5032124775

5032124775



183

ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA...

-    może się dezaktualizować,

-    wpływa na poziom władzy jej posiadacza,

-    nie jest łatwo i szybko dostępna,

-    może być wykorzystana w różnych procesach przez różne podmioty w tym samym czasie,

więc jej niepowtarzalne wykorzystanie w procesie zarządzania wartością (con-trollingu wartości) jest elementem nadrzędnym i ponadczasowym nowoczesnych metod zarządzania integrującym i jednocześnie modyfikującym reguły zarządzania planistycznego i partycypacyjnego wykorzystywane przez controlling wartości przedsiębiorstwa (rys. 4). Jej znaczenie w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa przedstawia rys. 5.

Skuteczność zdobywania wiedzy, jej selekcji, przetwarzania i tworzenia nowej (internalizacja) oraz jej dostosowywanie do potrzeb (ekstemalizacja) są zdeterminowane przez integrację tych procesów z procesami biznesowymi. Uczestniczą w nich właściciele (akcjonariusze, udziałowcy), klienci, konkurenci, dostawcy i partnerzy. Celem sprawnego użycia systemów zarządzania wiedzą jest wytwarzanie wyrobów lub usług zaspokajających potrzeby społeczne i kreujących dla przedsiębiorstwa wartość dodaną.

Łańcuch tworzenia wartości jest ciągiem powiązanych procesów (działań) o charakterze zasadniczym (podstawowym) i wspierającym. Budowanie wartości przedsiębiorstwa przez procesy podstawowe polega na maksymalizowaniu wypracowanych zysków i dodatnich strumieni pieniężnych. Jest to rezultat ciągu technologicznego realizowanego w przedsiębiorstwie między fizycznymi wejściami do przedsiębiorstwa składników niezbędnych do przetworzenia ich w produkt finalny a obsługą tego produktu przez odbiorcę.

Procesy wspierające kreowanie wartości polegają na tworzeniu infrastruktury, dzięki której będzie możliwe generowanie i zwiększenie przychodów. Na infrastrukturę mogą się składaćM:

-    sieć oddziałów,

-    zawarte umowy i kontrakty (szczególnie cenne są te, które zapewniają wyłączność),

-    kontrakty handlowe,

-    kanafy dystrybucji,

-    posiadane bazy danych o klientach,

-    wypracowane standardy i technologie,

-    wyspecjalizowana kadra,

-    wykształcona struktura organizacyjna i procedur)' działania,

R. Machała: Ptaku czne zarządzanie finansami firmy PWN. Warszawa 2004. s. 10.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
131 PIOTR WAŚNIEWSKI ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA... się na stopień zaspokojenia
1. Co to jest Value Based Management ? Dwa podejścia do zarządzania wartością przedsiębiorstwa: S
Wstęp Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem staje się coraz trudniejsze. Globalizacja stawia
IMG?42 (2) wartość współczynnika może się zmieniać nie więcej niż wynosi jego błąd dopuszczalny) W p
Wycena przedsiębiorstwa metodą DCF Według metody DCF wartość przedsiębiorstwa równa się sumie
Słowa klucz: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, koszt kapitału, analiza scenariuszy. Value
OŚWIADCZENIE O STANIE BHP Dokument przedstawiający system zarządzania BHP w przedsiębiorstwie składa
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa na przykładzie przedsiębiorstwa z branży „handel hurtowy z
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (yalue based management) to współczesny, dominujący sposób
Przedsiębiorstwo może się tym aktywniejszym podmiotem kształtowania strategii produktu, im większą
przedsiębiorstw; problematyka ładu korporacyjnego, zarządzania wartością w przedsiębiorstwie,
■    Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa ■    Gra kierownicza -
ZZL Golnau18a o braku profesjonalizmu w działaniach przedsiębiorstwa i może się do niego
185 ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA... Controlling jest elementem infrastruktury
187 ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA... Controlling personalny jest wewnętrznym systemem

więcej podobnych podstron