4442198893

4442198893



stają się bezładne i niekonsekwentne, albo nawet w ogóle zanikają, pojawiają się w dużych ilościach formy postępowania „zdziczałe”, tj. typowe raczej dla biologicznego przystosowania dzikich, zwierząt, niż dla człowieka jako istoty społecznej.

Jeśli jednak potrzeby powstające w toku socjalizacji są wtórne, pochodne, nie znaczy to, że muszą one być słabsze od potrzeb biologicznych. Przeciwnie, można przytoczyć wiele przykładów ich dużej siły, a nawet zwycięskiej rywalizacji z potrzebami biologicznymi. Poprzednio wspominałem o samobójstwach popełnianych przez ludzi, którzy „utracili honor”, a i pasja badawcza uczonych nieraz dorównuje siłą potrzebom biologicznym.

„Nauka wymaga od człowieka całego życia — mówił Pawłów — i gdyby każdy z was miał po dwa życia, to i tych by wam nie starczyło”. Innych przykładów dostarczają wypadki psychogennych zaburzeń nerwowych, których częstym powodem bywa właśnie niedobór pewnych wartości niebiologicznych, względnie niemożność uniknięcia jakichś niebiologicznych szkód. Brak zrozumienia, miłości, powodzenia, konflikty społeczne, upokorzenia itd. mogą poprzez rozstrój czynności ośrodkowego układu nerwowego doprowadzić do zaburzeń w pracy narządu krążenia, oddychania czy trawienia, tzn. powstaje wówczas poważne zakłócenie równowagi całego organizmu. Szczególnie wyrazistych przykładów na siłę potrzeb niebiologicznych dostarczają nie tak rzadkie u człowieka wypadki rozstrzygnięcia konfliktu pomiędzy nimi i potrzebami biologicznymi na rzecz właśnie potrzeb niebiologicznych, tzn. rezygnacja z przystosowania biologicznego. W gruncie rzeczy celem każdego wychowawcy, traktującego serio swoje obowiązki, jest wytworzenie u wychowanków w drodze odpowiedniej socjalizacji potrzeb kulturowych, np. moralnych, patriotycznych itp. tak silnych, aby nie ustąpiły pod presją nawet bardzo poważnego niezrównowrażenia biologicznego, tzn., aby w wypadku konkretnego konfliktu wychowanek był gotów raczej narazić się na szkody biologiczne, niż „zdradzić ideały”. Faktem też jest, że wf wńelu wypadkach — choć bynajmniej nie zawsze — wychowawcom to się udaje, a ludzi, którzy na rzecz ideałów obowiązujących w danej grupie potrafią przezwyciężyć własne potrzeby biologiczne,

192



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC02488 Ostre wzdęcie żwacza •    Nie zaleca się: •    ■ dużych ilośc
DSC02489 Ostre wzdęcie żwacza •    Nie zaleca się •    - dużych ilości
gleby461 uwilgotnienie gleby i dominacja warunków anaerobowych, w rezulta cie nagromadzenie się duży
IMG 45 (4) TADEUSZ. KUwłAJN TADEUSZ. KUwłAJN . w fęatne stają się znakami świadomie stosowanymi. Naw
page0173 169 woda zabiera wapień, a tem samem góry stają się bogatsze w dolomit. Nawet krzemiany ule
194 V. Wittgenstein, Carmp i Rvle ralny. Powodem, dla którego jest tak niewiele, albo nawet nie ma w
wspmyśl6 lali się wlasnem poczuciem powodzenia, albo nawet samą radością, jaką daje wykonanie trudn
Czynności które nie stają się czynnościami bankowymi nawet jeżeli są wykonywane przez
TK005 162 TADEUSZ KOWZAN refleksami, w teatrze stają się znakami świadomie stosowanymi. Nawet jeżeli
CCF20090605030 60 jest zachowywana i transcendowana, albo stają się oklepanymi, wytartymi hasłami,
Obywatele stają się coraz bardziej nie tylko wyborcami, ile destynatariuszami czy nawet wprost klien
zima 1 Owe kule wnet posłużą. By wywołać bitwę dużą, Albo nawet większą znacznie. Zaraz si
194 V. Wittgeastein. Camap i Rvłt ralny. Powodem, dla którego jest (ale niewiele, albo nawet nie ma
Obraz48 W tym rozumieniu metody nauczania i wychowania, nawet wzięte łącznie, stają się metodami ks
66 67 66 ROZDZIAŁ II Media stają się stopniowo pierwszą władzą, o której względy zabiegają nawet ci
nach rosyjskiego folkloru erotycznego rietiw koń staje i się ukrytym, albo nawet jawnym, symbolem

więcej podobnych podstron