5167288009

5167288009



16

Kolejną z metod oceny i weryfikacji programu nauczania w odniesieniu do potrzeb rynku jest monitorowanie losów zawodowych absolwentów. Monitoring losów zawodowych absolwentów Akademii Gómiczo--Hutniczej przez szereg lat miał charakter wybiórczy. W zależności od wydziału prowadzony był w różnych odstępach czasowych przy użyciu odmiennych metod pomiarowych. W 2008 r. rozpoczęto ujednolicone dla wszystkich wydziałów badania absolwentów studiów stacjonarnych liii stopnia. Akademia Górniczo-Hutnicza jako jedyna uczelnia w Polsce przyjęta, że odstęp czasowy od momentu ukończenia uczelni do wypełnienia przez absolwentów kwestionariusza ankiety nie przekracza 6 miesięcy (w innych uczelniach badania są prowadzone po upływie jednego lub po kilku latach od ukończenia studiów). Ten stosunkowo krótki termin przeprowadzenia przez AGH badań ma na celu uczciwą diagnozę sytuacji zawodowej absolwentów w odniesieniu do wykształcenia uzyskanego w macierzystej uczelni w niedługim czasie po jej opuszczeniu.

W badaniach obejmujących absolwentów stacjonarnych studiów II stopnia z roku 2012 wzięło udział 2586 respondentów, co stanowiło 82% wszystkich absolwentów AGH (3156).

84,2% badanych absolwentów podjęło pracę bądź kontynuowało naukę. 73,2% zostało zatrudnionych w ramach umowy o pracę, a 5,4% podjęło własną działalność gospodarczą.

Czynnikami decydującymi o przyjęciu do pracy absolwentów kierunków technicznych i nauk ścisłych był ukończony kierunek studiów (63,3%), następnie znajomość programów/języków programowania (47,6%), motywacja do pracy (46,7%) oraz wiedza uzyskana na studiach (46,4%). W przypadku absolwentów Wydziału Humanistycznego czynnikiem decydującym były umiejętności interpersonalne (67,5%).

Spośród zatrudnionych respondentów 25,6% nie poszukiwało pracy, ponieważ inicjatywa zatrudnienia wyszła od pracodawcy, a 52,2% otrzymało więcej niż jedną propozycję pracy i to do nich należało dokonanie selekcji przedstawionych ofert zatrudnienia.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że dla 63,8% absolwentów AGH priorytetem przy wyborze miejsca jest możliwość rozwoju zawodowego, co świadczy o wysokich ambicjach absolwentów AGH oraz dodatkowo determinuje do poszukiwania pracy zgodnej z wykształceniem. Wysokość zarobków znalazła się dopiero na drugim miejscu (47,5%), przy czym 7,6% pracujących respondentów uzyskało zarobki powyżej 5000 zł brutto.

Absolwenci, którzy ukończyli AGH w 2012 r., zostali zatrudnieni w ponad 809 firmach zlokalizowanych na terenie całej Polski oraz za granicą. W województwie małopolskim pracę podjęło 67,8% respondentów, w tym 52,3% w Krakowie, podczas gdy we wszystkich pozostałych województwach - 25,4%. 6,8% absolwentów podjęło pracę za granicą zgodną z ich wykształceniem.

6,5% (169) absolwentów swoje aspiracje zawodowe związało z pracą naukową, podejmując studia doktoranckie, w tym 15 osób za granicą na prestiżowych uniwersytetach (m.in. we Francji, w Niemczech, Szwecji, Anglii, Austrii, Holandii, Chinach).

Prowadzone badania potwierdzają, że pozycja absolwenta AGH na rynku pracy jest stabilna, dając wysokie prawdopodobieństwo na zatrudnienie, a następnie na satysfakcjonujący rozwój zawodowy. Jest to wynik konsekwentnej realizacji polityki edukacyjnej i programu kształcenia w oparciu o rzeczywiste potrzeby sektora gospodarczego.

Niewątpliwie dla statystycznego absolwenta AGH kapitałem wyjściowym i warunkiem progowym realizacji aspiracji zawodowych jest wiedza, ukończony kierunek studiów oraz poziom i zakres kształcenia, który nadąża za wymaganiami rynku pracy, czego dowodzą prowadzone badania oraz publikowane rankingi.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zadania Zarządzania Produkcją opracowanie i realizację programu produkcji dostosowanego do potrzeb r
Zagadnienie Treści nauczania Odniesienia do podstawy programowej Uczeń: Rozdział I. Klucze do
Metody weryfikacji efektów kształcenia /w odniesieniu do poszczególnych
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów): Symbol
10. Systemy identyfikcMetody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych
16 Trudno równie! dopatrzyć się pozytywnych zmian w odniesieniu do 1985 r.. Przy identycznej dynamic
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów): Symbol
DSC38 ROZDZIAŁ IV Podstawowe ujęcia programu nauczania czyli do czego odnosi się program Omówione w
7. Metody weryfikacji efektów kształcenia /w odniesieniu do poszczególnych
KLASA 4 PLASTYKA (SZTUKA) Obowiązujące programy Program nauczania z plastyki do szkoły
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów): Literatura:

więcej podobnych podstron