalny

Ciąg dalszy na stronie 22

18 Politechnika Opolska



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
68. Rozwój zdolności wojskowych Unii Europejskiej : kod pracy: II. 1.2.2.0 : praca badawcza / p
4 PISMO PGO nowoczesną strategię rozwoju PG Elementy strategii rozwoju PG Politycy Unii Europejskiej
Akademia Morska w Gdyni / Informator Dzięki Funduszom pozyskanym z Unii Europejskiej w ramach projek
Infrastruktura społeczno-techniczna w krajach Unii Europejskiej - analiza taksonomiczna Dorota
Wojskowa Akademia Techniczna skutecznie korzysta z programów rozwojowych oferowanych przez Unię Euro
W środowisku akademickim Forum Dyskusyjnego Innowacyjność i Transfer Technologii _17 5. Program Ramo
technik ochrony środowiska 325511 Program opracowany w oparciu o podstawę programow ą 3255
Techniki ciągłe pozaustrojowego oczyszczania krwi W programie ramowym kursu zawarte są treści dotycz
Kotły EnergetyczneKierunki rozwoju techniki kotłowejZakres prezentacji ■    Pojęcia,
P1090802 prceja programów szkolnych, o tyle w Środowisku akademickim rolą lę po części przejmuje gru
INSTYTUT MECHANIKI GÓROTWORU POLSKIEJ AKADEMII NAUK tarodowe Centrum Badań i Rozwoju 30 - 059 Kraków
2.    Program wsparcia środowiska akademickiego SJO kształci umiejętności językowe i
IV. Program żółty „Słonecznik” -Program promocji działalności SJO w środowisku akademickim Cele

więcej podobnych podstron