5768158317

5768158317



i pozyskane inne środki ?, czy można przewidzieć oraz wpłynąć na poziom ponoszonych kosztów kształcenia ?

W każdym przypadku podstawą do podejmowania decyzji w procesach zarządzania uczelnią w odpowiedzi na wyżej postawione pytania jest znajomość normatywnych przychodów rzeczywistych kosztów funkcjonowania, umiejętność określania budżetów poszczególnych jednostek organizacyjnych, prowadzenie odpowiedniej polityki kadrowej, oraz trafność prognozowania przyszłych zdarzeń w sposobie finansowania uczelni na rynku pracy.

2. Normatywne przychody jednostek organizacyjnych szkoły wyższej

Podstawą określania normatywnych przychodów jednostek organizacyjnych szkoły wyższej są algorytmy rozdziału środków finansowych będących w dyspozycji uczelni na jej jednostki organizacyjne. Przez normatywne przychody rozumie się przychody będące udziałem jednostki w dydaktycznej dotacji budżetowej oraz w wpłatach czesnego studentów, udział w pracach badawczych i usługowych wykonywanych na rzecz przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych i w innych środkach pozyskanych na rzecz uczelni.

Złożona struktura organizacyjna uczelni, perspektywy rozwoju uczelni, rozwój kadrowy, powoływanie nowych kierunków studiów, funkcjonowanie w ramach szkoły wyższej różnych zespołów dydaktycznych, zespołów badawczych o różnych kosztach prowadzonej działalności spowodowały potrzebę wprowadzenia algorytmów rozdziału środków finansowych, budowy budżetów i kontroli finansowej działalności poszczególnych komórek organizacyjnych uczelni - katedr, samodzielnych zakładów itp.

Zakładając, że na szczeblu uczelnianym został dokonany podział środków finansowych na wydziały, określanie wkładów jednostek organizacyjnych wydziałów do budżetów wydziałów i budżetu uczelni może przebiegać w sposób następujący:

IG

Fj = Fkj + FSj = Fkj + 'Z^SKJ + Fsctj)

(1)


/O,

gdzie:

Fj

Fkj

Fsj

FsBkj


FsCkj


k

IG«P


-    środki przyznane jednostce ,j”, dla j=l, ...J.

-    środki przyznane jednostce , j” na kadrę tej jednostki

-    środki przyznane jednostce ,j” na studentów uczęszczających na prowadzone przez nią zajęcia

-    środki przyznane jednostce ,j” z budżetu państwa na studentów uczęszczających na prowadzone przez nią zajęcia, studiujących na „k-tym” kierunku studiów

-    środki przyznane jednostce ,j” z czesnego studentów uczęszczających na prowadzone przez nią zajęcia, studiujących na „k-tym” kierunku studiów

-    kierunek studiów,

-    liczba godzin związanych z danymi zajęciami na „p-tym” przedmiocie, po uwzględnieniu współczynnika kosztochłonności „Ukp”, prowadzonych przez ,j-tą” jednostkę organizacyjną na „k-tym” kierunku studiów

99



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
mechanika płynów Z4 1 Czy można określić napięcie powierzchniowe na granicy faz pomiędzy dwoma gazam
Wyposażenie gospodarstwa w środki trwale można podawać : -    w liczbach w przeliczen
b) W naszym przypadku populacja są inżynierowie w Tajlandii. Czy można jednak przypuszczać, że na za
mechanika płynów Z2 1 Co to jest napięcie powierzchniowe? Czy można określić napięcie powierzchniowe
dodatkowych można było zdawać tylko na poziomie rozszerzonym, co oznaczało także konieczność rozwiąz
P1050778 Ochrona ludności dzieli się na ochronę zbiorową oraz indywidualną. Na poziomie zbiorowym pr
Dyrektywy sądowego wymiaru kary Art. 3. Kary oraz inne środki przewidziane w tym kodeksie stosuje si
256 RECENZJE I PRZEGLĄDY PIŚMIENNICTWA pytaniu, czy i jak można pojmować oraz badać czytelników, czy
Zasady prawa karnego □ Zasada humanitaryzmu kary Art. 3 k.k. stanowi: „Kary oraz inne środki karne
DSC00521a informujące o rodzaju zagrożenia oraz stosować inne środki zabezpieczające przed skutkami
Zdjęcie0186 (4) 9 • zastanowić się. czy można stworzyć precedens w sposobie    I rekl
5) inne nagrody, wyróżnienia i dyplomy przewidziane w SWPW. 5. Za szczególne osiągnięcia w nauce ora
Maseczki medyczne i FFP2 oraz inne środki walki z COVID-19 kupisz w:aget24.pl Internetowy syste

więcej podobnych podstron