5033108724

5033108724



Podstawa programowa | Matematyka wokół nas

I etap edukacyjny: klasy I-III

Treści nauczania - klasa I szkoły podstawowej

Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiąętności matematycznych dzieci.

Uczeń kończący klasę I:

1)    w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:

a)    ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach,

b)    układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i ma-ląące, numeruje je; wybiera obiekt w takią serii, określa następne i poprzednie,

c)    klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania,

d)    w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,

e)    wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientujesię na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu), i rysować strzałki we właściwym kierunku,

f)    dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, żejedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek);

2)    w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:

a)    sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybraną liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),

b)    wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odąmuje) manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odej-mujew zakresiedo 10, poprawnie zapisuje te działania,

c)    radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania,

d)    zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;

3)    w zakresie pomiaru:

a) długości: mierzy długość posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów,

b)    ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżąsze; wią że towar w skle-piejest pakowany według wagi,

c)    płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,

d)    czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków;

4)    w zakresie obliczeń pieniężnych:

a)    zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł.; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży,

b)    zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej

Uczeń kończący klasę III;

1)    liczy (w przód i w tył) od daną liczby po 1, dziesiątkami od daną liczby w zakresie 100 i setkami od daną liczby w zakresie 1000;

2)    zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000;

3)    porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <,>, = );

4)    dodaje i odąmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania;

5)    podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia;

6)    rozwiązuje łatwe równania jednodziataniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę);

7)    r ozwi ązuj e zadań i a tekstowe wym agaj ące wykon an i a jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego);

14



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawa programowa
Podstawa programowa
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU FIIOIOFIA IV etap edukacyjny - tylko zakres rozszerzony Cele kształce
PODSTAWAPROGRAMOWA 14- 15 Podstawa programowa przedmiotu matematyka -1 etap edukacyjny: klasy I-III
podstawa programowa środowisko 1 I ETAP EDUKACYJNY klasy I - Ili KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE Kształceni
111 ETAP EDUKACYJNY (klasy!-IV) Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z
UMIEM BO ĆWICZĘ, ĆWICZĘ BO CHCĘ PROGRAM WYCHOWANIA FIZYCZNEGO II ETAP EDUKACYJNY
004 2 PRZEDMOWA Książka została opracowana na podstawie programu Matematyka z plusem. Zawiera plany
100c34 I ETAP EDUKACYJNY: KLASY im EDIMCJA WCZESNOSZKOLNA Edukacja wczesnoszkolna ma^l stopniowo i m
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI JĘZYK POLSKI Cele kształcenia - wymagania ogólne I.
Matematyka III Sprawziany dla Gimnazjum05 PRZEDMOWA Książka została opracowana na podstawie progr
Matematyka III Sprawziany dla Gimnazjum05 PRZEDMOWA Książka została opracowana na podstawie progr
P3310679 Studia I stopnia Wykład 2 Tomasz Frok)v//cz Metodyka WF -    II etap edukacy
P3310707 Tomasz Frokwsicz Metodyka WF Studia I stopnia Wykłady 3 i 43) II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-
P3310705 Studia I stopnia Wykłady 3 i 42) I ETAP EDUKACYJNY: KLASY MII, edukacja wczesnoszkolnaa) &n
Podstawa programowa Każda podstawa programowa zawiera wyraźnie określone cele edukacyjne i zadania s
koty podstawowe - program - doki. it elektroniczny 355/2009 1. Język niemiecki - nauczanie - sz
Program specjalizacji - Promocja zdrow ia i edukacja zdrowotnaII. PLAN NAUCZANIA 1. Moduły nauczania

więcej podobnych podstron