5783291070

5783291070



iNFOTEZY Wol. I, Nr 1 (2011)

BOOM KOMIKSOWY.

POLSKI RYNEK HISTORII OBRAZKOWYCH W LATACH 2000-2003

Mateusz Zapała

Wstęp

Komiks - odpowiednio zaaranżowany, nieanimowany układ rysunków lub obrazów i słowa pisanego (najczęściej umieszczonego w tzw. dymkach) mający przekazać konkretną historię dramatyczną bądź ideę[l] - obecny jest w kulturze polskiej przeszło 150 lat. W XIX w. wydawnictwa komiksowe ukazujące się w Polsce pomagały w nauce czytania, służyły także rozrywce mieszczan. W dwudziestoleciu międzywojennym historie obrazkowe stanowiły ważną zawartość prasy popularnej. Po II wojnie światowej okazały się one wrogiem ustroju socjalistycznego. W latach 1960-1990 komiks uznawany byl za medium dla mało wymagającego odbiorcy. W ostatniej dekadzie XX w. opowieści rysunkowe stanowiły namiastkę „amerykańskiego snu”[2].

Dziś w Polsce komiks jest coraz częściej nazywany sztuką i doceniany za wartości literackie oraz wizualne. Mimo to krajowy rynek komiksowy jest nieduży, wręcz hobbystyczny [3]. Drukowane w niewielkich nakładach historie obrazkowe rzadko docierają poza stałe, wąskie grono odbiorców.

Jednak początek XXI w. zwiastował dla polskiego rynku komiksowego przyszłość zgoła odmienną od stanu obecnego. Lata 2000-2003 były dla historii obrazkowych czasem gwałtownego rozkwitu inicjatyw wydawniczych, intensyfikacji czytelnictwa, ogromnej popularności w mediach oraz poprawy społecznego postrzegania tego medium. Trzyletni okres prosperity zyskał miano „boomu komiksowego” i był jedną z najbardziej interesujących epok w dziejach polskiego rynku opowieści iysunkowych.

Warto zaznaczyć, że jakakolwiek charakterystyka polskiego rynku komiksowego, zarówno holistyczna, jak i fragmentaryczna, ze względu na niedostatek danych, szczególnie tych statystycznych, jest zadaniem niebywale złożonym. Trzeba mieć świadomość, że dalsza część artykułu ograniczać się będzie do najbardziej reprezentatywnych przykładów inicjatyw mających miejsce między 2000 a 2003 r.[4]



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 91 ich słabą edycję, przede wsz
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 93 Podsumowanie W 2000 r. ukaza
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 95Przypisy [1]
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 97 dostępne na WWW:
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 83 Formalnie każda publikacja K
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 85 żymi wydawnictwami często do
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 87 bumami: „Egonem” Tatjany i A
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 89 i „Bizona” („Pokolenia. Saga
iNFOTEZY Wol. 2, Nr 1 (2012)DZIENNIKARSTWO RADIOWE: MIĘDZY MISJĄ A KOMERCJĄ Katarzyna Bernat Wstęp W
104 GOSPODARKA NARODOWA Nr 9/2011 w 1919 roku Uniwersytetu Poznańskiego, który w pierwszych latach i
Tablica 9. Ruch statków w polskich portach morskich w latach 2000-2003. Wyszczególnienie Statki
Archiwa - Kancelarie - Zbiory NR 2 (4)/2011 Materiały do bibliografiiARCHIWISTYKI POLSKIEJ ZA ROK 20
Gazeta AMG nr 3/2011 Gazeta AMG nr 3/2011 Gratuluję otrzymania tytułu naukowego. Chciałbym zapytać o
iAMG nr 3/2011 Kto w pierwszym rzędzie był Pana mistrzem inspirującym i wprowadzającym w arkana zawo
Gazeta AMG nr 3/2011 Gazeta AMG nr 3/2011 Muzeum GUMed jest czynne codziennie od poniedziałku do pią
iAMG nr 3/2011 Gdański Uniwersytet Medyczny przystąpi! na początku 2011 roku do międzynarodowego pro
Gazeta A MG nr 3/2011 W numerze... Doktorat honorowy dla Profesora
Gazeta AMG nr 3/2011 Gazeta AMG nr 3/2011 Prof. zw. dr hab. n. farm. Tadeusz Władysław Hermann jest
Gazeta AMG nr 3/2011 Uniwersyteckie Centrum KliniczneRestrukturyzacja — jej cele i

więcej podobnych podstron