431985065

431985065



24 KATARZYNA CHMIELEWSKA

Nowy tekst ewokuje w świadomości czytelnika (słuchacza) znany mu dobrze z wcześniejszych tekstów horyzont oczekiwań i reguły gry, które następnie są poddawane wariacjom, korygowane, zmieniane lub tylko reprodukowane. Wariacja i korektura określają swobodę działania, zmiana i reprodukcja - granice struktury gatunkowej. [JH 278]

Literatura jest zawsze aktualizacją „reguł gry” i struktury gatunkowej znanej z innych dzieł. Jest nową wypowiedzią w ramach danego przez inne dzieła horyzontu oczekiwań, tzn. języka owej wypowiedzi: „Literatura jest bowiem również rodzajem gramatyki czy składni [...]” (JH 298). Relacja: konkretny utwór literacki ma się tak do tradycji czy też literackości jak parole do langue, przywodzi na myśl rozwiązania strukturalistów. Literackość, struktura literacka, langue (tu: gatunek, tradycja) działają podobnie do języka - praktyka artystyczna, dzieło literackie stanowi realizację, aktualizację lub zaprzeczenie immanentnego dla literatury systemu możliwości. Literackość, system literatury jest makrostrukturą, językiem, natomiast utwór literacki to wypowiedź w tym języku56. Relacja ta jest więc wypowiedzeniem myśli zasadniczo strukturalistycznej, lecz w innym żargonie. W toku analizy pojęcia „horyzont oczekiwań” zwraca uwagę inna jeszcze zbieżność - tym razem z formalizmem rosyjskim; otóż, jak postuluje Jauss w cytowanym wcześniej fragmencie, literaturę trzeba rozpatrywać na tle „przeciwieństwa między mową poetycką a nastawioną na cele praktyczne”. Jest to jedna z kluczowych opozycji skonstruowanych przez formalizm rosyjski. Jak już wspomniałam, Tynianow w przywoływanym tu tekście O ewolucji literackiej stwierdził, że utwór znaczy na tle „najbliższego szeregu literackiego” oraz na tle „szeregu po-zaliterackiego”. Zarówno dla formalizmu rosyjskiego, jak i dla teorii recepcji tradycja literacka, a także potoczne zachowania językowe są właściwym kontekstem literatury.

Problemy wartościowania i horyzontu oczekiwań nie wyczerpują jeszcze całego obszaru zależności oraz podobieństw między teorią recepcji a kierunkami formalnymi. Pewnych zbieżności można się także dopatrzyć w niemalże centralnej kategorii teorii recepcji, tj. w pojęciu „odbiorca wirtualny” czy też „odbiorca implikowany”. Polscy teoretycy odbioru niejednokrotnie nawiązywali do definicji owego terminu zaproponowanej przez Głowińskiego i posługiwali się nią w swoich pracach”. Badacz ten zapośredniczał pojęcie „odbiorca wirtualny” przez kategorię struktury utworu poetyckiego. Pytał: „w jaki sposób struktura utworu literackiego określa rolę adresata, a więc w jaki sposób kreuje wirtualnego odbiorcę?”58. Odbiorcę wirtualnego określa i wyznacza dynamiczna struktura dzieła literackiego, a zatem jest on jej pochodną, jej korelatem. W metodologii, którą postulują teoretycy odbioru, aby zinterpretować dzieło literackie z perspektywy odbiorcy, trzeba odwołać się do struktury dzieła, jej znajomość poprzedza zatem w porządku badawczym wyodrębnienie odbiorcy wirtualnego.

Takie rozwiązanie rodzi istotne problemy teoretyczne. Gerard Genette, francuski teoretyk, stwierdza:

56    J. Sławiński, Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim. W antologii: Problemy teorii literatury, s. 283-289.

57    W terminologii przyjętej przeze mnie „odbiorca wirtualny” Głowińskiego jest kategorią szerszą i odpowiadałby także „odbiorcy implikowanemu”.

5* G ł o w i ń s k i, op. cit.,s.61.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
55 KatarzynaFrukaCZ: Amerykańskie Nowe Dziennikarstwo po polsku?... Czytelnik śledzi krok po kroku k
Hodowla Lasu pytania 2 termin Nazwisko i imię Egzamin z Hodowli Lnsu 24.11.2008 termin II ProSZf p
14 KATARZYNA CHMIELEWSKA przyznaje się wartość jeśli nie artystyczną, to co najmniej historyczną.
16 KATARZYNA CHMIELEWSKA Teoretycy odbioru, jak już wcześniej wspomniałam, protestowali przeciw
18 KATARZYNA CHMIELEWSKA krotnie narażał się na zarzut niewrażliwości na zagadnienia historyczne.
20 KATARZYNA CHMIELEWSKA Kierunki formalistyczne nie postulowały też wyłączania dzieła z
22 KATARZYNA CHMIELEWSKA waż jeśli nawet na podstawie obiektywnej konfrontacji z poprzedzającymi dzi
26 KATARZYNA CHMIELEWSKA pujących po sobie kolejnych systemów literackości. Wszakże jednostronność t
6 KATARZYNA CHMIELEWSKA poza historię, nie podlega jej wpływowi; arcydzieła wymykają się porządkowi
8 KATARZYNA CHMIELEWSKA cepcji jest bowiem tylko jednym z wielu sposobów uprawiania literaturoznawst
10 KATARZYNA CHMIELEWSKA dysponenta reguł twórczych, podmiotem o wiedzy pełnej. Realny historyk lite
12 KATARZYNA CHMIELEWSKA śnie owe prawa odkrywa. Pozytywistyczna historiografia zatem po prostu odzw
24 KATARZYNA CIRA Tabela 5. Dodatki tematyczne gazet Polskapresse Tyiuł gazety Tytuły dodatków
24 Katarzyna Dziewanowska, Agnieszka Kacprzak [Myślę] czy nie przepłaciłem (mężczyzna, 35-44 lata) N
24 KATARZYNA KŁOSIŃSKA buduje mechanizm fałszywego poczucia powszechności 1 Identyfikacji. Posługują
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (150) •tworząc nowy tekst; krytycy przestają istnieć,
DSC00838 ANNA. NASALSKa rysuje się w świadomości czytelniczej „obraz autora”, hipostaza osobowości w
274 Katarzyna Pawelczak wpływa na kształtowanie świadomości ich potrzeb, kształtowanie poczucia

więcej podobnych podstron