4265276166

4265276166



Analiza symulacyjna zmodyfikowanego modelu układu napędowego ...    259

gdzie: la - bezwładność koła [kg m2], re - skuteczny promień toczenia koła [m].

Bezwładność kół Ia ma znaczenie podczas przyspieszania pojazdu i jej wartość jest identyczna dla osi przedniej i tylnej.

Dodatkowo potrzebny jest bilans sił działających na koło podczas ruchu całego pojazdu: dV

m--— = Fx - m ■ g ■ sin /?    (3)

gdzie: m - masa pojazdu [kg], Vx - prędkość pojazdu [m/s], p - kąt nachylenia nawierzchni [rad].

Innym elementem modelu jest bilans sił wzdłużnych służących wyznaczeniu ruchu pojazdu:

Fb =Fd +FW+ Fx    (4)

gdzie: Fb - siła bezwładności [N], Fa - siła oporu powietrza [N], Fw - siła oporu wzniesienia [N], Fx - siła napędowa [N],

W bilansie sił wzdłużnych występuje również siła oporu powietrza Fd [N], która powstaje podczas ruchu samochodu o pewnej powierzchni czołowej A [m2] i jest związana z następującymi parametrami: gęstość powietrza p [kg/nr ] i współczynnik czołowego oporu powietrza Cd, który dla każdego pojazdu jest inny i wynika z kształtu nadwozia. Wartość tej siły rośnie z kwadratem prędkości:

Fd=~Cdp A-Vf-sgn(V„)    (5)

W bilansie sił uwzględnić należy również opór, jaki stawia wzniesienie, np. w postaci równi pochyłej. Siła ta obliczana jest z następującej zależności:

Fw = mg ■ sin /?    (6)

Podczas ruchu niejednostajnego pojawia się siła bezwładności Fb [N] opisana równaniem:

Fb=mVx    (7)

gdzie: V’x - przyspieszenie samochodu [m/s2].

Oprócz sił wzdłużnych działa również siła pionowej Fz [N], która zmienia się w zależności od kąta nachylenia powierzchni i wynika z przesuwania się środka ciężkości (rys. 1):

Fz = F2/ + Fzr = m ■ g ■ cos p    (8)

Siła ta jest niezbędna do opisu zachowania się opony podczas ruchu [6], W przedstawionych równaniach nie przytoczono opisu oporu toczenia, które jest niejawnie uwzględnione w sile Fx. Przy znajomości maksymalnej siły obwodowej Umax oraz



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Analiza symulacyjna zmodyfikowanego modelu układu napędowego ... 263 Tabela 2. Weryfikacja modelu -
Analiza symulacyjna zmodyfikowanego modelu układu napędowego ...    255 ruchu obrotow
Analiza symulacyjna zmodyfikowanego modelu układu napędowego ...    257 Stopień otwar
Analiza symulacyjna zmodyfikowanego modelu układu napędowego ...    261 4. BADANIA
STANOWISKOWA SYMULACJA ODTWARZAJĄCA DYNAMIKI UKŁADU NAPĘDOWEGO SAMOCHODU Z AUTOMATYCZNĄ
173 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
175 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
177 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
181 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
165 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
167 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
169 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
171 Stanowiskowa symulacja odtwarzająca dynamiki układu napędowego samochodu z automatyczną skrzynią
ĆWICZENIE 18 ANALIZA UKŁADU NAPĘDOWEGO CIĄGNIKA 1. Cel ćwiczenia Celem ćwiczenia jest poznanie budow
5    BADANIA SYMULACYJNE UKŁADU NAPĘDOWEGO Z SILNIKIEM PRĄDU
24 luty 07 (123) gdzie: Jzr - całkowity zredukowany moment bezwładności układu napędowego z kołem za

więcej podobnych podstron