4403040933

4403040933



ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW

wania wszelkich sytuacji, niosących znamiona zagrożenia dla lokalnej społeczności. Elementy stabilizacji mogą obejmować także operacje przeciwterrorystyczne (Counterterrorism Operations - CT) czy przeciwpartyzanckie (Counterinsurgency operations - COIN), które zakwalifikowane zostały do zbioru operacji reagowania kryzysowego1. Jeśli bowiem operacje te prowadzone są w niepewnym środowisku, stabilizacja może okazać się kluczowa dla pozyskiwania informacji wywiadowczych. Stabilizację można także uznać za część działań prowadzonych po zakończeniu konfliktu, która jest niezbędna w odniesieniu do jakichkolwiek wysiłków wkładanych w odbudową państwa.

Z kolei rekonstrukcja dotyczy procesu budowy lub przebudowy struktur państwa, które zapewnią skuteczne sprawowanie władzy, społeczny i ekonomiczny rozwój oraz bezpieczeństwo narodowe. Rekonstrukcja staje się możliwa dopiero, gdy zostaje osiągnięty odpowiedni poziom stabilizacji w każdym z opisanych wcześniej sektorów. Uzasadnione zatem wydaje się stwierdzenie, że stabilizacja stanowi warunek sine qua non rekonstrukcji. Bez stabilizacji podjęte wysiłki w zakresie rekonstrukcji nie przyniosą pożądanych, i co równie ważne, długotrwałych skutków.

W aspekcie konfliktu zbrojnego, scharakteryzowane pokrótce dwie grupy zadań odgrywają odmienną rolę. Stabilizację z założenia uznaje się w gronie ekspertów za klucz do zakończenia użycia przemocy. Rekonstrukcja dla odmiany postrzegana jest jako element mający zapobiegać ponownej eskalacji przemocy. Mimo iż występuje wyraźna różnica pomiędzy stabilizacją a rekonstrukcją (odbudową), działania te są wzajemnie ze sobą powiązane, a co więcej, zależne od siebie.

Uwzględniając zróżnicowane środowisko (uwarunkowania) prowadzenia operacji stabilizacyjnych i rekonstrukcji trzeba zauważyć, że zakres zadań realizowanych przez siły zbrojne może być z jednej strony szeroki, z drugiej zaś - ograniczony2. Jednakże zadania związane z bezpieczeństwem powinny być przede wszystkim ukierunkowane na zagwarantowanie bezpieczeństwa innemu personelowi i podmiotom uczestniczącym w operacji. Tego rodzaju szczegóły obowiązkowo muszą być przedmiotem negocjacji na wczesnym etapie planowania operacji oraz wypracowania jej stosownego mandatu3.

Za główny priorytet w zakresie bezpieczeństwa uznaje się te działania, które pozytywnie wpływają na środowisko, czyniąc je środowiskiem bezpiecznym, jeszcze przed rozpoczęciem działalności typowej dla stabilizacji i rekonstrukcji. Głównie są to obszary misji obejmujące: wymuszanie porozumienia o przerwaniu ognia, rozbrojenie zwaśnionych stron, zbieranie i niszczenie broni i uzbrojenia, kontrolowanie stref zdemilitaryzowanych oraz ustanowienie poprawnych stosunków (relacji) z miejscową ludnością cywilną. Powszechnie uznaje się, że tworzenie bez-

9

1

Zob. AJP-3.4, Non-Article 5 Crisis Resposnse Operations, Brussels2010; M. Marszałek, Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota, uwarunkowania, planowanie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

2

   Siły Zbrojne, np. Sojuszu Północnoatlantyckiego mogą być jedynie elementem wspierającym operacje stabilizacyjne i rekonstrukcji, tak jak w przypadku misji szkoleniowej NATO w Iraku.

3

   R. Nelson, wyd. cyt., s. 6.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW ści cywilnej, zapewnienie swobodnego dostęp
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW gólnych Zespołów. Te rozbieżności wewnętrzn
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW Pierwszoplanowym zadaniem PRT’sjest poprawa
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW dowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF),
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW mogły przejąć odpowiedzialność za nadzorowa
ELEMENTY WSPARCIA PROCESU STABILIZACJI I ODBUDOWY PAŃSTW w ich realizacji. Wnioski z dotychczasowych
ScannedImage 14 (>bok opracowania systemu religijnego w procesie stabilizacji władzy państwowej d
2
Fin publiczne 2 17.    Proces wykonywania budżetu państwa rozpoczyna się w Polsce z
IMGW25 34 Dalsze mielenie nie wpływa na wzrost objętości komórki elementarnej. Po 3 h procesu obserw
2057.    Ewolucja zadań i uwarunkowania współpracy cy wi 1 no -woj skowej oraz odbudo
Nazwa przedmiotu: LOGISTYCZNE WSPARCIE PROCESÓW WYMIANY Kod ECTS (uzupełni koordynator ECTS) Moduł
Programowanie równoległeSuma elementów tablicy; n procesorów // Plik: suma.alg // Dane: Tablica licz

więcej podobnych podstron