2371743436

2371743436



LP.

PROGRAM ĆWICZEŃ

LICZBA GODZIN

1.

Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Porównanie teorii słuchaczy, własnych doświadczeń oraz propozycji w literaturze.

2

2.

Sieroctwo dzieci jako skutek zaburzeń opiekuńczo - wychowawczych funkcji rodziny (wąskie i szerokie ujęcie sieroctwa, jego rodzaje, przyczyny i skutki dla rozwoju i zachowania dzieci, choroba sieroca jako skutek wczesnego zerwania więzi dziecka z matką)

Literatura:

Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra

Sendyk M. (2001). Społeczne przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego. Kraków

Becelewska D. (2007). Choroba sieroca. ..Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze"

Szymborska A. (1969). Sieroctwo społeczne. Warszawa

2

3.

III.Rodzinne formy opieki zastępczej

1. Rodzina adopcyjna jako najkorzystniejsza forma kompensacji sieroctwa dzieci (podstawy prawne adopcji, adopcja zagraniczna, niepowodzenia adopcji i ich przyczyny, specyficzne problemy rodzin adopcyjnych, rola ośrodka adopcyjno -opiekuńczego w przygotowaniu adopcji)

Literatura:

Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra Kotowska K. (2001). Wieża z klocków. Poznań

Milewska E. (2003). Kim są rodzice adopcyjni? Studium psychologiczne. Warszawa

Raclaw - Markowska M. (2005) (red.). Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o

nowym systemie. Warszawa

Colton M., Williams M (1999). Światowe kienmki w opiece zastępczej. W: Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów. Z.W. Stelmaszuk (red.). Warszawa

2. Rodzina zastępcza jako środowisko opieki i wychowania (typy rodzin zastępczych, zasady funkcjonowania rodzin, rodzina zastępcza a rodzina adopcyjna, pogotowie rodzinne jako nowa forma opieki nad dzieckiem, światowe kierunki w opiece zastępczej, trudności szkolne dzieci z rodzin zastępczych, rola powiatowych centrów pomocy rodzinie)

Literatura:

Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra

Gajewska G. (2009). Rodzinna opieka zastępcza z perspektywy województwa lubuskiego. Zielona Góra

Jamrożek M. (2005). Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce

Gajewska G. (2006). O profesjonalizacji rodziców zastępczych. ..Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 9

Gajewska G. (2008). Mity o rodzinach zastępczych. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 8 Kolankicw icz M. (2007). Charakterystyka rodzin zastępczych. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 10

Andrzejewski M. (2007). Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań. „Media Rodzina"

Passini B. (2007). Warunki powodzenia zastępczej opieki rodzinnej. "Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze”, nr 6

3. Rodzinny dom dziecka (rozwój placówek, zasady organizacji rodzinnego domu dziecka, problemy i specyfika funkcjonowania, rodzinny dom dziecka a rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka a dom dziecka)

Literatura:

Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra

Gajewska G. (2009). Rodzinna opieka zastępcza z perspektywy województwa lubuskiego. Zielona Góra

Kelm A. (2006) (red.). Odzyskane domy rodzinne. Warszawa

4. Wioska dziecięca (koncepcja wiosek na świecie, wioski w Polsce, zasady organizacji wioski dziecięcej, zalety i niedostatki tej formy opieki, wioska dziecięca a dom dziecka) Literatura:

Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra

Kowalski W. (2006). Zmiany w funkcjonowaniu wiosek dziecięcych SOS. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze". nr 6.

Kowalski W. (1999). Wioski dziecięce SOS w świecie i w Polsce 1949-1999. Kraśnik.

Brągicl J„ Badora S. (2005) (red.). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole

5

4.

Podsumowanie I semestru. Kolokwium

1



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
LP. PROGRAM ĆWICZEŃ LICZBA GODZIN 1. Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
Krasnodębska 1 Tematyczne ujęcie treści: Lp. Tematy ćwiczeń Liczba godzin Uwagi 1 Pedagogika
1. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: WYCHOWANIE- świadomie organizowana działalność
Zagadnienia egzaminacyjne 1.    Podstawowe pojęcia w pedagogice: edukacja, wychowanie
17 B. Program wykładów i ćwiczeń. Rok I. (godzin 48). 1.    Pojęcia zasadnicze.
TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć - WYKŁADY Liczba godzin W 1 - Podstawowe przepisy i normy
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład Forma zajęć - wykład Liczba godzin 1-2 Podstawy fizyczne modelu
TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć - ćwiczenia Liczba godzin Ćw. 1 Przedstawianie sekwencji
TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć - ćwiczenia Liczba godzin Ćw. 1 Wprowadzenie do
TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć - ćwiczenia Liczba godzin Ćw. 1 Przedstawianie sekwencji
Program studiów Lp. Nazwa przedmiotu Liczba godzin Rodzaj
Program studiów Lp. Nazwa przedmiotu Liczba godzin Rodzaj
B. Treść ćwiczeń laboratoryjnych Tematyka zajęć Liczba godzin Podstawowe zagadnienia
Ramowy program szkolenia Lp. Temat szkolenia Liczba godzin ) 1 Wybrane regulacje prawne z

więcej podobnych podstron