4442198503

4442198503



rykańskie jak „The News York Times”, „The Chicago Tribune”, „The Los Angeles Times”, „The Washington Post” i inne. Nie lepiej wiedzie się francuskiemu „Le Monde”, angielskiemu „The Independent” i „The Evening Standard”. W Polsce dzieje się podobnie. Spadek nakładu spowodował w 2009 r. zawieszenie druku „Trybuny”. Nawet tak stabilna „Gazeta Wyborcza” planuje zwolnienia grupowe. Czytelnictwo prasy codziennej rośnie już tylko w krajach rozwijających się, głównie w Azji. Ze 100 najlepiej sprzedających się dzienników na świecie 74 to tytuły azjatyckie, przy czym trzy pierwsze należą do Japonii. Sami Japończycy kupują codziennie 68 min gazet - dla porównania w całej Europie sprzedaje się łącznie 90 min egzemplarzy1. W Polsce spadek zainteresowania kupowaniem codziennych gazet i tygodników jest odnotowywany od kilku lat. Najbardziej poszkodowanymi okazali się ludzie starsi, dla których gazeta i tygodnik w bibliotece były po prostu dostępne. Sfera gazetowych informacji przenosi się do Internetu, który daje odbiorcy możliwości samodzielnego wyboru informacji, raczej młodszym niż starszym generacjom.

Internet staje się coraz powszechniejszą praktyką w dydaktyce. Student, który chce zastąpić lektury książkowe i czasopiśmienni-cze informacjami internetowymi, operuje skrótami niewiadomego pochodzenia, uproszczeniami i stereotypami, nie próbuje nawet krytycznie ocenić zebranego materiału, który jest często daleki od wiarygodności. Dla wielu, zwłaszcza po kiepskich szkołach średnich, to co znajdują w Internecie jest wiarygodne, na równi z wiedzą książkową lub - inaczej - drukowaną i papierową.

Łukasz Gołębiewski, entuzjasta elektronicznej przyszłości, pisze o młodym pokoleniu - „...które szuka wiedzy w Google, a nie w encyklopedii PWN [...] które swobodnie przekleja do własnych prac fragmenty cudzych tekstów [...] przywykłe do byle jak opracowanych treści, z premedytacją łamiące w komunikacji między sobą zasady ortografii i interpunkcji”2. Trudno się z autorem nie zgodzić. Biblioteki publiczne nie są w stanie zapewnić dostępu do prasy, ponieważ od kilku lat musiały zredukować środki na jej zakupy.

45

1

   W. Smoczyński: Ile kto czyta? „Polityka” 2009, nr 6.

2

   Ł. Gołębiewski: Śmierć Icsigżki. Warszawa 2008, s. 15.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WIELKI PROTESTPOLONII W AMERYCE 31 marca w Chicago, Nowym Jorku, Los Angeles, Filadelfii, Bostonie o
978 83 241 4039 8 Najnowszy bestseller „The New York Times” T-r Jayne AnnKrentzMgły tajemnic
hg (2) Miroa lua są lud/ie o Mdpriyrodzooych MX»ch... NEW YORK TIMES •MTSHUNC AUTMORS
image002 1099 September "Fiona Brand has become one of my favorite writers." —New York Tim
Skinny Meals Everything You Need to Lose Weight Fast!(1) •7 NEW YORK TIMES bestselling author of&nbs
New York Times Bestselling Aut gj JL_ ATM, i Iią L t* ^ , (?■ jmnMPKwmk j. . Ł ....... WHE ffi jL
YOUR HEART RELONGS IR ME ajDEAN KOONTZ #1 New York Times Bestselling Author ON SALE IN PAPERBACK NOY
New York Times Bestselling Author "Annę Mallory gives classic romance a fresh and delightful
"DREAT.... ONE OF HER BEST." -THE NEW YORK TIMES BARBARA CLEVERLYSTRANGE IMAGES OF DE

więcej podobnych podstron