4189284157

4189284157



Właściwości użytkowe silników spalinowych (dla stałych charakterystyk sterowania silnika) są zdeterminowane przede wszystkim tymi wielkościami, które charakteryzują: intensywność wykonywanej przez silniki pracy, opisywana mocą użyteczną, oraz stan cieplny silników, określany temperaturami ich części i układów [8], Do opisu wielkości charakteryzujących intensywność wykonywanej przez silniki pracy wykorzystuje się zazwyczaj moment obrotowy, opisujący obciążenie silnika, i prędkość obrotową [8]. Do tego opisu można również przyjąć jako wielkość charakteryzującą obciążenie sterowanie silnika przez operatora. Te trzy wielkości: sterowanie silnika przez operatora - s, moment obrotowy silnika - Me i jego prędkość obrotowa - n są ze sobą zależne. W stanach statycznych jest to zależność w postaci funkcji elementarnej o wartościach liczbowych:

F(s,Mc,n) = 0    (1)

natomiast w stanach dynamicznych jest to zależność operatorowa [2]:

3[s,Me,n] = 0    (2)

Również do opisu obciążenia silnika spalinowego, zamiast jego momentu obrotowego, można użyć momentu oporu - M0. W stanach statycznych zachodzi oczywiście zależność:

Me = M„    (3)

natomiast w stanach dynamicznych:

£[j(t).„(t)] = M,(t)-M„(t)    (4)

dt

gdzie: t-czas,

J - moment bezwładności ruchomych części silnika sprowadzony na oś wału korbowego.

Zatem w stanach statycznych spełniona jest zależność funkcyjna o wartościach liczbowych:

F(s,Mo,n) = 0    (5)

a w stanach dynamicznych jest to zależność operatorowa:

9i[s,M„,n]=0    (6)

Właściwości użytkowe silników spalinowych zależą w stanach dynamicznych nie tylko od wartości wielkości opisujących stan pracy silnika, ale i od ich przebiegów [8]. Z tego powodu właściwości użytkowe silników spalinowych w warunkach dynamicznych mogą się znacznie różnić od tych właściwości w warunkach statycznych [8].

Dla ustabilizowanego stanu cieplnego silnika spalinowego jego właściwości determinują w stanach dynamicznych procesy momentu obrotowego i prędkości obrotowej. W związku z tym w ogólności nie można jednoznacznie ocenić właściwości użytkowych silnika spalinowego w jego stanach dynamicznych. Istnieje jednak możliwość rozpatrywania właściwości użytkowych silnika spalinowego w stanach dynamicznych przyjętych jako stany elementarne. Jednym z możliwych    kryteriów kwalifikacji do elementarnych stanów

dynamicznych silnika spalinowego jest rozpatrywanie znaku pochodnych stanów względem czasu: dodatniego lub ujemnego, w całym zakresie pracy silnika. Zatem dla wielkości sterowania silnika przez operatora, momentu oporu i prędkości obrotowej są możliwe następujące elementarne stany pracy silnika:

*>0/

dt

o

A

^>0

dt

(7)

o

A

■o 1 -3

O

A

=>

^<0

dt

(8)

dt

O

V

=>

^>0

dt

(9)


2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Optymalizacja receptury żywic ze względu na właściwości użytkowe Uznano, że dla przeprowadzenia bada
page0074 66 Popchnięty na drogę, która nie była jego charakterowi właściwą, ,poświęcony stanowi duch
- 103 - Turbina parowa. Silnik (motor) spalinowy stały. Silnik (motor) spalinowy dla samojazdu, samo
2. Charakterystyka sterowania od strony twornika Jedną ze znanych metod regulacji prędkości silników
Charakterystyka sterowania silnikiem magnetoelektrycznym Wraz ze wzrostem wartości napięcia zasilani
-Zły przykład P Lepkość - właściwość płynów i plastycznych ciał stałych charakteryzująca ich
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu Charakterystyka rozpędz
locluser 4£ Właściwości: Użytkownik lokalny ZałożeniabTEiii_ Panel sterowania ^ Ekran ^ Sieć&nb
Obraz 4 (4) 206 Rys. 12.8. Widmo akustyczne silnika spalinowego Rys. 12.9. Charakterystyka częstotli
-Zły przykład P Lepkość - właściwość płynów i plastycznych ciał stałych charakteryzująca ich
-Zły przykład P Lepkość - właściwość płynów i plastycznych ciał stałych charakteryzująca ich
-Zły przykład P Lepkość - właściwość płynów i plastycznych ciał stałych charakteryzująca ich

więcej podobnych podstron