5169915926

5169915926



150


GLOSY

wypowiedzi MEN wiadomo, że tu wybór powinien być jeszcze szerszy niż wybór programów, że rozmaite książki będą mogły zostać zakwalifikowane jako podręcznik — a decydować o tym będą ustaleni przez Ministerstwo recenzenci. Praktyka funkcjonowania kilku podręczników równoległych już istnieje, choć na razie wywołuje polemiki. Granice dozwolonej dowolności wyznaczają jednak rygorystycznie wpisane w podstawę tabele, określające „siatkę pojęć” i zakres koniecznych wiadomości — pierwsza dotyczy języka i komunikacji językowej, druga zarysowuje „przestrzenie interpretacji”; obie ustanawiają wymagania w zakresie programu „powszechnego” i „poszerzonego”. W tym pierwszym poprzeczka ustawiona jest bardzo nisko.

Realizacja swobody wyboru wymaga czasu lekcyjnego. Przyjmując ostateczną wersję „podstawy”, w MEN postanowiono, że tygodniowa liczba godzin języka polskiego zostanie we wszystkich klasach liceów zwiększona do pięciu (oby ta decyzja przetrwała!). Radykalne zmniejszenie zakresu wiedzy, jaką należy opanować pamięciowo (głównie z nauki o języku) przyczyni się także do oszczędności czasu. Łączy się to z założeniem, że wiedza ma być podporządkowana kształtowaniu umiejętności. Twórcy „podstawy” piszą:

Podstawa programowa [...] preferuje umiejętności na wszystkich poziomach i we wszystkich działach; [...] elementy wiedzy o języku czy o literaturze nie mogą być potraktowane w programach nauczania autonomicznie i samodzielnie; w konstrukcji programów, w strukturalizacji treści czy w redakcji zapisów programowych należy uwypuklić służebny charakter wiedzy; tak kategorie gramatyczne, jak kategorie poetyki czy pojęcia historycznoliterackie powinny służyć umiejętnościom.1

Mniej będzie do zapamiętania, a wiedza ma być przystosowana każdorazowo do zainteresowań i możliwości intelektualnych uczniów. Kolejnym warunkiem niezbędnym do realizacji naprawdę dobrych i ambitnych założeń reformy jest ich akceptacja przez nauczycieli. Nowy program będzie zaś wymagał od nich nie tylko dobrego przygotowania merytorycznego (to oni wybierają program i podręcznik), lecz przede wszystkim całkowitej zmiany systemu myślenia, sposobu prowadzenia lekcji, a także ułożenia relacji z młodzieżą na zasadzie partnerskiej. Tymczasem wiadomo, że wielu nauczycieli nie ma odpowiednich kwalifikacji; z myślą o szkołach podstawowych MEN pokrywa obecnie Polskę siecią kolegiów nauczycielskich. Lecz kto i jak wpoi ducha reformy tysiącom tych, którzy uczą i będą uczyli w szkołach przez najbliższe kilkanaście lat?

Choć znamy na razie tylko „podstawę”, jednak już na tym poziomie

1

Wszystkie cytaty z projektów Podstawy programowej z języka polskiego cytuję za powieloną w MEN „wersją III poprawioną”, datowaną 17.09.92.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MAREK HENDRYKOWSKI dobrze wiadomo, czym jest i czym powinien być filmowy dokument. W zdominowanym pr
Obraz7 (31) 150 ; ;„y i nj J skąd ^ekw “ a d    *1°3/ Z doświadczenia Nikuraasego wi
CCF20110307024 IynL = 5550 = 37 y Zni 150 S(y) =    = Vl 22,666 = 11,075 dodatkowo w
DSC05217 mcm cały swój dochód w wysokości 150 j.p. wydatkuje na dwa dobra A i B. Wiadomo, że i stale
Jarosław Bagnicki, Monika Mika Ogólnie wiadomo, że wybór odpowiedniego modelu katastru w danym kraju
DSCF5942 nnnwnHHH I dolencyjną (Churchill). Przyjeżdżam do domu, a tu już wiadomość, że wyłożona jes
skanuj0015 (150) 172 Księga druga II, 8 że nie ma on po ciemku żadnej barwy. Jego cząstki są ni
Foto 0084 7. Klucz publiczny RS A to (n,e) = (65,7). Znajdź klucz prywatny. S. Wiadomo, że istnieje
skanuj0533 96 Część I. Podstawy zarządzania strategicznego jest powierzchowna, podczas gdy wiadomo,
314 ZIEMOWIT I (ż. PEREJASŁAWA). VI. u. Henryka II śląskiego. Wypowiadano nawet mniemanie1), że
314 ZIEMOWIT I (ż. PEREJASŁAWA). VI. u. Henryka II śląskiego. Wypowiadano nawet mniemanie1), że

więcej podobnych podstron