4962383839

4962383839



Zeszyt 9


RZEMYSfc NAFTOWY"


Str. 209


Razem . . 87    0.7

i    ..21    0.3

Przy pełnej konsumpcji zakładów miejskich


około 31/-* miesiąca (kampanja), czemu odpowiada 7 m3/inin, ale spółczynnik obciążenia if> — 0.28 utrudnia gazowi ziemnemu konkurencję z węglem.

E) Lwów. Odległość 67 km od Stryja, 81 od Daszawy. Firma „Gazolina“ ułożyła w iecie 1929 r. rurociąg 158/168 mm.*) Jako więksi konsumenci gazu ziemnego wchodzą w rachubę, przyczem podano nie średnie ale maksymalne przepływy:

a) Zakłady miejskie: Gazownia, produkująca około 9 miljonów m3 gazu świetlnego rocznie, czemu odpowiada około 13 m3/min gazu ziemnego <p — 0.7 — zbiorniki); przy wzroście konsumpcji do 50 m3 na głowę mieszkańca liczba ta powinna w ciągu kilku lat wzróść do 30 m3/min. Elektr ^vnia na Perscnkówce musi ze względu na siała rezerwę posiadać paleniska kombinowane równocześnie na opalanie węglem i gazem ziemnym, którego zapotrzebowanie — na podstawie szczegółowej ekspertyzy przeprowadzonej przez inż. Wójcickiego z. ramienia Stowarzyszenia Dozoru kotłów — wyniesie około 30 m3/min przy (p = 0.85. Rzeźnia miejska 3 nP/min, <p = 0.6. Wodociągi miejskie mają główną stację pomp odległą o 35 km od Lwowa, a zużycie tylko 10 m3/min, jednak stały ruch i lokalne koszty transportu węgla umożliwiłyby prawdopodobnie rentowność tej odnogi.

b) Przemysł może odbierać m*/min <y>

maszynowy (Zieleniewski, Arma, Ferum,

Metal)............7    0.3

Warstaty P. K. P..........12    0.3

chemiczno-kosmetyczny (Tlen, Blumetifeld,

Laokon)...........2    0.3

źywnościowo-konserwowy (Rucker, etc.) .    3    0.7

młynowy (Thom, Akselbrad, Marja Helena)    13    0.7

spirytusowy (Baczewski, Pierwsza Małopol.)    18    0.7

Browar.............8    0.7

Piekarnie (Merkury, etc.).......5    0.7

Cegielnie lwowskie......... 40    0.7 i przemysłowych przedstawia Lwów konsumenta na maksymalne 170 nP/min przy (p = 0.7. Do tego przyłączają się wapniarki na linji Mikołajów—Glinna Nawarja, zużywające około 40 nP/min przy <p — 0.7. Zdolność przepustowa rurociągu Daszawa—Lwów wynosi przy ciśnieniu 30 atm około 160 nP/min.

F) Zagadnienie rurociągu D a s z a w a— Kros n o—T arnó w.. Wspomniany poprzednio bilans energetyczny Zagłębia krośnieńsko-jasielskiego wykazał, że miejscowa produkcja gazu pokrywa zaledwie połowę zapotrzebowania ciepła na cele przemysłowe, resztę z konieczności uzupełnia się węglem. Stąd też powstała myśl, aby brakujące ilości gazu dostarczały kopalnie w Daszawie. Sprawa mogłaby być o tyle łatwiejszą do zrealizowania, że najpoważniejsze zakłady przemysłowe Zagłębia tamtejszego, konsumujące węgiel, rozmieszczone są przy rurociągu państwowym i są z nim połączone a nadto, że Państwowa Fabryka Związków Azotowych w Moś-cicach pod Tarnowem stać by się mogła bardzo

') Inż. M. Wieleżyński: „Gaz ziemny w Daszawie" (oraz sprawozdanie o budowie rurociągu do Lwowa) — .Przemysł Naftowy" 1929 Nr. 18 i „Czasopismo Techniczne' Nr. 23.

poważnym odbiorcą gazu, co oczywiście obniżyłoby koszty jego transportu z Daszawy do Krosna. Możliwe są zatem dwie ewentualności: a) rurociąg Dasza-wa—Krono, b) rurociąg Daszawa—Krosno—Tarnów. Aby nic zdławić miejscowej produkcji Zagłębia krośnieńskiego mógłby n. p. nastąpić podział konsumentów — część pobierałaby gaz miejscowy, reszta gaz daszawski.

a)    Gazociąg D a s za w a—S a n o k—Krosno. Odległość 240 km. Zużycie węgla w większych zakładach Zagłębia krośnieńsko—jasielskiego, leżących na linji gazociągu państwowego Iwonicz—Krosno— Jasło—Glinik Marjampolski, (— przeważnie rafincrjc nafty, dziś częściowo odstawione ze względów kartelowych —), wynosiło w r. 1927 około 75.000 tonn węgla rocznic, zużycie Sanockiej Fabryki Wagonów około 6.600 tonn, czemu odpowiadałoby razem około 110 m3 gazu ziemnego/min. Kapitał inwestycyjny potrzebny na budowę 7“—8“ rurociągu wynosi 8 do 10 miljonów złotych. Kalkulacyjne ceny gazu, obliczone jak poprzednio, wypadają na 6 do 7 gr/m3. W stosunku więc do miału rurociąg się nie opłaca, co można zresztą z góry przewidzieć, zestawiając odległość (240 km) i zapotrzebowanie gazu (110 m3/min).

b)    Gazociąg D as za wa—K rośno—T a r-nów. Odległość około 290 km. Zużycie Tarnowa można przyjąć na 16.000 tonn, zaś P. F. Z. A. w Mościcach na 90.000 tonn węgla rocznic, czemu razem odpowiada około 140 m3 gazu ziemnego/min, z czego 110 m3 rozprowadzałoby się istniejącym rurociągiem państwowym po Zagłębiu krośnieńsko-jasielskiem, a 140 m3, po odpowiedniem sprężeniu, przewodziłaby do Tarnowa osobna odnoga, około 50 km długa. W tej kombinacji — przy inwestycji 13 do 15 miljonów złotych na rurociąg (9—10 calowy) Daszawa—Krosno — wypada cena gazu w Zagłębiu krośnieńskiem na około 5 gr/m3 (4-0.2), a w Tarnowie około 5.7 gr/m3, przy dodatkowej inwestycji na odnogę w wysokości niespełna 1.5 miljonów złotych. Nadwyżka 0.7 gr/m3 w Tarnowie składa się z 0.45 gr za transpout i z 0.25 gr za sprzężenie. Kombinacja więc taka, o ile chodzi o względy czysto gospodarcze, jest zaledwie na granicy rentowności, (w porównaniu do mieszanki węglowej).

IV.

Streszczając w y n i k i, można ogólnie stwierdzić, że wobec przeciętnie małego zagęszczenia przemysłowego i niekorzystnej odległości istniejących większych zakładów od centrów kopalń gazowych (z wyjątkiem Borysławia, który własną produkcję w wysokości około 500 in! min sam konsumuje), wymaga zagadnienie rurociągów bardzo wielkiej ostrożności, gdyż wiele z nich zaliczyć należy do t. zw. „ideowych", t. zn. takich, które nie dają możności wydatniejszego obniżenia ceny paliwa dla konsumentów. Bez zebrania wiążących deklaracyj przyszłych konsumentów budowanie takich rurociągów może być wprost ryzykowne.

Konsumcja miejska (z wyjątkiem Lwowa) jest w porównaniu z konsumeją przemysłową bez znaczenia, i jeżeli miasta chcą tu odegrać pewną rolę, to muszą, poza staraniem zwiększenia konsumeji domowej, zająć się przemysłem swego okręgu. Rozpowszechnienie gazu ziemnego w miastach wymaga



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeszyt 9 ,PRZEMYSŁ NAFTOWY Str. .205 wartość opałowa 1 m1 gazu wartość opałowa 1 kg. węgla kimi jeg
Zeszyt 9 .PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 215 Tabela 3) podaje zmianę p*r w zależności od (x). Tabela
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 217 Zagłębie Daszawskic jest w rozbudowie. Ruro- ciągi
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 219 droga w porównaniu z innemi metodami; w trudniejszych (pun
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY" Str. 225 Liczba / jest inna dla przepływów laminarnych, mało
Zeszyt 9 „P R Z E M_Y_ S Ł NAFTOWY*1 Str. 235 Kraków i Dziedzice oraz w Wańkowej dnia 28-go maja 193
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY"    Str. 201 3.    Sprawozdanie
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY Str. 203 Tabela 1. mm: s — mm: R — zł/km: 100
Str. 200 Zeszyt 9 „P R Z H M Y S Ł NAFTOWY"PROGRAM XII. Zjazdu Gazowników i Wodociągowców Polsk
11 Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 13 (2003), str. 31 - 36_O
Zeszyt 9 „PRZEMYSŁ NAFTOWY 5 , tfnoiac vzrosł<s kosztów xran sportu pa 7u k za le znosu od
80474 str 8 209 208 OGRÓD, ALE NIE PLEWIONY Wszyscy się zgodzą, że w tym umrzeć mu tygodniu. Kiedy
6 ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIE) W GDYNI, nr 87, grudzień 2014 1. ODWZOROWANIA KARTOGRAFICZNE W N
ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI, nr 87, grudzień 2014 Na statkach DP system referencyjny j
10 ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIE) W GDYNI, nr 87, grudzień 20142.4. Systemy hydroakustyczne W
12 ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI, nr 87, grudzień 2014 krywają. Współrzędne geograficzne
Zeszyt 9 Str. 112    „PRZEMYSŁ NAFTOWY" sokości 1/6 kapitału zakładowego

więcej podobnych podstron