5399619427

5399619427



uczniów bohaterów i po przeciwnej stronie wpisujemy, w czym tkwi moc danej postaci. Podkreślamy, że każdy z tych bohaterów jest odważny, a jego odwaga jest wspierana przez posiadany dar -szczególną moc, akcesoria itp.

Jednak odwaga nie jest wyłącznie cechą wymyślonych bohaterów. Kogo z waszych bliskich lub znajomych uważacie za odważnego? Każdego wybranego ucznia prosimy o krótkie uzasadnienie. Na pewno niektórzy z was - a może nawet wszyscy - wykazali się odwagą w jakiejś trudnej sytuacji. I wcale nie potrzebowaliście do tego stroju nietoperza, sieci pająka, mocy żywiołów czy czarodziejskiego klejnotu. A to dlatego, że odwaga wcale nie zależy od naszego wieku, stroju czy zawodu. Każdy może być odważny będąc tym, kim jest. Można nawet powiedzieć, że odwagą jest właśnie bycie sobą. Strój Supermana czy Czarodziejki z Księżyca nie sprawi, że będziemy bohaterami - bohaterem za to można być jako syn czy córka, brat lub siostra, uczeń czy uczennica, kolega lub koleżanka. A jeśli ktoś bohatersko wypełnia swe obowiązki w domu, szkole, na podwórku czy w kościele, można o nim powiedzieć - to prawdziwy uczeń Jezusa! A nie ma przecież większego bohatera niż Jezus. Wiedział o tym dobrze nasz papież, Jan Paweł II. Zawsze wypełniał naukę Jezusa i dlatego wiele razy w życiu wykazywał szczególną odwagę - odwagę świętości (wieszamy zdjęcie Jana Pawła II).

Rozwinięcie

Przypominamy uczniom, jaka według nich jest odważna osoba: nie boi się niczego, ratuje innych i pomaga, przyznaje się, robi coś niezwykłego. Czy to samo można powiedzieć o świętym? Jan Paweł II ogłosił wiele osób świętymi, także wielu Polaków, a ogłaszając świętą księżną Kingę mówił, jak mocno wiążą się ze sobą odwaga i świętość.

(Czytamy fragment homilii:)

Jeżeli dziś mówimy o świętości, o jej pragnieniu i zdobywaniu, to trzeba pytać, w jaki sposób tworzyć właśnie takie środowiska, które sprzyjałyby dążeniu do niej. Co zrobić, aby dom rodzinny, szkoła, zakład pracy, biuro, wioski i miasta, w końcu cały kraj stawały się mieszkaniem ludzi świętych, którzy oddziaływują dobrocią, wiernością nauce Chrystusa, świadectwem codziennego życia, sprawiając duchowy wzrost każdego człowieka? (...) potrzeba świadectwa. Potrzeba odwagi, aby nie stawiać pod korcem światła swej wiary1 2.

Na czym polega odwaga świętości wg papieża Polaka? (dawaniu świadectwa, wierności nauce Jezusa, dobroci). Kiedy Jan Paweł II ogłaszał kolejne osoby świętymi, zwracał uwagę na tę cechę - dlatego też do grona świętych dołączył m.in. o. Maksymiliana Kolbego, który odważnie wstawił się za innym człowiekiem i oddał za niego życie; św. Jadwigę Królową, która w latach swego panowania żyła pobożnie i skromnie, pomagając potrzebującym, czym wypełniała naukę Jezusa; św. Józef Pelczar - podobnie jak królowa Jadwiga zrobił wiele dobrych rzeczy dla potrzebujących, troszczył się też o wykształcenie ludzi - także religijne; św. Faustyna - wiernie przekazywała orędzie Bożego Miłosierdzia jak chciał tego od niej Jezus mimo, że niektórzy nie wierzyli jej i spotykały ją przykrości3 (wymieniając te postaci można pokazać ich obrazy). Jan Paweł II potrafił w wielu wspaniałych osobach odnaleźć cechy charakterystyczne dla świętego - tę odwagę świętości. Również sam ją posiadał, co okazał wiele razy w swoim życiu - już jako uczeń, a potem - ksiądz, papież. Nie brakowało mu nigdy odwagi, by przyznać się do Chrystusa i wyrazić wiarę w Niego. Co było jego szczególną siłą, mocą? O tym mówili ci, którzy go znali, a także on sam.

(Czytamy fragment wywiadu z Eugeniuszem Mrozem, szkolnym kolegą Karola Wojtyły:

Pamiętam, wdrapywaliśmy się na Czerwone Wierchy. Z przodu szedł ojciec Lolka, my w pewnej odległości za nim. Byliśmy już niedaleko szczytu, kiedy niespodziewanie pojawiła się gęsta mgła. Pan Karol zniknął nam z oczu. Wyglądało to tak, jakby rozpłynął się gdzieś w tej mgle. Zaczęliśmy go szukać, wołać. Bez rezultatu. Lolek był niemal zrozpaczony. Pamiętam, jak uklęknął na kamieniach i zaczął się żarliwie modlić. Ja

2

1

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św. kanonizacyjnej w Starym Sączu 16 VI 1999,

2

http://www.centrum.starv.sacz.p1/pl/8225/0/Homilia.html (stan z dn. 10.09.2010).

3

Jeżeli lekcja odbywa się w miejscu, z którym związany jest inny święty lub błogosławiony ogłoszony przez Jana Pawła II, warto wspomnieć także o nim.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zdjęcie274 a Cięcie wzdłuż brzusznej powiratmi trzonu □ Wzdłuż rogu, w pobliżu trzonu, po przeciwnej
IMGp94 4^ «yi(J wyjaśniłem, tj. po przeciwnej stronie brzegu w zasięgu mojego wzroku znajduje mpowni
20090223(028) Następnie podąża po przeciwnej stronie rdzenia kręgowego do III neuronu we wzgórzu. •
legła w gruzach przed kilkunastu laty stara Messyna. Po przeciwnej stronie —1 za wąską cieśniną
czqc coś Chrystusowi. Siedzący po przeciwnej stronie kapłan również bierze udział w ożywionej dyskus
Tęcza ■ Są to barwne koncentryczne łuki (koła) znajdujące się po przeciwnej stronie
img180 (6) gumkę 6. Drugi koniec gumki jest przywiązany sznurem 7 do listwy podstawy po przeciw
67511 IMG 91 (5) pi całkowicie zabarwione I częściowo zabarwione f białe plamy na liścieniach po prz
94287901 djvu FIZYOLOGIA UKŁADU NERWOWEGO 359 zgu występuje porażenie ruchów i utrata czucia po pr

więcej podobnych podstron