5768085867

5768085867



B. Struktura dydaktyczna treści kształcenia środowiskowego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej wyraża się w określonej reprezentacji wszyst-kich sfer naukowej struktury rzeczywistości społeczno-przyrodniczej .

Zakres treściowy edukacji środowiskowej na poziomie wczesnoszkol-nym ma charakter elementarny i egzemplaryczny. Odnosi się do cech zewnętrznych poznawanych obiektów, zjawisk i procesów oraz ich podstawowych funkcji, możliwych do poznania sensorycznego. Całość zagadnień programowych obejmuje wewnętrznie zintegrowane obszary treściowe dotyczące:

•    różnorodności zjawisk świata przyrody ożywionej i nieożywionej (budowy niektórych roślin i zwierząt, warunków i trybu ich życia),

•    życia społecznego klasy, szkoły, miejscowości, kraju,

•    pracy ludzkiej,

•    wybranych problemów ekologicznych,

•    zasad bezpieczeństwa, higieny i zdrowia.

Najbardziej ogólne struktury pojęciowe, o najwyższym współczynniku użyteczności i funkcjonalności, występujące w obrębie treści programowych przedmiotu, to środowisko przyrodnicze i środowisko społeczne. Każde z tych pojęć ogólnych organizuje własny układ pojęć bardzief szczegółowych.

W obrębie pojęcia środowisko przyrodnicze (biotyczne i abiotyczne) koncentrują się treści określające takie podstawowe pojęcia, jak: krajobraz, klimat, woda, świat organizmów żywych.

Wśród pojęć odnoszących się do faktów i zjawisk społecznych do najbardziej podstawowych należą: dom rodzinny, środowisko lokalne, kraj.

W praktycznych sytuacjach dydaktycznych pojęcia przedmiotowe koncentrujące wokół siebie podstawowe treści przedmiotowe winny być poznawane przez ucznia w ujęciu całościowym, poprzez tworzenie określonych kręgów tematycznych uwzględniających aspekty - przyrodniczy ekonomiczny, prawny, filozoficzny, społeczny, estetyczny, etyczny i pedagogiczny treści kształcenia, uzasadnionych logicznie i merytorycznie29. Nauczyciel winien pamiętać o tym, żeby obraz rzeczywistości w umyśle ucznia był obrazem całościowym rzeczywistości jako systemu dynamicznego, uwzględniającego wzajemne relacje przyrody i człowieka. Dokonane

28 Reforma systemu edukacji. Projekt.

24 Por. A. Dylikowa, Złożoność problematyki środowiska w kształceniu nauczycieli, |w:| Modele kształcenia i dokształcania nauczycieli geografii. Materiały z konferencji, Warszawa 7-8.11.1992, red. R. Domachowski, A. Kostrowicka, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa 1993.

21



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Cele i treści edukacji środowiskowej na poziomie wychowania przedszkolnego i nauczania
y umcs 52. Koncepcja kształcenia w zakresie pielęgniarstwa środowiskowego na poziomie wyższym,
pic 10 11 183518 pracy zawodowej. Ośrodki, które organizują kształcenie wychowanków na poziomie pon
63 KSZTAŁCENIE RETORYCZNE NA POZIOMIE UNIWERSYTECKIM wiedzę na temat retoryki. Jak pokazuje J.Z.
158.    Podsumowanie trzyletniej pracy w klasie integracyjnej na poziomie edukacji
Swoistość metodologiczna poznawania środowiska na poziomie klas początkowych Jak wskazano we
wykład teorie (2) Rozwój kształcenia pielęgniarek na poziomie uniwersyteckim lub w szkołach wyższy
3. Zgodnie z art. 158 ustawy , uczelnia kształci studentów na poziomie studiów pierwszego i drugiego
Zdj?cie3311 Biomarkery To każda odpowiedź biologiczna na zanieczyszczenia środowiskowe, na poziomie
Kształcenie na odległość edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III szkoły podstawowej)
Spis Treści 1.    Analiza zmian na poziomie chromatyny w cyklu
66. KONFERENCJA OGÓLNA IFLA 321 Współczesne kształcenie bibliotekarzy na poziomie licencjackim i
63 KSZTAŁCENIE RETORYCZNE NA POZIOMIE UNIWERSYTECKIM wiedzę na temat retoryki. Jak pokazuje J.Z.
KSZTAŁCENIE RETORYCZNE NA POZIOMIE UNIWERSYTECKIM 65 językowego na uczelniach wyższych20 pokazuje, ż
KSZTAŁCENIE RETORYCZNE NA POZIOMIE UNIWERSYTECKIM 67 najatrakcyjniejsze dla odbiorcy, i co może dać
Treści kształcenia w podziale na semestry semestr I język specjalistyczny: -    budow

więcej podobnych podstron