4189283436

4189283436



168 Małgorzata Olczak

Współczesny świat edukacji wymusza na nauczycielu bycie twórczym. Postulaty kształcenia twórczego nauczyciela w literaturze przedmiotu pojawiają się już od dłuższego czasu. Wskazywali na nie choćby Henryk Rowid, Helena Radlińska, Kazimierz Korniłowicz czy Aleksander Kamiński (por. Szmidt 2001). Wincenty Okoń (1970), podejmując zagadnienie twórczości nauczycielskiej, wyróżnił dwa kryteria. Po pierwsze - nauczycielem twórczym jest ten, kto osiąga (lub powinien osiągać) wybitne wyniki w nauczaniu, a po drugie - nauczycielem twórczym jest ten, kto wyróżnia się samodzielnością stosowanych rozwiązań. O ile pierwsze kryterium budzi wątpliwości - wybitne wyniki w nauczaniu osiąga się niekoniecznie poprzez pracę twórczą, a nawet stosując nowe elementy w metodach nauczania, można uzyskać czasowo pogorszenie wyników, to drugie kryterium wydaje się trafne. Niewątpliwie twórczego nauczyciela wyróżniać będzie nowość i samodzielność stosowanych rozwiązań, przejawianie inicjatywy dydaktycznej.

Inaczej definiuje twórczego nauczyciela Jan Poplucz: „[...] twórczym nazwiemy takiego nauczyciela, który bądź oryginalnie rozwiązuje każde zajęcia z młodzieżą, bądź poszukuje nowych rozwiązań w pracy pedagogicznej i stara się je upowszechnić” (Poplucz 1978, s. 158). Taki opis twórczego nauczyciela wynika z faktu, że autor dzieli twórczość nauczycielską na bierną, naśladowczą i właśnie twórczą.

Obrazowo postawę twórczą nauczyciela ukazuje Jacek Banasiak: „Twórcza postawa wobec pracy pedagogicznej jest to tendencja do rozwiązywania problemów zawodowych w sposób polegający na produktywnym poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań, ich weryfikacji możliwie naukowymi metodami oraz na instrumentalnym potraktowaniu wyników tej weryfikacji, co stanowić powinno gwarancję uzyskania w podejmowanym działaniu rezultatów lepszych niż w działaniu opartym na dotychczasowych schematach” (Banasiak 1975, s. 93).

Kształcenie nauczycieli akademickich do twórczości i przygotowanie ich do pracy z uzdolnionymi twórczo studentami wydaje się sprawą najwyższej wagi, tym bardziej że: „Poszukiwanie koncepcji twórczego rozwoju nauczycieli, twórczej edukacji nauczycielskiej na miarę potrzeb współczesnej szkoły, uczniów, rodziców i środowisk lokalnych współdziałających w tworzeniu nowych jakości edukacyjnych - jest wyzwaniem czasu. Sytuacja współczesnego nauczyciela coraz bardziej staje się sytuacją twórcy środowiska edukacyjnego i kultury” (Koć-Seniuch 2003, s. 95).

Autokreacja

Głównie za sprawą wzrostu poziomu samowiedzy Roman Schulz wskazuje czwartą dziedzinę aktywności twórczej człowieka - jest nią autokreacja (lub samorozwój). Współczesny człowiek może być nie tylko odkrywcą, wynalazcą, innowatorem w pracy czy zdolnym do kreacji postaw społecznych - może również siebie jako osobę uczynić „obiektem” działalności twórczej. Innowacyjne zadania podejmowane w stosunku do własnego „ja” łączą się z planowaniem własnego rozwoju, formowaniem własnej osobowości i urzeczywistnianiem siebie na przestrzeni całego życia. Przy czym trud tworzenia siebie może dokonywać się przez realizacje na polu pracy twórczej, pracy nowoczesnej czy innowacji społecznych.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Edukacja regionalna na I etapie kształcenia - twórczy rozwoj dziecka: praca zbiorowa /pod red. Małgo
96Dydaktyka runków wymusza na nauczycielu inne spojrzenie na uczniów. Musi mieć on świadomość i potr
fw ŚWIAT Z KLASĄ EDUKACJA GLOBALNA NA ZAJĘCIACH WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE W GIMNAZJUM
168 Miejsce fizjoterapii we współczesnej ginekologii w okolicy łopatki i na niej. Kinezyterapia ma r
XI. 8. KAZIMIERZ II (ż. MAŁGORZATA).505 1446 r. Już sam wzgląd na to, że dwa współczesne i niezależn
skanuj0024 (168) 56 podróżowała po Iranie. Jednym z punktów na jej trasie były miejscowości Sistan i
IMAG0235 (2) -    współczynnik miejscowych strat energii na wylocie z rury dławiącej
Image020 196 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNA dagodzy projektują i wyjaśniają sytuacje edukacyjne nakie

więcej podobnych podstron