5399619265

5399619265



113

Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów

2.3. Teoria 5M

W latach 60. XX wieku w USA wykształciła się nowa teoria współzależności różnych czynników współuczestniczących podczas wykonywania zadania lotniczego. Teoria ta opierała się na poglądzie Millera w której wyodrębniono piąty element związany z wykonywaniem zadania lotniczego. Element ten odnosił się głównie ze stopniem jego trudności. Teoria ta nosiła nazwę „Zagrożeń 5 M” i w jej skład wchodziły takie elementy jak:

•    M-men (człowiek),

•    M-machine (technika),

•    M-management (przepisy, procedury, zarządzanie),

•    M-media (środowisko),

•    M-mision (zadanie) [4],

Zagrożenia 5fVl

Machinę

(człowiek)


Management    Media    Mission


(technika)


(środowisko)    (zadanie)


Rys. 2. Zasadnicze elementy systemu 5M mające wpływ na bezpieczeństwo lotu [4]

W każdym z wyżej przedstawionych elementów mogą się pojawić błędy niosące zagrożenia podczas wykonywania zadania lotniczego.

2.4. Teoria SHEL

W roku 1972 E. Edwards przedstawił kolejną teorię systemowego rozpatrywania bezpieczeństwa lotów i kładła nacisk na rozpatrywanie udziału błędów człowieka podczas wystąpienia wypadku lotniczego. Teoria ta nosiła nazwę „SHEL”, od pierwszych liter nazw elementów które wchodziły w jej skład:

•    S (software) - niematerialne elementy systemu - przepisy i procedury i stosowanie ich w praktyce. Procedury to ściśle określone zasady postępowania które są niezwykle istotne w lotnictwie ze względu na jego międzynarodowy charakter;

•    H (hardware) - statek powietrzny - stan techniczny, urządzenia wspomagające lot, stan techniczny układów i organów sterowania, automatyka, czytelność wskaźników, wady ukryte. Zawierają się tu również inne systemy techniczne wykorzystywane przez personel wspomagający działanie lotnictwa;



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
117 Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów Rys. 5. Model systemowego ujęcia problemów
Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów    119 Zabezpieczenie techniczne
121 Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów •    rozwijanie twórczej
Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów    123 Podstawowa terminologia
125 Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów Rys. 10. Fazy procesu zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów    109 nie jego konstrukcji albo
Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów    111 zamknięty dla pasażerów i
115 Zarządzanie ryzykiem w systemie bezpieczeństwa lotów Rys. 4. Systemowa koncepcja bezpieczeństwa
2012 Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiBeracity Niniejszy
10 Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiPodsumowanie Proces zarządzania
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacji Spis
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiWprowadzenie Proces zarządzania
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiGłówne etapy procesu zarządzania
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiIdentyfikacja zasobów informacyjny
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiDefiniowanie zagrożeń Realizacja
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiIdentyfikacja podatności Mając
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiSzacowanie ryzyka Administrator
Metodyka zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacjiPostępowanie z ryzykiem Po

więcej podobnych podstron