5167289587

5167289587



102 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952

polityczną, 'jaka wytworzyła się w toku tej pracy ] wśród pracowników naukowych uczelni.

Wymienione ośrodki mają oczywiście braki-w swej pracy. Główne braki są następujące:

Podstawową formą pracy Politechniki Śląskiej są opiekunowie z ramienia poradni nad KTiR. Otóż forma opiekunów klubów wydaje się zbyt luźna i za mało efektywna w wyniku. Opiekun, w zasadzie profesor, nie jest w stanie dostatecznie mocno wgłębić się w pracę klubu i fabryki, a w związku z tym nie zawsze stanowi realną pomoc w pracy, co w konsekwencji powoduje, że powiązanie pracy poradni z pracą KTiR jest niedostateczne, a praca odczytowo-szkoleniowa prowadzona jest zupełnie przypadkowo — nie jest związana ani z bieżącymi pracami racjonalizatorów ani z potrzebami zakładu. Praca tego rodzaju musi obejmować zamknięty cykl zagadnień, wynikający z analizy przebiegów produkcyjnych danego zakładu i z tematyki usprawnień. Ponadto w takim stanie poradnia nie może spełniać funkcji organizatora i kierownika ruchu współpracy naukowców z racjonalizatorami.

W przeciwieństwie do innych ośrodków Wrocław ma bardzo silnie rozwinięty aparat kierowniczy — prawie samodzielną organizację, której uprawnienia i zakres działania często wykraczają poza ramy potrzebne do właściwego kierowania współpracą naukowców z ruchem racjonalizatorskim. Wobec fałszywej koncepcji ustawienia zagadnienia, mimo na pozór silnego kierownictwa, zasadniczym brakiem w pracy MORP jest niedostateczne kierowanie tematyką odczytów w zakładach pracy, tematyką narad itp. Powoduje to przy aktywności ośrodka zjawisko wykorzystywania przez kierownictwo techniczne zakładów pracy szyldu KTiR do skierowywania tematyki odczytów na problemy, interesujące przede wszystkim kierownictwo techniczne zakładu. Jest to oczywiście sprawa ważna, ale akcja MORP powinna w zasadzie nastawiać się na ruch racjonalizatorski.

. Podobnie wygląda sprawa opiniodawstwa, prowadzonego przez politechnikę. Kierownictwa zakładów pracy za pośrednictwem KTiR zwracają się z prośbą o opinie techniczne, związane ze ściśle fachowym problemem, obchodzącym wyłącznie kierownictwo zakładu pracy (np. sprawa sprawnego przeprowadzenia remontu). Systematyczne opiniodaw-stwo nie jest w zasadzie w ogóle prowadzone; sporadycznie prowadzą je poszczególne katedry.

Zbyt szeroki wachlarz zagadnień, objętych przez MORP, nie pozwala na dostateczne skoncentrowanie się na problemie racjonalizacji. Te zjawiska są ponadto wynikiem braku bezpośredniego kontaktu z KTiR i zakładami pracy na skutek braku instytucji opiekunów KTiR.

Analiza dotychczasowej pracy ośrodków politechnicznych na odcinku współpracy z ruchem wynalazczości pracowniczej nasuwa następujące wnioski do pracy w przyszłym okresie.

Zasadnicza praca uczelni technicznych powinna skoncentrować się na następujących zagadnieniach:

1) opieka nad KTiR z ramienia politechniki, 2) akcja odczytowo-szkoleniowa, 3) doszkalanie zawodowe robotników, 4) poradnictwo indywidualnym racjonalizatorom, prowadzone przez poszczególne katedry politechniki.

' 1) Podstawową formą pracy winni stać się opiekunowie z politechnik, których terenem pracy byłby jeden lub kilka branżowo jednolitych zakładów pracy. Opiekun (inspektor) powinien być w zasadzie młodszym pracownikiem naukowym politechniki. Zadaniem opiekunów byłoby: a) na podstawie analizy przebiegów produkcyjnych ustalanie wspólnie z kierownictwem zakładów tematyki dla racjonalizatorów; b) opracowanie na podstawie-tej analizy planu akcji odczytowo-szkoleniowej; c) przeprowadzanie dyskusji w klubach nad projektami o poważniejszym charakterze, bądź przenoszenie dyskusji z jednego klubu do drugiego, inicjowanie wycieczek, pokazów itp.; d) organizowanie narad racjonalizatorów w zakładzie pracy; e) kontrola pracy zarządu KTiR.

2)    Wynikiem pracy opiekuna musi być akcja odczytowo-szkoleniowa opracowana na podstawie ustalonej przez KTiR, kierownictwo techniczne zakładu pracy oraz opiekuna tematyki racjonalizatorskiej. Akcja szkoleniowo-odczytowa winna stanowić zamknięte cykle wykładów, bezpośrednio związane z konkretnymi możliwościami racjonalizacji poszczególnych elementów procesu produkcji lub z już istniejącymi projektami, które jednak wymagają dalszego opracowania lub powodują konieczność wprowadzenia usprawnień na innym odcinku procesu produkcji. Ponadto akcja odczytowa powinna objąć wykłady, związane z projektami dokonywanymi w innych zakładach pracy o podobnych problemach, omawiające doświadczenia przodujących robotników itp.

3)    Trzecia forma pracy — doszkalanie zawodowe robotników — powinna obejmować przodujących robotników, nowatorów i przodowników pracy. Winny to być branżowe kursy wieczorowe, których tematem będą nowe osiągnięcia techniki w danej branży, nowe metody pracy, osiągnięcia racjonalizatorskie danej branży itp.

4)    Poradnictwo powinno być prowadzone przez poszczególne katedry politechniki. Musi się ono ograniczać do projektów ważnych lub szczególnie skomplikowanych, jedynie w przypadku niemożliwości rozwiązania ich w zakładzie pracy.

Do realizacji powyższych zadań i wzmocnienia efektu pracy konieczne jest włączenie do tej akcji NOT i branżowych stowarzyszeń inżynierskich, z zachowaniem zasady, że podstawową jednostką jest katedra lub zakład politechniki.

Kierownictwo akcji powinno spoczywać w ręku komisji współpracy, w której skład wchodziliby przedstawiciele politechniki, NOT i ORZZ, przy czym ORZZ powinna wytyczać kierunek działania oraz stworzyć odpowiednie warunki rozwoju i klimat* dla pracy komisji. Zadaniem komisji współpracy byłaby koordynacja całej pracy przez sekcje branżowe. Struktura organizacyjna komisji powinna opierać się na sekcjach branżowych, w oparciu o zespoły'katedr i zakłady naukowe politechnik..

Doświadczenia dotychczasowej pracy ‘ wyraźnie wskazują na możliwości wciągnięcia studenckich kół naukowych do akcji współpracy z racjonalizatorami. Studenckie koła naukowe powinny brać . udział w przygotowaniu tematyki odczytów i w ich opracowaniu, Członkowie kół powinni brać udział w obsłudze poszczególnych zakładów pracy. Tematyką pracy kół naukowych oraz tematyką prac przejściowych, a nawet dyplomowych, powinny - stać się poważniejsze; osiągnięcia racjonalizatorskie..



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
8 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Klasa 5. Górnictwo (wydobywanie torfu kl. 10 c; wydob
98 WIADOMOŚCI- URZĘDU. PATENTOWEGO Nr 1/1952 do tego celu, są zbyt kosztowne, aby mogły być
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO >Ńr 1/1952 99 « • i: działali w dziedzinie racjonalizacji
r 100 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 niektóre projekty w tym czy innym ujęciu nie nad
104 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 imienne zaproszenia, a jeżeli w dniu posiedzenia pracują
106 WIADOMOŚCI URZĘDU "PATENTOWEGO Nr 1/1952 “ Z przebiegu posiedzenia spisuje się
Nr 1/1952 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO 9 Nr 1/1952 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO 9 kl. 17
108 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 108 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr
110    WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO    Nr 1/1952 cowni. W ciągu
114 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 A. E. WJATK1NSTALINOWSKI PROGRAM MECHANIZACJI PRACY Prze
116 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 - Przemysł węglowy w kraju, który już przed Wielką
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 123 niu Przewodniczącego PKPG o organizacji wynalazczoś
126 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO • Nr 1/1952 Regulamin z 1951 r. zachował wszystkie przepisy
i WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 127 wych przypadkach. Znaków towarowych, których
130 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Rozpatrzmy najpierw sprawę rzekomej zbędności
132 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 132 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 2)
134 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Przenoszenie mocy od silnika na tylną oś odbywa się prze
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 135 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 135 Ry
136 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Podstawowa myśl sprzęgła elektromagnetycznego, j

więcej podobnych podstron