5213062590

5213062590



inne możliwości nawiązywania kontaktów społecznych przez dzieci dają poszczególne zabawy, inna jest też rola zabawek

1    przedmiotów w tych zabawach.

Główną cechą każdej zabawy jest przyjemność, jaką daje ona bawiącemu się dziecku. W zabawie konstrukcyjnej dziecko osiąga pełne zadowolenie wówczas, gdy doprowadzi swe działania do jakiegoś wytworu, gdy osiągnie zamierzony cel. W zabawie manipulacyjnej-wynik jest mniej ważny. Dziecko odczuwa przyjemność w samej czynności działania, w manipulowaniu, dotykaniu, rzucaniu. W zabawie badawczej pełne zadowolenie daje możliwość działania, prowadząca do odkrycia nieznanego; dla dziecka przyjemnością jest sam proces odkrywania.

Z dążeniem dziecka w zabawie konstrukcyjnej do uzyskania zamierzonego wyniku wiąże się układanie przez nie planu działania.

H. Jankowska pisze, że "...plan wyznacza kolejność podejmowanych czynności - dotyczy strategii i taktyki działania, jest podporządkowany celowi, który ma podmiot osiągnąć..."

113 s. 591, a dalej zaznacza: "...Zabawy konstrukcyjne dzieci

2    i 3-letnich nie są poprzedzone planem działania, piagną one osiągnąć pewien wynik i posługują się metodą prób i błędów. Jest to działanie ukierunkowane na cel, ale bez świadomego planowania metod działania, które by je doprowadziły do zamierzonego celu..."

Wspomniana przez autorkę metoda prób i błędów jest charakterystyczna również dla zabaw badawczych dzieci młodszych.

W zabawie badawczej dziecko często osiąga wynik przypadkowo, zatem wcześniej nie planuje ani rezultatu, ani metod działania, przy pomocy których osiągnęłoby tenże wynik. Natomiast, wówczas gdy dziecko dochodzi do pewnego "odkrycia" w sposób przypadkowy i gdy próbuje upewnić się o tym "odkryciu", powtarza zabawę odtwarzając w pewnym porządku cały proces, który do tego "odkrycia" doprowadił, co jak gdyby zastępuje plan działania. Zabawy manipulacyjne pozbawione są wszelkich czynności związanych z planem.

59



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Img10281 MASAŻ PLECÓW (K. W. Vopel)S) CELE Podczas (ego eksperymentu dzieci mają możliwość nawiązać
wyposażony w mechanizmy niezbędne do rozwijania i nawiązywania kontaktów społecznych z otoczeniem i
CCF2012121520 (2) Aby możliwe było automatyczne określenie przez komputer, która część adresu związ
DSC65 resize •    Dyskretne kierowanie przez nauczyciela nawiązywaniem kontaktów dzi
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych6 nawiązują kontaktu z widzem, nie chcą kanałów prze
12 URflNJfl jeszcze nawiązanego kontaktu między społeczeństwem naszem a morzem, częściowo też wypływ
5 (115) 32 1. Uwarunkowania jakości życia osób z niepełnosprawnością kontaktów społecznych i możliwo
PEDAGOGIUMWYŻSZA SZKOŁA NAUK SPOŁECZNYCH VII. Inne możliwości odbycia praktyki 1.
Zamierzone umiejętności nabyte przez dzieci w obrębie aktywności społecznej uwzględniające
Jest to wyzwanie, któremu można sprostać w kraju przez możliwe szybkie przygotowanie społeczeństwa d
50 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki między innymi, z czasem spę
52 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki sze charakter wtórny do dwó
54 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematykiPIŚMIENNICTWO Literaturę Adl
42 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki 1.
44 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki Jak wynika z ryciny numer 1
46 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki Jak z przedstawionych rozwa

więcej podobnych podstron