5217957066

5217957066



98 Iwona Salejko-Szyszczak

Ogólnie, wszystkie przyczyny konfliktów można podzielić na dwie kategorie:

•    wynikające z cech przedsiębiorstwa,

•    wynikające z cech jednostek (Szczupaczyński, 1998, s. 183).

Dostęp każdej komórki organizacji do nieograniczonej liczby pracowników, ilości pieniędzy, materiałów, wyposażenia i przestrzeni sprawiłby, że nie byłoby kłopotu z dzieleniem tych zasobów (Stoner, Wankel, 1996, s. 332). Jednakże ich ograniczoność powoduje, że pojawiają się konflikty związane z cechami przedsiębiorstwa. Jeżeli istnieje jakieś dobro niepodzielne (rzecz, stanowisko czy władza), którego nie może jednocześnie każdy posiadać to powstaje konflikt. Gdy jakieś dobro jest podzielne również możemy mieć do czynienia z sytuacją konfliktową, bowiem strony zabiegają o zdobycie jak największej jego części. Rywalizacja o zasoby jest zjawiskiem powszechnym i naturalnym. Kierownicy działów dążą do zdobycia przydziałów materiałów i funduszy premiowych. Pracownicy zabiegają o względy kierownika. Tego rodzaju rywalizacja nie musi doprowadzić do konfliktu. Jest tak wówczas, gdy mechanizm podziału zasobów działa wadliwie. Duże prawdopodobieństwo pojawienia się konfliktu występuje w sytuacji, gdy istnieje niezadowolenie z poziomu płac i jakości form uznaniowych za pracę, a także niesprawiedliwego ich podziału. Budzi to poczucie krzywdy i niedowartościowania, a w konsekwencji konflikty (Zbiegień-Maciąg i inni, 1996, s. 124-125); (Bańka, 1998, s. 145).

Częstym źródłem konfliktów wynikających z cech przedsiębiorstwa są nieprawidłowości organizacji pracy. Należy tu wspomnieć o: wadliwym podziale zadań, nakładaniu się kompetencji na poszczególnych stanowiskach pracy, nie do końca określonych rolach pracowników i o różnych celach poszczególnych wydziałów przedsiębiorstwa. Brak akceptacji celów przedsiębiorstwa przez pracowników może również spowodować wystąpienie konfliktów (Jędrzycki, 1985, s. 21).

Za przyczynę konfliktów związanych z cechami przedsiębiorstwa należy także uznać błędy w kierowaniu organizacją. Konflikty wynikają bowiem bardzo często z niewłaściwego podziału obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności między pracowników. Ich powodem może być faworyzowanie wybranych pracowników przy zlecaniu prac lżejszych lub lepiej płatnych, czy też przydzielaniu przez kierownika zadań, które są nierealne tj. nie mogą być zrealizowane w wyznaczonym terminie (Słownik ekonomiczny przedsiębiorcy, 1996, s. 128).

Konflikty mogą być związane ze współzależnością pracy grup i jednostek wynikającej z tego, że są one uzależnione od siebie przy realizacji swoich zadań. Powstają one w przypadku, gdy jedna grupa wytwarza zbyt dużą ilość produkcji (inna grupa nie nadąża), zbyt małą ilość produkcji (utrudnia to wykonanie zadań drugiej grupie) lub gdy praca grupy jest nieodpowiedniej jakości. Duża współzależność pracy grup lub jednostek powoduje, że pojawiają się problemy w koordynacji i tworzy się znaczny potencjał konfliktów. Napięcie między pracownikami będzie tym większe, im bardziej wysokość zarobków zależy od rezultatów pracy innych pracowników (Griffin, 1996, s. 545).

Nieprzestrzeganie prawa lub przepisów przez pracowników lub dyrekcję może również stanowić źródło konfliktów. Mogą one także wynikać z działania na terenie organizacji silnych grup nieformalnych (np. klik) walczących ze sobą o maksymalne przywileje i jak największy wpływ na decyzje kierownicze. Konflikty pojawiają się w związku z dyskryminacją tych pracowników, którzy nie są powiązani z żadną z grup (Szczupaczyński, 1998, s. 185).

Z konfliktami można mieć do czynienia w przypadku działania związków zawodowych i wystąpienia nieporozumień między nimi i kierownictwem zakładu zwłaszcza wówczas, gdy przedsiębiorstwo przeżywa określone trudności. Mogą one być związane np. ze zbytem produktów z powodu wysokich kosztów własnych, niskiej jakości wyrobów, ograniczenia liczby pracowników lub wprowadzenia koniecznych zmian technologicznych (Lin-czowski, 1999, s. 302).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00053 Wszystkie akty komunikacji można1 podzielić na dwie grupy: ■    Zachowania t
Ogólnie uktady porównujące można podzielić na dwie grupy: -układy działające w oparciu o metodę
DSC00053 Wszystkie akty komunikacji można1 podzielić na dwie grupy: ■    Zachowania t
IMG864 Ogólnie rzecz biorąc, towaroznawstwo można podzielić na trzy następujące grupy: 1.
Iwona Salejko-SzyszczakROZDZIAŁ 10PODMIOTY I PRZYCZYNY KONFLIKTÓW W PRYWATYZOWANYCH PRZEDSIĘBIORSTWA
96 Iwona Salejko-Szyszczak tym konflikcie działa we własnym imieniu, prezentuje własne interesy i sw
100 Iwona Salejko-Szyszczak Głównym założeniem podczas prowadzenia badań własnych dotyczących
102 Iwona Salejko-Szyszczak Ograniczenie przywilejów socjalnych dla
Wszystkie obliczenia i analizy zostały podzielone na dwa obszary zagadnień podane w pkt. 3. Pierwszy
page0248 ROZDZIAŁ LXXIVO WSZYSTKICH SIEDMIU DNIACH WSPÓLNIE podzielony na trzy paragrafy. Następnie
Mechanika0 Ze względu na zachowanie się przy rozciąganiu i ściskaniu wszystkie materiały można podz
Załącznik 3Metody badawcze i ich zastosowanie Metody badawcze ogólnie możemy podzielić na dwie grupy
uwzględnia inny charakter ruchu . Wszystkie tematy zostały podzielone na dwie grupy , którym odpowia
240 IV. Badanie funkcji za pomocą pochodnych 6) Przede wszystkim nierówność (3a) można rozszerzyć na
82344 Mechanika0 Ze względu na zachowanie się przy rozciąganiu i ściskaniu wszystkie materiały możn
Różne sposoby cięcia Przebieg procesu cięcia Proces cięcia można podzielić na 5 faz. Wszystkie
19.3. Typy pracy Pracę ludzką ogólnie można podzielić na cztery odrębne fundamentalnie typy. Te czte

więcej podobnych podstron