5768085929

5768085929



Czynności te mają także duży potencjał wychowawczy. Przy ich wykonywaniu dzieci uczą się planowania pracy, projektowania kolejności działań, właściwego doboru narzędzi i materiału, nabywają sprawność w posługiwaniu się określonymi urządzeniami, sprawność porozumiewania się w grupie i inne. Ważna jest przy tym troska nauczyciela o różnorodność działań i zadań, a także pozostawienie uczniom swobody w planowaniu i realizacji zadań.

Wiedza społeczna to druga kategoria zagadnień środowiskowych objęta programem nauczania-uczenia się o rzeczywistości otaczającej dziecko na poziomie klas początkowych. Dotyczy znajomości określonych grup, przedmiotów i zjawisk społecznych, ich cech i funkcji, wzajemnych relacji między nimi i stosunków grup i zjawisk społecznych ze środowiskiem przyrodniczym. Nadto, ze względu na fakt, że zagadnienia społeczne dotyczą również ludzi, w toku kształcenia środowiskowego uczeń poznaje niematerialne atrybuty środowiska społecznego, jego wartości etyczne i normatywne.

Zagadnienia te poznawane są na przykładzie wybranych środowisk społecznych według zasady od bardziej do mniej dostępnych bezpośredniemu kontaktowi, od struktur prostszych do przeżywania i rozumienia do bardziej złożonych i ogólnych.

Procedura poznawcza treści społecznych występujących w ramach kształcenia środowiskowego ucznia klas początkowych odbywa się również według przyjętego modelu, poczynając od doświadczania emocjonalnego poprzez nazywanie poznawanych zjawisk i procesów społecznych do umiejętności ich rozumienia i wyjaśniania oraz rozwijania zachowań społecznych. By proces ten odbywał się prawidłowo, możliwie wszystkie treści winny być osadzone w bezpośrednim doświadczeniu zmysłowym ucznia (np. poznanie funkcjonowania poczty poprzez wycieczkę do niej i wykonanie konkretnych czynności związanych z jej funkcjami, np. telefonowanie); poznawane poprzez rzeczywisty udział uczniów w określonych działaniach (np. praktyczne czynności dyżurnego w klasie); sprowadzone do wymiaru konkretnej egzystencji osób znanych i bliskich dziecku (np. poznawanie zawodów ludzi dorosłych poprzez rozmowę z konkretnym rodzicem któregoś z dzieci). Efektem kontaktów edukacyjnych ucznia ze środowiskiem społecznym jest nabycie umiejętności rozumienia takich kategorii pojęć społecznych, jak: wspólnota ludzka i miejsce dziecka w tej wspólnocie, więzi wewnętrzne między ludźmi, struktury społeczne, patriotyzm i inne oraz nabycie umiejętności poprawnych zachowań względem określonych grup ludzi, przedmiotów i instytucji społecznych.

86



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Największą zaletą złączy na klej jest, że przy ich wykonywaniu nie zmniejsza się przekrój łączonych
scandjvutmp1301 16 Pionierzy wychowania przedszkolnego. Pragnienie wychowywania drugich od lat dzie
Image0024 (3) WYCHOWANIŁ POJĘCIA - PROCESY - KONTEKSTY szkoły. Najwięcej dają rodzice, których dziec
Chemia rep54 Wiązania te są rozmieszczone bardzo symetrycznie, tak że ich momenty dipolowe wzajemnie
Od 1 lutego najmłodsze dzieci uczą się stacjonarnie, uczniowie pozostałych klas mają nadal nauk
slide Manipulatory bramowe mają wiele zalet, takich jak: *łuży udźwig (350-500 kg), ^duży zakres pr
21980 X3e50dd746p07 Gliny mające skurcz poniżej 1% nie nadają się do celów budowlanych, przy czym o
Polskie wody geotermalne mają duży potencjał Związane są one głównie z wodami podziemnymi o temperat
WP 1503023 Inżynieria jakości - podstawy Wymagania te często są ze sobą powiązane, mają także różną
62848 pdl3 3. Wyobrażano sobie także, że demony te mają postać antropo-morficzną o pewnych cechach
Obraz8 (37) mają także szerokie zastosowanie w kolorymetrii, np. przy oznaczaniu mie-dzi(H) dietylo
28 Stanisław Socha dale. Duży dorobek mają także lekkoatleci Jamajki, sklasyfikowani na trzecim miej
DSC02396 powoduje przyspieszenie czynności pracy serca i wzrost ciśnienia Wpły w na pracę serca mają

więcej podobnych podstron