4656879256

4656879256



Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? 55

4)    opowiadanie się za dialogiem i odrzucanie wypowiedzi ex cathedra,

5)    prześwietlanie współpracowników i organizacji,

6)    wymaganie wiarygodności,

7)    chęć dobrej zabawy w pracy i szkole,

8)    szybkie tempo i innowacyjność jako nieodłączna część życia (Tapscott D., 2010, s. 46).

Wyniki badań przeprowadzonych przez zespół Tapscota sugerują, według niego, że młodzi radzą sobie całkiem nieźle w cyfrowej rzeczywistości: to pierwsze pokolenie globalne; są mądrzejsi, bystrzejsi t bardziej tolerancyjni niż ich poprzednicy. Na sercu leży im sprawiedliwość i problemy, z którymi boryka się społeczeństwo; są aktywni społecznie, udzielają się w szkole, w pracy i w społecznościach lokalnych Clhpscott D., 2010, s. 45).

Dopełnieniem próby nakreślenia obrazu cech współczesnej młodzieży i młodych dorosłych może być charakterystyka Jean M. Twen-ge (zob. Twenge J., 2006; 2009, s. 398-405) zawarta w opisie nowej generacji określanej przez nią terminem Generation Me (pokolenie ja, pokolenie narcyzów). Według opinii Twenge współcześni młodzi ludzie są pewni siebie, asertywni, posiadają cechy narcystyczne i wysokie oczekiwania, ale z drugiej strony mają słabszą kondycję psychiczną: są bardziej przygnębieni, zalęknieni i zestresowani. Wyniki badań Twenge i wnioski z nich płynące były szeroko dyskutowane na świecie, jednak trudno nie zgodzić się z nimi, choć po części. Autorka wskazuje także pewne rozwiązania dla praktyki edukacyjnej i komunikacji z przedstawicielami tego pokolenia, które będzie wymagać bardziej uporządkowanego, ale również bardziej interaktywnego uczenia się. Młodzi powinni otrzymywać konkretne instrukcje, częste informacje zwrotne oraz wskazania przydatności materiału. Studenci pokolenia narcyzów są inteligentni, ale niechętnie czytają długie teksty. Dlatego materiały edukacyjne i instrukcje muszą być konstruowane w formie małych segmentów i wzbogacane elementami audiowizualnymi i interaktywnymi. Nie należy także zapominać o sprzyjającej atmosferze i odpowiednim wsparciu ze strony nauczyciela (potrzeba przyjemności oraz pewna niesamodzielność) (por. z: Ttoenge J., 2009).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czy pokolenia cyfrowe potrzebuia edukacji informacyjnej? 57 researcher ofthe futurę opisujący zachow
Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? przejawianych m.in. w braku lub niewłaściwi
Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? 67 Prensky M. (b): Digital Natives, Digital
Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? 51 lość i różnorodność ofert dostarczanych
Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? 53 Początki Internetu sięgają lat 60.
£zy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informnnńnej? 59 tematem. Wyczuwało się brak pewności, co
Czy pokolenia cyfrowe nntrzebują edukacji informacyjnej?    6l łań, tj. dostęp do tre
56 Małgorzata Skibińska 3. Pokolenia cyfrowe i ich edukacja Nowoczesna szkoła powinna zaspokajać pot
Fryderyk List (1789 - 1846) Opowiadał się za zjednoczeniem państw niemieckich i związkiem celnym z c
9 (1252) Ci autorzy programu nauczania, którzy są przeciwni używaniu celów operacyjnych, opowiadają
CCI20100503009 Jest duża zależność między mediami a polityką. Do II wojny światowej każdy z tytułów
DSC78 Ci autorzy programu nauczania, którzy są przeciwni używaniu celów operacyjnych, opowiadają si
Obrázek (44) wiek wierzący, laureat Nagrody Nobla wyklucza rozwiązania siłowe i opowiada się za poko
84633 skanowanie0106 (3) 44 Mili, unikając tych i wcześniej sformułowanych wątpliwości, będzie opowi
Schumacher, opowiadając się za zintegrowaną Europą, zdawał sobie sprawę, że Niemcy będą musiały

więcej podobnych podstron