4261638733

4261638733



12

proponowanych założeń metodologicznych. Natomiast bezkrytyczny stosunek do jakiejkolwiek jednej tylko koncepcji badawczej kryje w sobie niebezpieczeństwo odrzucenia wszystkich innych osiągnięć metodologicznych bez powodów uzasadnionych merytorycznie. Najczęściej to się przejawia w pejoratywnej ocenie całego wcześniejszego dorobku badawczego i określanie go w kategoriach wartości przestarzałej, “tradycyjnej” i niegodnej uwagi28.

2

Moja lektura książki: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Redakcja: Elżbieta Tabakowska, Kraków 2001; Autorzy: 1. De Caluwe, Johan (Gandawa, Belgia); 2. Dirven, Rene (Duisburg, Niemcy); 3. Geeraertes, Dirk (Leuven, Belgia); 4. Goddard, Cliff (Metz, Australia); 5. Grondelaers, Stefan (Leiven, Belgia); 6. Porings, Ralf (Giessen, Niemcy); 7. Radden, Gunter (Hamburg, Niemcy); 8. Semiclaes, Willy (Bruksela, Belgia); 9. Soffritti, Marcello (Bolonia, Wiochy); 10. Spooren, Wilbert (Tilburg, Holandia); 11. Taylor, John (Otago, Nowa Zelandia); 12. Vazquez-Orta, Ignacio (Saragossa, Hiszpania); 13. Verspoor, Marjolijn (Groningen, Holandia); 14. Wierzbicka, Anna (Cranberra, Australia); 15. Winters, Margaret (Carbondale, Ul, USA).

Rozdział 1 - Rene Dirven, Gunter Radden, Kognitywne podstawy języka: język i myśl; przekład i opracowanie: Elżbieta Tabakowska.

Po uważnych studiach tego rozdziału Kognitywnych podstaw (...) swoje refleksje nad tym, co tu zostało przedstawione, pozwoliłem sobie ująć w porządku odwrotnym do struktury wykładu, ponieważ to, co zostało przedstawione w dalszej części rozdziału uważam za punkt wyjścia do rozważań o tym, co zawiera jego część pierwsza.

Na s. 15 Autorzy sygnalizują, że pewne specyficzne cechy języka umożliwiają ludziom komunikację oraz stanowią odbicie świata ludzkich pojęć, które to pojęcia tworzą system o wiele bogatszy od systemu znaków językowych. Dotychczas wiedzieliśmy, że język jako specyficzne narzędzie służące do porozumiewania się ludzi w całości jest odbiciem uświadomionej przez człowieka otaczającej go rzeczywistości w formie całego systemu znaków językowych - i to z naddatkiem wielu diakrytycznych cech redundantnych tych znaków. Każde uświadomione przez człowieka pojęcie otrzymuje w danej społeczności językowej właściwą formę jego wyrażania. Natomiast świat niedostępny świadomości ludzi nie może być poddawany żadnej typizacji pojęciowej, ponieważ nie jest on przez ludzi jeszcze w ogóle postrzegany. Autorzy natomiast piszą że kategorie pojęciowe stanowią system o wiele bogatszy od systemu znaków językowych. W ich interpretacji bardzo wiele kategorii pojęciowych - choć nie wszystkie - daje początek kategoriom językowym. Kategorie pojęciowe muszą więc istnieć jako byty autonomiczne poza kategoriami językowymi. Do porozumiewania się między ludźmi służą jednak już tylko kategorie językowe, które ponadto narzucają nam określony sposób pojmowania otaczającego nas świata.

Z pozycji logiki pojęcie definiuje się jako znaczenie (konotacja) nazwy, myślowy odpowiednik zespołu cech charakterystycznych dla podmiotów, do których ta nazwa się odnosi (jej desygnatów). Pojęcie odnosi się do kategorii treści, zaś nazwa do kategorii formy i są to dwa nierozłączne komponenty jednego i tego samego bytu, które samoistnie w 28 O. H. Tpy6a'ieB, Eecedu o Memodonoeuu uaymozo mpyda (“TpaKinam o xopouieu paóome"), “Pyccnaa CJIOBCCHOCTb", 1993, Ns 1, s. 9.

M. BOBRAN.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SKRAJNE FORMY NACJONALIZMU: DSzowinizm: Wyraża się w bezkrytycznym stosunku do
Z1 .Założenie o małych wartościach przemieszczeń w stosunku do wymiaru ciałau « L w konstrukcjach
Obraz5 -12 cm Ryv I 37. Ustawienie bryty w stosunku do punktu obserwacji, środka rzutowaniu i płasz
Założenia metodologiczne i koncepcja pracy pretensji do narzucania jakiegoś jedynego możliwego sposo
S7303100 464 brak sensu 12. Gdy zastanawiam się nad moim stosunkiem do otaczającego świata, t
336 (12) sowej repetytora lub kociołka kompasu w stosunku do płaszczyzny diametralnej statku, nieprz
skanuj0072 pedagogika teoret., metodologicznego, kategorialnego i normatywnego w stosunku do następu
jpg026(1) 25 powierzchni czynnej w stosunku do światła z jednej strony i do osmotycz-nego pobierania
Obraz4 (36) 53 POJĘCIE POSTAWY daleki od punktu zerowego (dodatni), jak i ujemny, np. w stosunku do
skanuj0016 (284) Wzór 1.2 jest stosowany przy naprężeniach o tym samym kierunku (w stosunku do przek
img164 Swoją teorie Zaionc opiera na 9 założeniach: Sądy emocjonalne są pierwotne w stosunku do proc
skanowanie0034 (12) Szczegóły usytuowanie krzesła i operatora w stosunku do monitora repjloe«r>B

więcej podobnych podstron