4962383827

4962383827



Zeszyt 9


,PRZEMYSŁ NAFTOWY'


Str. .205


wartość opałowa 1 m1 gazu wartość opałowa 1 kg. węgla


kimi jego konsumentami — elektrownią, gazownią, rzeźnią, wodociągami, zakładami fabrycznymi i kon-sumeją domową — wymaga bardzo wielkiej pewności ruchu. Najpros'szym sposobem jest ułożenie podwójnych rurociągów dla tej samej sumarycznej zdolności transportowej gazu, (chociaż np. nic sto

1 1

'sporlu1msgaw wy uwzględnieni uji rurociągu i kot tm potrzebny •eripoczątkowych.

/

4

/ /

.

-f--

7lojc pazis Q -—

Wykres 4.

suje się tej zasady przy budowie dalekonośnych wodociągów). Pogarsza sprawę to, że rurociąg dla połowy przepływu musi mieć średnicę 0.77 średnicy rurociągu dla pełnego przepływu, jak to ze wzoru Wcymuth-TowPa wynika. Polepsza natomiast sprawę fakt, że cena rurociągów rośnie szybciej, niż ich średnica. Z obliczeń dla dwóch konkretnych wypadków: odległość L = 50 km, pp = 10 ata, oraz L = 100 km, pp — 18 ata, (ceny rur ze stycznia 1929 r.) okazuje się, że chociaż podwójny rurociąg wymaga średnio o 40—30<>/o większego kapitału inwestycyjnego, w konsekwencji czego transport gazu wypada o około 33—27o/o drożej, to jednak jego cena jednostkowa wzrośnie zaledwie o około 8—4o0, przy przyjęciu 2 gr/irP jako ceny gazu loco kopalnia. Niższe liczby odnoszą się do większych ilości gazu n. p. 100 m:1; min \ przy odległości 50 km, albo 200 nvł/min przy 100 km. Podwójne rurociągi nie są więc technicznym nonsensem, jak się często przypuszcza, a kładzione w miarę wzrostu konsumeji, zwiększają pewność dostawy.

Koszty kompresji: Potrzeba kompresji może zajść w miarę wyczerpywania się złoża gazowego n. p. w Zagłębiu krośnieńskiem, albo jeżeli opłaca się poddać gaz ziemny odgazolinowaniu, n. p. w Zagłębiu bitkowskiem. Wówczas wysłępuje nowe zagadnienie, mianowicie wyszukanie optymalnego ciśnienia sprężania tak, aby koszty stacji kompresorów i rurociągu dalekosiężnego były najmniejsze. 1)

Jeżeli, — upraszczając założenia dla niniejszego referatu — przyjmiemy, że ciśnienie początkowe Ir.a wynosić 20 atm, wówczas, moc motoru napędzającego kompresor, koszt kompletny stacji, oraz związane z tem dodatkowe powiększenie (t‘) opłaty za transport gazu (przy pełnem wykorzystaniu rurociągu) wypada następująco:

Tabela 3.

Q =

50

00

200

mafmin.

Moc motoru

500

000

2000

K. M.

Koszt stacji kompresorów

513

826

1450

lys. złotych

Koszt kompresji (t’)

0.32

0.26

0.23

gr/m8

Jeżeli przyjmiemy gorszy stopień wykorzystania rurociągu (<y> — 0.5 — 0.3), to koszt za kompresję gazu, dodatkowy do kosztu transportu, wyniefeie średnio 0.5 do 1.0 gr/m:‘.

II.

Po zapoznaniu się z kosztami transportu gazu skalkulujemy cenę najwyższą, jaką mógłby teoretycznie zapłacić konsument, przechodząc paliwa węglowego na gaz ziemny. Musimy tu odróżnić kilka typów zastosowania gazu.

a) Kocioł parowy: Przyjęto dla kalkulacji dwa gatunki węgla:

1)    górnośląski, koncern „Skarboferm",

2)    jaworzniański, Ski „Jaworznickie Komunalne Kopalnie Węgla14.

Z każdego gatunku węgla wzięto pod uwagę dwa sortymenty:    orzech (20—40 (mm) i miał

(0—12 mm), oba płukane. Wartości opałowe (dolne) węgla — W — przyjęto, jak podane w tabeli poniżej1). Tablica ta zestawia również ceny węgla loco kopalnia, oraz fracht wagonowy z kopalni do Lwowa, wreszcie t. zw. 'cenę równoważną 1 m:r gazu ziemnego, otrzymaną przy porównaniu war.ości opałowych węgla i gazu, według wzoru: cena równoważna gazu

= cena 1 kg węgla

Ostatnie cztery rubryki tabeli podano dla stanu z dnia 1 stycznia 1929 i stanu z dnia 1 stycznia 1930 r. Wartość opalową dolną czystego i suchego gazu ziemnego przyjęto W ^ 8750 kał ml, (chociaż analizy wykazują nieraz ponad 9.000 kal in$). Cena węgla odnosi się do stacji kolejowej. Za przywóz kołowy 1 tonny węgla na miejsce zużycia wraz z wyładowaniem można dodać do ceny węgla 4 zł/t, za wywóz żużl i 0.50 zł t węgla, jeżeli zakład fabryczny posiada własny tor przemysłowy, to wyładowanie węgla i wywóz, żużla kosztuje około 1 zł t. Dla konkretnych warunków skorygować należy odpowiednio cenę 1 kg węgla „na ruszcie", tem samem równoważną cenę gazu ziemnego. Pozatcm nie uwzględniono w przeliczeniu ewentualnych różnic w dzielności kotła, opalanego gazem i węglem;

*) Wartości opałowe węgla przyjęto jako śrelnie z szeregu analiz ogłoszonych, a wykonanych przez Centralne Labo-ratorjum cukrownicze w Warszawie, Laboratorjum chemiczne Państwowego Instytjtu Geologicznego, Laboratorjum O. E. W. Chorzów, P. F. Z. A. Chorzów, Elektrownię Lwowską i dat podanych przez St. Kruszewskiego w Przeglądzie Technicznym 1924 r.

Ceny węgla oraz koszty jego transportu podał Oddział węglowy Towarzystwa Eksploatacji Soli Potasowych we Lwowie.

1

Problem ten, opracowany przez Inż. Warszawskiego — „Przegląd techniczny" Nr. 13 oraz Gaz i Woda Nr. 2 i 3 1930 r., został na nieco odmiennych założeniach powtórnie zanalizowany w pracach Laboratorjum maszynowego P. L.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeszyt 9 .PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 215 Tabela 3) podaje zmianę p*r w zależności od (x). Tabela
Zeszyt 9 RZEMYSfc NAFTOWY" Str. 209 Razem . . 87    0.7 i
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 217 Zagłębie Daszawskic jest w rozbudowie. Ruro- ciągi
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 219 droga w porównaniu z innemi metodami; w trudniejszych (pun
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 225 Liczba / jest inna dla przepływów laminarnych, mało
Zeszyt 9 „P R Z E M_Y_ S Ł NAFTOWY*1 Str. 235 Kraków i Dziedzice oraz w Wańkowej dnia 28-go maja 193
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY"    Str. 201 3.    Sprawozdanie
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY Str. 203 Tabela 1. mm: s — mm: R — zł/km: 100
Str. 226 .PRZEMYSŁ NAFTOWY Zeszyt 9 Inż. J. KONOPKA.Możliwości budowy gazociągów w polskich
Str. 230 PRZEMYSŁ NAFTOWY" Zeszyt 9 Zł. 1.610, - 1.761, 1.799.- *
Str. 234 .PRZEMYSŁ NAFTOWY" Zeszyt 9 Nazwa
Zeszyt 9 .PRZEMYSŁ NAFT OW Y‘ Str. 211 wyłącznego oparca gazownictwa o polski kapitał państwowy lub
Str. 200 Zeszyt 9 „P R Z H M Y S Ł NAFTOWY"PROGRAM XII. Zjazdu Gazowników i Wodociągowców Polsk
30 Przemysł Polski Zesi. II NAFTA Z przeszłości nafty Przemysł naftowy zawdzięcza swój rozwój
str 4 205 204 OGRÓD, ALE NIE PLEWIONY A kiedy wpadł na zbójcę, że nie miał pieniędzy, Przymuszą go
11 Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 13 (2003), str. 31 - 36_O
Ignacy Łukasiewicz Polak, wynalazł sposób na wytwarzanie nafty (czym zrewolucjonizował przemysł naft
IIAkademia Górniczo Hutnicza Zarządzanie w Przemyśle Naftowym i GazowniczymPrawo gospodarcze Konspek

więcej podobnych podstron