4265275857

4265275857



przyszłości każde z nich zaowocowało własnym bogactwem dla świata, podobnie, jak na przykład nauczyciele, dzielą się z nimi bogactwem swojej wiedzy, ich rodzice - lekarze czy rolnicy również dzielą się bogactwem swojej pracy, umiejętności i mądrości życiowej.

•    Opowieść o trzech braciach - Ziarnosieju, Mąkomielu i Chlebopiecku

Ta opowieść jest kontynuacją poprzedniego wątku o dzieleniu się swoim bogactwem, a także o potrzebie współpracy, o tym, w jaki sposób praca jednych osób jest pożyteczna dla innych, nawet jeśli czasem nie znamy tego, kto tę pracę wykonuje. Dzieci powinny zastanowić się i podać przykłady pracy ważnych osób, których nigdy lub prawie nigdy się nie spotyka osobiście np. panie sprzątaczki, piekarz, pracownik elektrowni itp.

Inną ważną treścią jest fakt nadania imienia bohaterom dopiero w momencie, gdy na nie zapracowali, zasłużyli. Poza tym, są to imiona znaczące, związane z wykonywaną pracą. Tu można nawiązać do tego wątku i opowiedzieć o znaczeniach ukrytych w imionach uczniów.

•    Magiczne słowa

W tej bardzo popularnej opowieści dzieci nie tyle uczą się, co raczej przypominają sobie o tym, jak ważne i pożyteczne jest posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi na co dzień. Poza zwykłą ilustracją, rysują także wymyślone przez siebie magiczne znaki, objęte ścisłą tajemnicą. Dla każdego magicznego „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” - oddzielny znak. Można to wykonać z dziećmi również w formie dużego (i bardzo tajemniczego!) plakatu i powiesić w klasie.

•    O kotku, który nie wiedział kim jest

To bardzo wzruszająca i zabawna opowieść o kotku, który pobiegł za listkiem, zgubił się w lesie, ale był tak malutki, że nie wiedział, kim jest ani jak się nazywa, ani gdzie mieszka. Leśne zwierzątka próbują mu pomóc i, ponieważ umie skakać i ma futerko, zajączki oświadczają, że na pewno jest jednym z nich. Bawią się razem doskonale, ale niestety, gdy nadchodzi czas kolacji okazuje się, że nowemu „zajączkowi" zupełnie nie smakuje kapustka i marchewka. Postanawiają, odesłać go do wiewiórki, skoro ma taki długi ogonek i wspina się po drzewach. Po kolejnych rozczarowaniach i nieporozumieniach kotek spędza samotną noc w lesie. Pomaga mu dopiero nad ranem kruk, w którym dzieci rozpoznają policjanta -wygląda wprawdzie trochę groźnie, ale zawsze pomaga w sytuacji, kiedy ktoś się zgubi. Można się odwołać do własnych doświadczeń dzieci, które chętnie opowiadają o tym, jak się zgubiły na plaży lub w supermarkecie. Nauczyciel omawia z dziećmi zasady bezpiecznego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.

Cykl „Człowiek i zwierzęta" realizowany na trzech kolejnych poziomach nauczania.

Klasa I - 3-4 godziny

•    Lekcja pierwsza: opowieść o świętym Franciszku; wyjaśnienie słów: święty (z uwagi na obecność dzieci niewierzących lub innego niż katolicyzm wyznania, należy taktownie pominąć aspekt religijny, a zaakcentować wzór osobowy - święty jako ktoś, kogo warto naśladować), mnich/zakonnik, legenda.

•    Lekcja druga: opowieść o tym, jak Franciszek ulitował się nad uwięzionymi w klatce ptakami, wykupił je z niewoli, ratując ich życie, wypuścił na wolność i jak nietypowo zachowały się ptaki.

•    Lekcja trzecia: dzieci mówią o swoich „braciach mniejszych”, swoich ulubieńcach domowych i nie tylko. Mogą przynieść zdjęcia, wkleić je do zeszytu lub narysować ulubione zwierzęta, takie, które posiadają lub które chciałyby mieć w przyszłości.

•    Lekcja czwarta (dodatkowa): jako lekcja na zakończenie cyklu albo przed świętym Franciszkiem. Opowieść o dziewczynce, która marzyła o posiadaniu pieska, lecz potem go zaniedbywała i przyśnił jej się sąd zwierząt pod przewodnictwem groźnego, srogiego Iwa. Sąd postanawia bardzo surowo ją ukarać. Na szczęście dziewczynka się budzi i od tej pory już zawsze pamięta o swoich obowiązkach względem pieska. Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat ich obowiązków i prac wykonywanych przy własnych zwierzątkach, odpowiedzialności za naszych „braci mniejszych”.

JROPEJSKA ■

HKilM'HS-1 K8I

K /f.Y ■



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
53ss przed ludźmi przyszłości. Decydujące jednak znaczenie w religii, a w konsekwencji i dla sztuki,
Strona0152 152Zadanie 6.7 Dla układu mechanicznego jak na rys. 6.16 wyznaczyć częstość drgań własnyc
ScreenHunter Oct  18 Źródło światła to każde ciało świecące własnym światłem. Źródła światła możn
DSC01096 (6) 296 MimUCJE I PROCESY DECYZYJNE JtnMCfe**. jak na przykład: prawa obywateli Unii, pomoc
skanuj0032 (126) poprzez dodanie do produktu wyjątkowej korzyści dla konsumentów w pewnym okresie, j
tranz wyjsciowa4 12. Narysuj charakterystykę wyjściową dla pracującego w układzie jak na rysunku (lp
scandjvutmp11901 243 Ludy te mnićj są znane hiż Murzyni, u nich bowiem nie ma zwyczaju, sprzedawani
HycY1 Zadania 1.1- 1. Zilustruj (podobnie jak na rys. 1.2) działanie procedury INSERTION--SORT dla t
WSP J POLN25455 373 Z historii terminu i pojęci* Dla językoznawców - podobnie jak dla wielu teoretyk
tranz wyjsciowa 13. Narysuj charakterystykę wyjściową dla pfacującego w układzie jak na rysunku (lp)

więcej podobnych podstron