5895614148

5895614148



RYNEK WIDEO W POLSCE 229

Przedsiębiorstwo Dystrybucji Filmów, posiadające prawo wyłączności na dystrybucję filmów fabularnych (wynikające z ustawy o kinematografii z 1951 r.)8, konsekwentnie nie wyrażało zgody na produkcję kaset z filmami nie tylko przedsiębiorstwom prywatnym czy zagranicznym, ale także państwowym. Ofertę swoją ITI skierowało głównie do Polonii, co było konsekwencją zakazu rozprowadzania przez firmę jej kaset poprzez „organizacje i instytucje rozpowszechniania kultury w Polsce”, wydanego przez departament Ekonomiki i Techniki Filmu Naczelnego Zarządu Kinematografii9. Restrykcyjny system licencyjny wsparty został dodatkowo poprzez stosowanie przeszkód podatkowych. Wszystkie te działania miały na celu ograniczenie możliwości rejestracji i produkcji kaset przez producentów nie należących do systemu państwowej kinematografii, który nie będąc w stanie zapewnić atrakcyjnego repertuaru, środkami administracyjno-prawnymi zwalczał potencjalną konkurencję.

Niejako obok prywatnego rynku wideo powstało jego swoiste zaplecze, zajmujące się sprowadzaniem oryginalnych kaset, tłumaczeniem, wgrywaniem tekstu lektora, kopiowaniem i rozpowszechnianiem filmów. W tym przypadku nie było już mowy o jakichkolwiek opłatach autorskich na rzecz ZAIKS-u. Co więcej, z wyjątkiem pojedynczych studiów udźwiękowiania filmów była to działalność znajdująca się poza oficjalnymi strukturami, całkowicie nieopodat-kowana. Wspomnieć należy jeszcze o powstaniu ogromnego rynku usług wideo. Pozostając w zgodzie z klarownymi w tym przypadku przepisami o prowadzeniu działalności usługowej, masowo zaczęły pojawiać się firmy zajmujące się rejestracją wszelkiego typu uroczystości, głównie prywatnych (chrzcin, ślubów, pierwszych komunii itp.).

ORGANIZOWANIE OFICJALNEGO RYNKU WIDEO W L. 1987-1989

Oficjalne czynniki państwowe zdawały sobie sprawę z konieczności zapanowania nad rządzącym się własnymi prawami rynkiem wideo. Sam system restrykcyjny nie spełniłby swej roli bez zapełnienia luki powstałej po ewentualnym zlikwidowaniu pirackiego obiegu. Zapewnić to mogli jedynie producenci wydający na wysokim poziomie kasety z repertuarem, który mógłby konkurować z ofertą zawartą na chałupniczo wydawanych kasetach. Jak już wspomniano, państwowy producent PDF nie był w stanie tego zapewnić. Konieczne było otwarcie rynku dla prywatnych producentów i rezygnacja z państwowego monopolu. Zapewnić miała to uchwalona przez Sejm 16.07.1987 r. ustawa o kinematografii10. Mimo zachowania wyłączności prawa do dystrybucji filmów dla państwowych jednostek, znalazła się w tej ustawie furtka umożliwiająca prywatnym firmom legalne wchodzenie na rynek poprzez uzyskanie zezwolenia Przewodniczącego Komitetu Kinematografii na dys-

1 Ustawa z dnia 15 grudnia 1951 r. o kinematografii. „Dz. U." nr 66 poz. 452.

9 K. T. Toeplilz: Kino w domu i nie tylko. „Polityka" 1987 nr 28 &. 9.

10 Ustawa z dnia 16 lipca 1987 r. o kinematografii. J)z. U." nr 22 poz. 127 z późn. zmianami.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
RYNEK WIDEO W POLSCE 233 Przyjrzyjmy się teraz dystrybucji kaset, tj. w jaki sposób trafiały one od
RYNEK WIDEO W POLSCE 227 tytułów stała się telewizja satelitarna — drugie medium, masowo
RYNEK WIDEO W POLSCE 231 instytucjami wnikającymi w działalność wypożyczalni była cenzura oraz urząd
RYNEK WIDEO W POLSCE 235 Bardziej zauważalną działalność RAPiD rozpoczął w 1990 r. kiedy to, często
RYNEK WIDEO W POLSCE 237 najczęściej przekupywali właściciela kina, który wypożyczał im jego kopię n
RYNEK WIDEO W POLSCE 239 pomaganie w ukryciu (czyli paserstwo), przy czym wysokość kar (od grzywny d
BANKI I SYSTEM BANKOWY BANK - przedsiębiorstwo usługowe, którego działalność polega wyłącznie na
skanuj0060 (49) 128 dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Pri
WYBRANE ZAGADNIENIA RYNKU PRACY I 2 Rynek pracy i edukacja
skanuj0060 (49) 128 dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Pri
Przedstawiciele nauczycieli akademickich posiadających tytuł nauki lub stopień naukowy doktora
19.    Omów rynek usług turystycznych 20.    Przedstaw istotę i cechy
Slajd7 PRZEDSIĘBIORCA - funkcje w gospodarce 1.    Wprowadza nowe wyroby na rynek 2.
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (97) 5. Kwalifikacje posiadane Oceny niskie (l—ll stopień)
Struktura podmiotowa i działalność przedsiębiorstw w Polsce Wykres 7. Przedsiębiorstwa

więcej podobnych podstron