5224571632

5224571632



12 Paweł Chlipała

-    relacje oraz wartość są nieodzownym elementem transakcji wymiany, dlatego towarzyszyły ludzkości od czasów prehistorycznych, odkąd istniał handel,

-    już w początkowym okresie powstania i konstytuowania się marketingu (lata 1900-1920) podnoszono kwestie wartości w sferze pozaprodukcyjnej, wartości dodanej oraz problemy obsługi klienta i sprawnej, efektywnej dystrybucji, a więc dotykano ważnych składników prezentowanych w tekście koncepcji,

-    w czasie formalizacji obszaru przedmiotowego (lata 1921-1950) wątki relacji i wartości przewijały się w kontekście makromarketingu, głównie w zakresie efektywności działań marketingowych w realizacji funkcji społecznych,

-    w okresie ukonstytuowania się głównego nurtu marketingu (lata 1951-1980) można wskazać rozwój problematyki społecznej, studiów behawioralnych, a także orientacji marketingowej. Różne konteksty relacji i wartości były poruszane i popularyzowane,

-    w latach 80. XX w., jako opozycja marketingu masowego, narodziła się koncepcja marketingu relacyjnego. W latach 80. i 90. XX w. rodziły się koncepcje wartości jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa2,

-    w ostatnim dwudziestopięcioleciu przypada okres wzmożonego rozwoju publikacji, badań i koncepcji marketingu relacji i wartości oraz ich obszarów przedmiotowych.

Z historii marketingu można odczytać, że koncepcje marketingu relacji i wartości powstały oraz rozwijały się w tych samych okresach, pod wpływem identycznych uwarunkowań zewnętrznych związanych z rozwojem cywilizacji. Można zauważyć, że obie koncepcje mają wspólną część, wzajemnie się ze sobą zazębiają. Te wspólne elementy stają się polem poszukiwań łączącego obie koncepcje zintegrowanego paradygmatu. Celem artykułu jest określenie wspólnych płaszczyzn koncepcji marketingu relacji i wartości, które mogłyby stać się przyczynkiem do formułowania wspólnego, integrującego obie koncepcje paradygmatu.

1. Problem wartości w marketingu relacji

Trudno rozpatry wać koncepcję marketingu relacji bez uwzględnienia problemów wartości. Długotrwale, dobre relacje z klientami i innymi podmiotami otoczenia tworzą wartość. I.G. Gordon potraktował wartość jako integralny składnik pojęcia marketingu relacji (partnerskiego) i efekt, do którego dąży przedsiębiorstwo: „Marketing partnerski jest to ciągły proces poszukiwania

2 M. Szymura-Tyc: Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005. s. 9.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
12 Paweł Chlipała -    relacje oraz wartość są nieodzownym elementem transakcji wymia
MARKETING RELACYJNYI MARKETING WARTOŚCI... 15 Relacje w marketingu wartości są rozpatrywane jako zna
CCF20130428010 •    u muszki owocowej oraz u człowieka są one elementem układu odpor
Nominalne wartości rezystancji według szeregów E Szeregi E (oraz R) tworzone są według harmonicznego
Poznaj C++ w$ godziny0061 46 Godzina 4Operatory relacji Operatory relacji są używane do określenia,
14 Paweł Chlipała blicznej. M. Mitręga na podstawie teorii U. Jiittner i H.P. Werbli zauważył, że re
16 Paweł Chlipała klienta, elastyczność, lepsza informacja) można zwiększać efektywność i wartość
18 Paweł Chlipała Furtak R.: Marketing partnerski na tynku usług. PWE. Warszawa 2003. Gordon I.G.: R
P4200246 MATIAB Operatory logiczne i operatory relacji W Matlabie wartości logiczne true i f alse re
Paweł Folfas HANDEL MIĘDZYNARODOWY MIERZONY WARTOŚCIĄ BRUTTO ORAZ WARTOŚCIĄ DODANĄ -
12 ROZDZIAŁ 1. TEORIA KRZYWYCH Dowód. Części (iii) (iv) oraz (iii) => (*) są oczywiste. Udowodnim
DSC06349 (2) Bardziej wartościowe są pytania o relacje między zmiennymi. Służą one bowiem wykrywaniu
12 Paweł Antonowicz, Łukasz Szarmach jego firmy miała polegać na inwestowaniu w papiery wartościowe.
DSC00227 (12) 3. Obliczenie przedziału ufności dla wartości średniej oraz odchyłenia standardowego.
Zadanie 11 Dane są x — 2 — /2 i y — 5/2 + 1. Oblicz Zadanie 12 Wykaż, że jeżeli a > 0 i b > 0
12 A. Bernaziuk Jeżeli nabyte aktywa nie są wyceniane według wartości godziwej, ich wartość ustala s
12 A. Bernaziuk Jeżeli nabyte aktywa nie są wyceniane według wartości godziwej, ich wartość ustala s

więcej podobnych podstron