4640480117

4640480117



232 MATERIAŁY [14]

tod, i to metod, która prowadzi do tego, co nas najbardziej interesuje, jest metoda analizy przeżyć. Natomiast traktowanie szkoły fenomenologicznej jako szkoły posiadającej pełny system twierdzeń jest nonsensem.

Dr Kordula Swiętorzecka, analizując dotychczas wyrażone poglądy, postawiła pytanie o rodzaj wiedzy, jaką jest wiedza o istnieniu świata, i czy możliwe jest czerpanie absolutnej pewności na podstawie bezpośredniego doświadczenia?

Prof. Póltawski odpowiedział, że jeżeli nie chodzi o czysto formalne wnioski, to nie możemy takiej absolutnej pewności uzyskać. Powołał się na Spaemanna, który uważa, że metafizyczny realizm różni istotę ludzką od zwierząt. Jednakże rozumie on ten realizm nieco inaczej, niż się go rozumie potocznie. W potocznym rozumieniu realizmem jest wykazanie, że istnieje materia. Spaemann natomiast powiada co innego. Uważa bowiem, że realizmem jest dopiero wyjście z siebie, transcendencja w sensie uznania drugiego jako istoty.

Dr Swiętorzecka odniosła się jeszcze do poruszanego wcześniej problemu demarkacji między naukami empirycznymi a filozofią. Zauważyła, że ciekawie problem ten rozwiązał Quine, który potraktował wiedzę ludzką jako całość, przypominająca parasol osadzony na danych doświadczenia, gdzie na obrzeżach znajdują się twierdzenia z zakresu nauk empirycznych, trochę wyżej jest matematyka, jeszcze wyżej logika, a najwyżej ontologia. Wszystkie twierdzenia są obalalne, choć w różnym stopniu. Żadne z tych twierdzeń nie są wolne od doświadczenia, różnica polega tylko na stopniu związania tych twierdzeń z empirią.

Paweł Swięcki nawiązując do dwóch nurtów filozofii: nurtu związanego z Platonem, Augustynem i Kartezjuszem, oraz do nurtu arystotelesowsko-tomistycznego zapytał, czy także św. Tomasz pozostawił jakąś lukę w miejscu dla nas najważniejszym?

Prof. Póltawski odpowiedział, że nie wie, czy św. Tomasz taką lukę pozostawił, bo jest problemem, czy można go całkowicie zmieścić w „kosmologicznym” modelu. W każdym razie jeżeli wychodzimy od kosmosu, to taka luka pozostaje.

Seminarium zakończyło słowo prorektora Uniwersytetu, ks. prof. dr. hab. Jana Bieleckiego, który gorącym, serdecznym „Bóg zapiać” podziękował Profesorowi za dobro, serce i życzliwość wobec studentów i całej uczelni.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Metodanaukowa Zaczynamy od obserwacji... ...która prowadzi do tego, że zauważamy coś, czeg
24416 Osobisty Trener27 Unikajmy zimnych napojów Istotną zasadą, która prowadzi do tego, aby latem c
siłą, która prowadziłaby do ewolucji świata biologicznego z nieożywionej materii? [26]. Współczesne
Slajd17 (15) Gospodarowanie jest to działalność ludzka, indywidualna i zbiorowa, która prowadzi do&n
Kim jest „pracownik prowadzący działalność naukową”? To osoba, która prowadzi badania naukowe, prace
DSC01569 Podział Gospodarowanie jest to działalność ludzka, indywidualna i zbiorowa, która prowadzi
Zdjęcie0178 Materiały szkoleniowe iOystrofia mięśniowa 6ucficiine a: a)    morę prowa
Skanuj5 Przemiana materii w głodzie ywanie białek strukturalnych organizmu prowadzi do jego śmierci
Slajd3 BODZIEC Zmiana środowiska zewnętrznego lub wewnętrznego, która prowadzi do pobudzenia sw
Klub przyjaciół Myszki Miki  r Wybierz# popraw roazakieni tylkp tę linię, która prowadzi do wisy.
2012 10 05;09;582 otrzymuje się szczególną postać równania (4.4) dla zgorzelin typu NiO, która prow
DSC00086 (30) Zarządzanie powinno być sprawne, to znaczy: skutecznie prowadzić do realizacji

więcej podobnych podstron