5167289591

5167289591



106 WIADOMOŚCI URZĘDU "PATENTOWEGO Nr 1/1952

Z przebiegu posiedzenia spisuje się protokół na maszyT ( nie lub w książce protokółów, który podpisują przewód- niczący, sekretarz i członkowie komisji. Odpowiedzialny za protokół i jego przechowywanie jest sekretarz. Proto- kóły pow nny w zwięzłym skrócie opisywać ważniejsze wypowiedzi i opinie członków i rzeczoznawców. Do protokółu załącza się teksty „uchwał komisji4.'.

Rzeczoznawcy mają w komisji ważne i odpowiedzialne zadanie. Od nich w dużym stopniu zależy stwierdzeni, czy rozważany projekt, oprócz faktu że przynosi oszczędności, przyczynia się też do ulepszenia procesów i metod pracy, do postępu technicznego w zakładzie. Eksperci, którzy są zaproszeni z zewnątrz, winni wpierw zaznajomić s'ę z warunkami i metodami pracy zakładu, którego projekt opiniują i z tego punktu widzenia wydawać swe orzeczenia.

Rola przedstawiciela finansowego jest ważna ze względu na wyjaśnienia, jakich winien udzielić komisji odnośnie wysokości przewidywanych lub uzyskanych oszczędności. Przedstawiciel finansowy ma za zadanie referować korzyści finansowe, jakie zakład uzyskał, oraz omówić sposób dokonanych obliczeń. .

Czynnik społeczny, reprezentowany przez Podstawową Organizację Partyjną i Radę Zakładową, winien przedstawić Komisji Wynalazczości sylwetkę racjonalizatorów od strony ich aktywności społecznej i pracy w Klubie TiR..


Przedstawiciele ci mają również obowiązek' dopilnować społecznej słuszności przyjmowanych uchwał. Specjalną uwagę winni zwracać na dokładność i sumienność rozpatrywania tych projektów, których dokonanie należało do bezpośredniego zakresu pracy twórcy.

. Przedstawiciel Klubu TiR przedstawia komisji opinię klubu stwierdzając, czy projekt jest wynikiem ogłoszonej tematyki, oraz podaje wyniki dyskusji, przeprowadzonej nad omawianym projektem w Klubie TiR. •

Członkowie komisji są "odpowiedzialni służbowo i dyscyplinarni za- wadliwą ocenę projektu, a materialnie i kamie wówczas, gdy ocena jest następstwem złej woli lub rażącego niedbalstwa, oraz w przypadku świadomego wprowadzenia kierownictwa zakładu pracy w błąd z chęci zysku lub w porozumieniu z zainteresowanymi osobami.

Pozwalam sobie wyrazić nadzieję, że powyższy mój zarys pracy zakładowej Konrsji Wynalazczości wywoła dalsze głosy i uwagi. Byłoby to z wielkim pożytkiem dla sprawy, bo właściwie pomyślana i prawidłowo wykonywana praca komisji niewątpliwie będzie miała dodatni wpływ na stosunek racjonalizatorów do akcji wynalazczości, na zwiększenie ilości zgłaszanych projektów, a tym samym na wykonanie naszych planów produkcyjnych i przedterminowe wykonanie planu 6-letniego — planu budowy podstaw socjalizmu w Polsce.

Inż. ŁUKASZ TERCZYftSKl . '

AKCJA WYNALAZCZOŚCI PRACOWNICZEJ W RESORCIE PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO

(Artykuł dyskusyjny)

W państwie ludowym, opierającym swój rozwój na gospodarce planowej, nie powinien istnieć żaden odcinek życia, który nie posiadałby wytkniętego planu rozwoju. Akcja wynalazczości, która jako ruch oddolny, wypływający z potrzeb i inicjatywy klasy pracującej, rozwijała się w sposób mniej lub więcej zorganizowany, weszła obecnie w resorcie przemysłu ciężkiego w taką fazę rozwoju, że można pokusić się o wysunięcie tez i wytycznych na rok bieżący.

Lata 1946—1948 były okresem, w którym zbudowano ledwo skromne fundamenty pod akcję wynalazczości. Istniała potrzeba ruchu, ale ruch ten nie został wówczas ujęty w ramy organizacyjne, ani tym. bardziej nie był uporządkowany ani kierowany. Dopiero pod koniec 1948 r. oparcie systemu wynagradzania na okólniku Nr 14- Ministra Przemysłu i Handlu z dn. 21 października umocniło akcję i przyśpieszyło tempo załatwiania projektów. Ogólnie jednak biorąc, centralne zarządy przemysłu i handlu nie były w stanie kierować akcją wynalazczości, toteż można zaryzykować twierdzenie; że w więcej lub mniej umiejętny sposób „spychały", zalewające je ilościowo projekty racjonalizatorskie.

Zmiana strukturalna,v jaką przeprowadził Rząd, tworząc na wzór radziecki ministerstwa branżowe, przyniosła również akcji wynalazczości nowe możliwości rozwoju. • Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, powstało w maju-1949 r., a już w lipcu tego roku, utworzony w Departamencie-Produkcji-*i Techniki •

Wydział Wynalazczości miał w swym składzie trzech inżynierów. Akcja wynalazczości, prowadzona dotychczas przez istniejących wówczas komisarzy oszczędnościowych, przeszła w ręce częściowo etatowych, a częściowo pełniących dodatkowe funkcje pracowników komórek wynalazczości.

Kierownictwo Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przykładało doniosłą wagę do akcji wynalazczości i otaczało ją troskliwą opieką. Utworzona w tym Ministerstwie Główna Komisja Wynalazczości stała się następnie rozsadnikiem metod pracy na centralne i zakładowe komisje wynalazczości. Z jej doświadczeń korzystały wielokrotnie także inne resorty. Słuszna politycznie akcja rozpatrywania projektów w obecności racjonalizatorów, została następnie usankcjonowana dla całego kraju zaleceniem z dn. 15 lutego 1949 r. i zarządzeniem Przewodniczącego PKPG z dn: 7 lipca 1951 r. *    ...

Pierwsza Główna Komisja Wynalazczości, w której skład wchodzili przedstawiciele Partii, związków zawodowych, Wydziału Wynalazczości', Dep. Planowania, Dep. Finansowego i wydziału Prawnego, była kuźnią metodyki pracy w akcji wynalazczości; mimo jednak dobrych rezultatów nie uniknęła kilku błędów, które — ocenione samokrytycznie — przyczyniły się do głębszego i bardziej socjalistycznego po-

*    dejścia do zagadnienia. Wzmocniona następnie przez przedstawicieli wybitnych • racjonalizatorów, Komi-

•    sja pracowała sprawnie do dn. 5 maja 1951 r., tj. do

:dnia wejścia w życie uchwały Nr 291. *    •    • *



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
8 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Klasa 5. Górnictwo (wydobywanie torfu kl. 10 c; wydob
98 WIADOMOŚCI- URZĘDU. PATENTOWEGO Nr 1/1952 do tego celu, są zbyt kosztowne, aby mogły być
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO >Ńr 1/1952 99 « • i: działali w dziedzinie racjonalizacji
r 100 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 niektóre projekty w tym czy innym ujęciu nie nad
102 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 polityczną, jaka wytworzyła się w toku tej pracy ]
104 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 imienne zaproszenia, a jeżeli w dniu posiedzenia pracują
Nr 1/1952 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO 9 Nr 1/1952 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO 9 kl. 17
108 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 108 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr
110    WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO    Nr 1/1952 cowni. W ciągu
114 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 A. E. WJATK1NSTALINOWSKI PROGRAM MECHANIZACJI PRACY Prze
116 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 - Przemysł węglowy w kraju, który już przed Wielką
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 123 niu Przewodniczącego PKPG o organizacji wynalazczoś
126 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO • Nr 1/1952 Regulamin z 1951 r. zachował wszystkie przepisy
i WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 127 wych przypadkach. Znaków towarowych, których
130 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Rozpatrzmy najpierw sprawę rzekomej zbędności
132 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 132 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 2)
134 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Przenoszenie mocy od silnika na tylną oś odbywa się prze
WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 135 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 135 Ry
136 WIADOMOŚCI URZĘDU PATENTOWEGO Nr 1/1952 Podstawowa myśl sprzęgła elektromagnetycznego, j

więcej podobnych podstron