5833211589

5833211589



SCENARIUSZ: Energia wody

Cel główny: zapoznanie uczniów z możliwościami produkcji energii z energii wody

Cele operacyjne:

•    rozumie potrzebę poszukiwania i odkrywania nowych proekologicznych źródeł energii,

•    potrafi krótko scharakteryzować energię wody jako odnawialne źródło energii (OZE),

•    opisuje budowę elektrowni wodnej,

•    oblicza energię potencjalną wody,

•    potrafi podać wady i zalety energii wody,

•    orientuje się w sytuacji energetycznej Polski,

•    zna potencjał hydroenergetyczny Polski,

•    zna najważniejsze elektrownie wodne w Polsce.

V ®


Czas trwania zajęć: 45 minut

Środki dydaktyczne: globus lub mapa świata, tablica, długopisy, kredki, Załącznik nr 1 „Obieg wody w przyrodzie”, Załącznik nr 2 „Historia elektrowni wodnych", Załącznik nr 3 „Schemat elektrowni wodnej”, Załącznik nr4: „Podział elektrowni wodnych”, Załącznik nr 5 „Najważniejsze elektrownie wodne w Polsce”, karty pracy, zestaw demonstracyjno-doświadczalny do produkcji energii z wody.

Metody: burza mózgów, pogadanka, doświadczenie, dyskusja, praca w grupach, wykład, dyskusja

Przebieg zajęć:

klasy I-III SP

1.    Prowadzący pokazuje uczniom Załącznik nr 1 i omawia obieg wody w przyrodzie.

2.    Przeprowadza z uczniami burzę mózgów. Pyta, do czego potrzebna jest woda na Ziemi. Zwraca uwagę, że woda niezbędna jest do życia roślin i zwierząt, ale człowiek wykorzystuje ją też w swojej gospodarce. Prosi uczniów, by zastanowili się, do czego człowiek wykorzystywał w przeszłości i wykorzystuje obecnie wodę w swojej gospodarce.

3.    Uczniowie wykonują zadanie 1 z karty pracy. Podsumowując zadanie prowadzący zwraca uwagę, że w starożytności budowano koła wodne, które obracane byty poprzez przepływającą przez nie wodę i wykorzystywano je do nawadniania pól i obracania pił mechanicznych, np. do cięcia kamienia. Później w średniowieczu wykorzystywano powszechnie ruch wody i koła wodne do napędzania w młynie urządzeń służących do mielenia zboża. Około 200 lat temu zaczęto budować silniki wodne i elektrownie wodne, czyli zakłady przemysłowe produkujące energię elektryczną.

4.    Prowadzący tłumaczy, że do produkcji energii elektrycznej potrzebny jest przepływ wody. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 z karty pracy.

5.    Prowadzący wykorzystując zestaw doświadczalny do produkcji energii z wody pokazuje uczniom, jak pracuje turbina wodna. Wyjaśnia, że podobne turbiny wykorzystywane są w elektrowniach wodnych.

6.    Uczniowie rozwiązują zadanie 3 z karty pracy.

Podsumowanie

Prowadzący omawia z uczniami zalety i wady energii z wody.

naszaenergia



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SCENARIUSZ: Energia a środowisko^ Cel główny: zapoznanie uczniów z różnymi źródłami energii oraz
Cele programu Główny cel programu Zapoznanie uczniów z możliwościami i zagrożeniami, jakie niesie
Konspekt zajęć wychowawczych Temat: Miłość w trzech kolorach Cel główny: zapoznanie uczniów z etapam
3. Scenariusz zajęć Temat: Aktywnie po zdrowie - o aktywności fizycznej Cel: Zapoznanie uczniów z wp
Zajęcia zapoznają uczniów ze źródłami energii - odnawialnymi ieodnawialnymi. Mogą być one używane do
- zapoznanie się z charakterystyką zakładu, możliwościami produkcyjnymi, strukturą organizacyjną KWK
skanuj0033 (46) •112.4. Granica możliwości produkcyjnych Różnorodność czynników produkcji umożliwia,
geometria3 kl1 P.M. Część 1. Scenariusz 21 - Zajęcia i zabawy z tatą • Uczniowie otrzymują koperty z
skanuj0015 (99) Głównym przedmiotem reklamy jest produkt oraz jego funkcjonalna lub symboliczna char

więcej podobnych podstron