5236000652

5236000652



Teoria zajęć zintegrowanych opiera się na integrowaniu różnych płaszczyzn i obszarów:

•    integracja treściowa, której istotą jest scalanie treści poznawczych wszystkich przedmiotów wokół wspólnych tematów;

•    integracja metodyczna, która zakłada integrowanie w procesie kształcenia różnych strategii nauczania - uczenia się: podająco - ilustracyjnej, badawczej, praktycznej, metod eksponujących (przeżywanie);

•    integracja psychiczna, umożliwiająca jednocześnie oddziaływanie na różne sfery osobowości: emocjonalną poznawczą oraz wykonawczą;

•    integracja czynnościowa - opiera proces edukacyjny na różnorodnych formach aktywności dzieci;

Z uwagi na oddziaływanie na ucznia w sposób całościowy w edukacji wczesnoszkolnej stosowana jest całkowita eliminacja nauczania przedmiotowego i zastąpienie go kształceniem integralnym.

Podstawą zintegrowanej w sensie organizacyjnym aktywności dzieci jest dzień pracy. W przypadku zajęć opartych o model kształcenia zintegrowanego rozluźnieniu ulega, zatem sztywny system klasowo - lekcyjny. Nauczyciel prowadzi zajęcia sytuacyjno - zadaniowe, zamiast sztywnego podziału na zajęcia przedmiotowe. W planie zajęć sytuacyjno -zadaniowych jasno określone zostaje pojęcie bazowe (kluczowe, centralne). Właśnie wokół owego pojęcia koncentrowane są wszystkie rodzaje działalności dziecka oraz zadania przewidziane do wykonania przez dzieci3.

Zastosowane w trakcie zajęć pojęcia bazowe powinny mieć związek z najbliższym otoczeniem dziecka, ponieważ w dziecko w wieku wczesnoszkolnym zainteresowane jest przede wszystkim tym, co ma wokół siebie. Stąd też główny nacisk kładzie się na sam proces działania dziecka, a nie jak dotychczas na wytwory, rezultaty, końcowe efekty pracy.

Realizując zajęcia w oparciu o kształcenie zintegrowane nauczyciel określa samodzielnie kolejne rodzaje aktywności dzieci w ciągu dnia (polonistyczna, matematyczna, środowiskowa itp.) jak i czas ich trwania. Podstawową zasadą obowiązującą przy projektowaniu integralnych jednostek tematycznych jest przeplatanie pracy intelektualnej

5 Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej Agnieszka Nowak - Łojewska, I. Kopczyńska, Oficyna Wydawnicza Impuls 2004, s. 92.

CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG?98 Wspólne — nauczyciela i ucznia — opieranie się na integralny!^ obrazió świata wiedzie do heur
Wstęp Dzisiejsza logistyka opiera się na informacjach pozyskiwanych z różnych baz danych organizowan
TEORIA RACJONALNEGO WYBORU KONSUMENTA Model decyzji konsumenta opiera się na założeniu, że konsument
O powstawaniu gatunków Teoria Darwina opiera się na następujących spostrzeżeniach i ich
78247 IMG08 568 V. Teoria opodatkowania Do XX wieku państwa opierały się na podatkach pośrednich cł
SCAN0165 13 strategie kontraktowe, ponieważ opierają się na kontraktach z partnerem zagranicznym dot
SCAN0165 13 strategie kontraktowe, ponieważ opierają się na kontraktach z partnerem zagranicznym dot
opierać się na godzinach zajęć, jeśli nawet uczelnia stosuje taki miernik jak liczba godzin zajęć do
Wstęp Dzisiejsza logistyka opiera się na informacjach pozyskiwanych z różnych baz danych organizowan
Obraz0 2 - realizowanie opieki, opierając się na założeniach teoretycznych pro< pielęgnowania (t
Teoria Y opiera się na przyjęciu innych założeń motywacyjnych, a mianowicie na przeświadczeniu, że p
66 Anna Kościelniak Teoria społecznego uczenia się Bandury w dużej mierze opiera się na koncepcji
Teoria Bagnolda (1986) transportu rumowiska rzecznego opiera się na prawach fizyki ogólnej, dzięki c
04id 47 III.    Funkcjonalna teoria uwarstwienia- Davies, Moore 1. Społeczeństwo opie
64029 teoria?li biegnącej "opiera się na doświadczęąiach Bekesy ego, w kostny i wzbudzał ruch ś
APT - teoria arbitrażu cenowego Teoria ta opiera się na tzw. prawie jednej ceny, które głosi, że to
pict0002 (7) Klasyczna teoria prawdopodobieństwa Klasyczna teoria prawdopodobieństwa opiera się na i

więcej podobnych podstron