4509091

4509091



przy tym, że ma mieć ona charakter otwarty będący wynikiem dyskusji ze wszystkimi uczestnikami projektu.

1. Idea i założenia organizacyjne projektu LWE

Projekt LWE ma w założeniu rozwijać u dzieci umiejętność nabywania kompetencji kluczowych, do których, poza wiedzą o charakterze przedmiotowym (know-that; know-how) należą:

1.    Umiejętność komunikacji, rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, kreatywność, motywacja,

2.    Umiejętność pracy w zespole oraz umiejętność uczenia się (przez całe życie),

3. Umiejętności wynikające ze stopniowego opanowywania poziomów reprezentacji wiedzy (działaniowej, ikonicznej i symbolicznej). Kompetencja ta w odniesieniu do dzieci młodszych ma decydujące znaczenie z późniejszym radzeniem sobie ze skomplikowanymi zadaniami podejmowanymi w warunkach przyspieszenia informacyjnego.

W szczególności projekt ma służyć podnoszeniu poziomu posługiwania się wiedzą proceduralną („wiedzieć jak..”) ze względu na niekorzystny stosunek pomiędzy tym typem wiedzy a wiedzą deklaratywną, pamięciową („wiedzieć że..”). Współczesne przyspieszenie informacyjne wymaga istotnych zmian w zakresie praktyki kształcenia na każdym etapie, w tym wczesnej edukacji. Zmiany te w przyszłości mają znacząco przyczynić się do dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Aby ten cel osiągnąć konieczne jest zmodyfikowanie istniejących rozwiązań metodycznych a także wprowadzenie innowacyjnych form pracy z najmłodszymi uczniami. Istotne jest jednak znalezienie możliwości zaprojektowania alternatywnego do klasy szkolnej środowiska uczenia się dziecka z wkomponowaną w nie strukturą metodyczną gwarantującą nieokazjonalne uczenie się (Sliwerski 1993, Klus-Stańska 2002, Kruk J., 2008, oraz Karwasz i Kruk 2012: 15-22). Takie formy były i są realizowane w ramach znanych koncepcji dydaktycznych, w szczególności w metodzie Marii Montessori (przygotowane otoczenie) i Planie Daltońskim (pracownie). Ze względu na kontekst kulturowy i zmieniony od czasu powstania tych systemów opis psychologicznych prawidłowości dotyczących procesu uczenia się, konieczne jest podjęcie próby połączenia współczesnej wiedzy psychologicznej z

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Część I: Błony biologiczne Charakterystyczne jest przy tym, że oddziaływanie cząsteczki sygnałowej z
img030 (40) List siódmy 47 też im obydwóm, wymawiając się moim wiekiem podeszłym i podkreślając przy
img192 192 D3. Podstawowe pojęcia teorii języków formalnych i automatów Zakładamy przy tym, że £ = £
17325 IMAG1083 Mioty do kucia matrycowego - wety matrycowe cHarakteryzują się tym, Ze wszystkie :<
TPD14 iow. nau oosiawai nie tylko przy tym, że jest możliwe niedopasowanie kodówf stosowanych przez
102,103 mówiącymi rówieśnikami. Okazało się przy tym. że chodzi głównie o trudności w kojarzeniu wzr
splajsosomu. Kompleks ten charakteryzuje się tym, że wszystkie 3 pozycje są blisko siebie i dzięki t
Zadania do wykładu 6. Firma X organizuje kurs językowy, chwali się przy tym, że kurs ten znacznie zw

więcej podobnych podstron