4265275872

4265275872



wychowywać dobrego, porządnego człowieka, uczciwego, odpowiedzialnego jako obywatel, rzetelnego jako pracownik, wiernego, lojalnego jako przyjaciel, małżonek itp. Kształtowanie cnót etycznych jest zadaniem nadrzędnym, którego nie można odkładać „na potem”, kiedy dziecko będzie starsze lub osiągnie pełnoletniość. Powinno ono stanowić naturalną integralną część edukacji, a nauczanie etyki temu właśnie służy.

Proponowane moduły nauczania:

•    Ja - kim jestem (co stanowi o tożsamości i wyjątkowości każdego człowieka)

•    Ja i rodzina (rodzeństwo, rodzice, dziadkowie)

•    Ja i koleżanki/koledzy (empatia, życzliwość, przyjaźń)

•    Ja i moje zdrowie (jedzenie, higiena, nawyki/uzależnienia)

•    Ja i moje uczucia (smutek, złość, żal, radość)

•    Ja i problemy (radzenie sobie, próba pokonywania problemów, trening odwagi, dzielności, wytrwałości)

•    Ja i czas mojego życia (radość bycia dzieckiem, moje prawa i przywileje, dorośli w moim życiu - dorosłość, starość)

•    Ja wśród ludzi (podobieństwa i różnice między ludźmi - kolor skóry, sprawność/niesprawność, zdolności, talenty, wyjątkowość każdego człowieka)

•    Ja i najbliższe środowisko przyrodnicze (oszczędzanie rzeczy, segregowanie i recykling w klasie/w domu)

•    Ja i zwierzęta (empatia, szacunek i odpowiedzialność, obowiązki wobec zwierząt, ochrona i pomoc)

•    Ja i wielki świat (baśnie i opowieści z różnych stron świata)

Do tych modułów można dodać jeszcze jeden, który pojawia się również na II etapie edukacyjnym, mianowicie „Szkatułka z ważnymi pojęciami”, dostosowywany adekwatnie do bieżących potrzeb, wynikających z dynamizmu życia klasy, pojawiających się sytuacji problemowych, konfliktowych itp. „Szkatułka” może być nawet realnie istniejącą szkatułką, z której nauczyciel wyciąga np. karteczkę z tytułem opowieści lub nazwą problemu, przedmiot go symbolizujący czy reprezentację tematu. Takie czynności zawsze skupiają uwagę dzieci, intrygują, zaciekawiają i mogą być doskonałym początkiem lekcji.

Warto zatrzymać się na niektórych przykładowych modułach i przybliżyć je tym, którzy dopiero zaczynają nauczanie etyki. Tak więc w ramach cyklu tematycznego „Ja - kim jestem?” powinny pojawić się takie treści nauczania jak akceptacja samego siebie; rozpoznawanie i wzmacnianie swoich pozytywnych stron, zdolności; kształtowanie i wzmacnianie woli, odwagi, wytrwałości; kształtowanie i wzmacnianie wiary w siebie.

Z kolei cykl „Ja i moja rodzina” - poświęcony jest kształtowaniu świadomości znaczenia rodziny jako wartości, chronieniu relacji rodzinnych; miłości i szacunkowi dla członków rodziny - rodziców, dziadków, rodzeństwa. Szczególnie ważną i wartą podkreślenia jest rola dziadków jako reprezentantów najstarszego pokolenia, któremu należy się szacunek, pomoc i wsparcie. Pamiętajmy o uwzględnieniu jeszcze innego aspektu, chodzi mianowicie o realia życia starzejącego się społeczeństwa przy stosunkowo niewielkim przyroście naturalnym, więc dziadkowie reprezentują właśnie tych, którymi należy się troskliwie opiekować, poświęcić im cierpliwie czas i serce, stworzyć optymalne warunki do godnego spędzenia schyłku życia. Do takiej misji trzeba wszystkich przygotowywać od najmłodszych lat, żeby w przyszłości świadomie i odpowiedzialnie wybrali już teraz bardzo poszukiwany i pożądany zawód opiekuna osoby starszej i/lub z niepełnosprawnością.

Cykl „Ja wśród ludzi” podejmuje temat postrzegania innych osób; rozpoznawania i nazywania rodzaju relacji (przyjaźń, koleżeństwo itp.); postrzegania i rozpoznawania potrzeb innych osób (np. chorych, z niepełnosprawnością, starszych, samotnych, nieśmiałych itp.); dzielenie się radością - sztuka dawania i przyjmowania darów; użyteczność, godność i sens pracy ludzkiej - kształtowanie szacunku dla pracy; kształtowanie postaw tolerancji, otwartości, wierności, lojalności i in.

JROPEJSKA ■

HKilM'HS-1 K8I

K /f.Y ■


J 5KSKKS8Ł.    (&)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Taki punkt widzenia sprawia, że człowiek widziany jest jako istota aktywna, która przetwarza, porząd
49 STARODAWNYCH. żadnego dobrego rozsądku, spokojniej i uczciwiej żyć musieli. A takowa nagroda albo
skanuj0012 79 edukacji powinno być to, „(...) by wychowany przez szkołę człowiek był bardziej człowi
Pojęcie osobowości ma wyjaśnić to dlaczego człowiek jest niepowtarzalny jako osoba, zrozumieć te mec
74,75 WYCHOWANIE Wychowanie to praca z człowiekiem i nad człowiekiem z tym, kto znajduje się w stani
Podejście punitywne do żebractwa w wielu większych miastach np. w Warszawie - Komisja Dobrego Porząd
Stres i zmiany nim wywołane stres - dynamiczna relacja między człowiekiem a otoczeniem, odbierana ja
Skan47 Zakazana archeologia - ukryta htstona człowieka ł*me aimralopiteki jako wyłącznie nazarmne w
46046 PC060215 122 O człowieku 10 przyczyn, jako że ich nie widzimy; albowiem przyczyny rzeczy
Śliwerski5 150 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu jest wynalazkiem człowieka dokonanym w histo
PC060215 122 O człowieku 10 przyczyn, jako że ich nie widzimy; albowiem przyczyny rzeczy należą
CCF20090811095 Część II - Rozdział IV. Człowiek modlitwy 185 jako świadka; to on miał „cierpieć za

więcej podobnych podstron