Cecota, Błażej Wizerunek Arabów w Historii Leona Diakona (2012)


Błażej Cecota
Wizerunek Arabów w Historii Leona Diakona
Dzieło Leona Diakona1 jest niezwykle interesującym zródłem do dziejów Bizancjum
w drugiej połowie X wieku. Po pierwsze, jako jeden z niewielu, Leon Diakon opisał dosyć dokładnie
stosunki z Rusami, w ważnym dla ich historii okresie rządów Światosława. Podobnie też dzieje
Bułgarów i stosunek do nich zajął w jego Historii poczesne miejsce. Relacje te były podstawą wielu
opracowań dotyczących stosunków bizantyńsko-bułgarskich i bizantyńsko-ruskich w X wieku2.
Po drugie, Leon Diakon był świadkiem wielu z opisywanych wydarzeń lub znał
bezpośrednie relacje ich dotyczące3. Z tej perspektywy wydaje się być prekursorem pózniejszego
pisarstwa bizantyńskiego, reprezentowanego np. Michała Psellosa czy Annę Komnenę, opartego
o wzmianki dotyczące własnych przeżyć, łączące się z wydarzeniami ważnymi dla państwa z racji
zajmowanej przez danego historyka pozycji na dworze4.
Pomimo zainteresowania twórczością Leona Diakona, jego stosunek do Arabów nie
doczekał się jak na razie osobnego opracowania. Dziwi to tym bardziej, iż Historia rozpoczyna się
od przedstawienia kwestii złych stosunków z muzułmanami z Krety. Co więcej, dzieło Leona Diakona
to jedno z ostatnich bizantyńskich zródeł, w których odnajdujemy wzmianki o Arabach. Już wkrótce
głównym problemem dla poddanych cesarza stali się Turcy seldżuccy. Wypełnienie tej luki jest
szczególnie ważne z kilku powodów. Warto przyjrzeć się zmianom, jakie zachodziły w stosunkach
z muzułmanami w czasach panowania cesarzy Nicefora Fokasa oraz Jana Tzimiskesa. Historia Leona
to jedno z niewielu bizantyńskich zródeł, w których zostały opisane wyjątkowo liczne zwycięstwa
Romejów nad wyznawcami Allaha. Wynika stąd możliwość przyjrzenia się opisowi bizantyńskiemu
z perspektywy zwycięscy. Po drugie, należy uwypuklić zmianę podejścia do cywilizacji
muzułmańskiej w Historii na tle wcześniejszej historiografii bizantyńskiej. Rozpoczynając
1
Historia Leona Diakona obejmuje panowania Nicefora Fokasa (963-969) oraz Jana Tzimiskesa (969-976). Autor wspomina
także o wyprawie Bazylego II na Bułgarów w 986 roku. Kronika zawiera reminiscencje odnoszące się do czasów Romana
Lekapena, wojen z Symeonem Wielkim. Diakon podał także kilka informacji na temat przybycia Bułgarów nad Dunaj.
Na temat Historii oraz szczegółowe rozważania dotyczące biografii Leona Diakona: M.Ja. Sjuzjumow, Mirowozzrienije Lwa
Diakona,  Anticznaja driewnost i sriednije wieka , 1971, t. 7, s. 127-148; idem, Liew Diakon i jego wriemja, [w:] Liew
Diakon, Istorija, Moskwa 1988, s. 138-165; A.-M. Talbot, D.E. Sullivan, G.T. Dennis, S. McGrath, Introduction,
[w:] The History of Leo the Deacon. Byzantine Military Expansion in the Tenth Century, intr., trans. and annotations A.-
M. Talbot, D.E. Sullivan, with the assistance G.T. Dennis, S. McGrath, Washington 2005, s. 1-52.
2
Na przykład: P.O. Karyszkowskij, O chronologiji russko-wizantijskoj wojny pri Swiatosławie,  Wizantijskij Wriemiennik ,
1952, t. 5, s. 127-138; idem, Balkanskije wojny Swiatosława w wizantijskoj istoriczeskoj litieraturie,  Wizantijskij
Wriemiennik , 1953, t. 6, s. 36-71; A.N. Sacharow, Russko-vizantijskij dogowor 971 goda, [w:] idem, Diplomatija
Swiatosława, Moskwa 1982, www.hrono.ru/libris/saharov08.html, (10.03.2010).
3
B. Cecota,  Opiszę to, czego sam byłem świadkiem  wzmianki osobiste w  Historii Leona Diakona, materiały
pokonferencyjne Konferencji naukowej  Rola pamiętników w procesie kształtowania historii w Olsztynie, 10-12 marca
2010 roku (w druku).
4
Nie jesteśmy jednak do końca pewni, w jakim stopniu wzmianki Psellosa czy Komneny dotyczą faktów, a na ile są formą
autokreacji. Więcej: M. Angold, The Autobiographical Impulse in Byzantium,  Dumbarton Oaks Papers , 1998, vol. 52,
s. 225-257; K. Domaradzki, Kariera polityczna Michała Psellosa na dworze bizantyńskim w XI wieku,  Acta Universitatis
Lodziensis. Folia Historica , 2005, nr 80, s. 117-138; O. Jurewicz, Przedmowa, [w:] Michał Psellos, Kronika,
tłum. i komentarz O. Jurewicz, Wrocław 1985, s. V-XXI; idem, Wstęp, [w:] Anna Komnena, Aleksjada, tłum. i komentarz
O. Jurewicz, Wrocław 2005 (wyd. pierwsze  Wrocław 1969), s. XXII-XLII.
124
te rozważania, chciałbym jednak podkreślić nawiązania Leona Diakona do negatywnego wizerunku
Arabów, istniejącego w bizantyńskiej literaturze historycznej.
Barbarzyńscy Arabowie
Tytuł podrozdziału nie jest przypadkowy. Leon Diakon jako jeden z pierwszych użył
wielokrotnie zwrotu  barbarzyńca w stosunku do Arabów5. Oczywiście było to zwyczajowe
określenie używane przez Bizantyńczyków względem obcych ludów6. Nie byłoby więc w tym nic
dziwnego, gdyby nie fakt, że muzułmanie byli nielicznymi spośród tych, których w ten sposób nie
określano. Nie spotykamy się z takimi stwierdzeniami ani w Chronografii Teofanesa, ani w Historii
Nicefora Patriarchy. Być może Arabowie zostali przez wspomnianych historyków potraktowani jako
spadkobiercy Persów. Wiadomo przecież, iż poddani Sasanidów cieszyli się dużym szacunkiem
Bizantyńczyków jako przedstawiciele konkurencyjnego imperium, określanego czasem jako  drugie
oko (po pierwszym, którym było państwo Romejów) ówczesnego świata7. Być może tutaj
dochodzimy do przyczyny zmiany nastawienia Bizantyńczyków do Arabów, którą widzimy
na przykładzie Leona. W jego czasach muzułmanie nie stanowili jedności, nie tworzyli jednego
organizmu państwowego. Ich terytoria podzieliły się pomiędzy rywalizujących władców, często
parających się rozbójniczo-pirackim procederem. Konsekwencja, z jaką Diakon używa zwrotu
 barbarzyńcy , pozwala przypuszczać, iż pozostawał on w X wieku w powszechnym użyciu
dla określania muzułmanów.
Równie chętnie bizantyński historyk podkreślał rzekomą pychę w zachowaniu Arabów.
Motyw ten spotykać można już na pierwszych stronicach kroniki, gdzie Leon wspomina o arogancji
mieszkańców Krety8, nadmiernie wywyższających się z powodu udanych rajdów na tereny
bizantyńskie w basenie Morza Egejskiego9.
Ton wypowiedzi nie zmienia się także w opisie wypraw emira Hamdanidów10. Jego
ekspedycje Leon określił mianem  bezczelnych 11. W relacji zachowanie arabskiego wodza zostało
5
Leontos Diakonou Istoria, I.2; I.3.; I.7; I.8; I.9; II.4; IV.3; IV.8; IV.10, red. Ch.B. Hase, Corpus Scriptorum Historiae
Byzantinae 30, Bonn 1828, s. 4. [dalej: Historia]. Tłumaczenia, jeżeli nie zostało zaznaczone inaczej, są mojego autorstwa.
Tekst konfrontowałem z następującymi tłumaczeniami na języki kongresowe: Liew Diakon, Istorija, pier. M.M. Kopylienko,
Moskwa 1988; The History of Leo the Deacon& , op. cit.
6
Na temat stosunku Bizantyńczyków do obcych: G. Prinzing, Bizantyńczycy wobec obcych, Poznań 1998; J. Bonarek,
Romajowie i obcy w Kronice Jana Skylitzesa. Identyfikacja etniczna Bizantyńczyków i ich stosunek do obcych w świetle
Kroniki Jana Skylitzesa, Toruń 2003, s. 111 i nast.
7
V.L. Bullough, The Roman Empire vs. Persia, 363-502: A Study of Successful Deterrence,  The Journal of Conflict
Resolution , 1963, nr 7, s. 55-68; R.C. Blockley, Subsidies and Diplomacy: Rome and Persia in Late Antiquity,  Phoenix ,
1985, nr 39, s. 62-74; K. Ilski, Jazdagird I  opiekunem Teodozjusza II, [w:] Byzantina Europaea. Księga jubileuszowa
ofiarowana Profesorowi Waldemarowi Ceranowi, red. M. Kokoszko, M.J. Leszka, Aódz 2007, s. 175-185.
8
Historia, I.2.
9
Od kiedy Kreta dostała się w muzułmańskie ręce około roku 825 [E.W. Brooks, The Arab Occupation of Crete,
 The English Historical Review , 1913, vol. 28, nr 111, s. 431-443] stała się bazą wypadową dla pirackich wypraw
na bizantyńskie wybrzeża Grecji i Macedonii [K.M. Setton, On the Raids of the Moslems in the Aegean in the Ninth
and Tenth Centuries of Athens,  American Journal of Archaeology , 1954, vol. 58, nr 4, s. 311-319; V. Christides, The Raids
of the Moslems of Crete in the Aegean Sea: Piracy and Conquest,  Byzantion , 1981, vol. 51, s. 76-111]. O próbach
odzyskania Krety przez Bizantyńczyków pisał Ch.G. Makrypoulias, Byzantine Expeditions against the Emirate of Crete
c. 825-949,  Graeco-Arabica , 1999-2000, nr 7-8, s. 347-362.
10
Emirem tym był Hamdanida Sajf al-Daula: Ph.K. Hitti, History of Syria. Including Lebanon and Palestine, Piscataway
2002 (I wyd., 1951), s. 564 i nast.
125
ukazane w groteskowy, prześmiewczy sposób. Powodowany pychą emir, miał przechwalać się
podczas powrotu z łupami, to pojawiając się z przodu, to z tyłu swoich wojsk, i wymachując
włócznią12. Zajmując się takimi błahostkami, władca wprowadził swoją armię w bizantyńską
zasadzkę. Leon Fokas, brat Nicefora, w wyniku zwycięskiego podstępu  zdarł z niego [emira  B.C.]
pyszałkowatą chełpliwość, obnażywszy jego małoduszność i tchórzliwość 13. Grzech pychy
doprowadził Hamdanidę do losu  uciekiniera i tułacza .
Odrębną kwestią, choć po części związaną z wyżej wspomnianym przewinieniem, było
zachowanie Arabów podczas licznych w owym czasie oblężeń. Muzułmanie obrzucali cesarzy
wyzwiskami, obrażali ich majestat14. W ten sposób, zgodnie z przekazem, ukazywali swą pychę, która
była przecież grzechem śmiertelnym. Oprócz tych, mających charakter etyczny, zagadnień Leon
wymienił też stały, znany z wcześniejszych dzieł bizantyńskich,  zestaw arabskich przywar.
Muzułmanie zostali kilkakrotnie przedstawieni jako zwykli rozbójnicy15. W wielu sytuacjach, według
Leona, zachowywali się tchórzliwie, ustępując zbyt szybko pola Romejom16. Arabowie nie potrafili,
według słów Diakona, poradzić sobie w walce nawet z pijanymi Bizantyńczykami17. Kiedy jednak
sprzyjał im los i odnosili zwycięstwo, nie można było liczyć na miłosierdzie z ich strony. Dwa razy
w kronice spotykamy wzmiankę, iż  wybijali Bizantyńczyków  jak zwierzęta ofiarne 18. Kontekst
użycia tego zwrotu pozwala przypuszczać, iż nosił on charakter przenośni na określenie wielkiej rzezi.
Oczywiście Leon mógł traktować żołnierzy, którzy zginęli w ten sposób, jak męczenników za wiarę.
Wiadomo, że za taką formułą militarnej posługi względem cesarstwa optował Nicefor Fokas19.
Mogłaby to być więc reminiscencja jego starań o uzyskanie od patriarchy takiego statusu śmierci
bizantyńskiego żołnierza w walce z niewiernym.
W tym miejscu warto poddać analizie jedną z przytoczonych przez Leona mów,
wygłaszanych przez Nicefora Fokasa przed wojskiem, pełniącą rolę przygotowawczą do bitwy
pod Kandią20. Przyszły cesarz uwypuklił w niej  okrucieństwo i zezwierzęcenie potomków
niewolnicy, Hagarenów . Przypomniał o rozbojach, jakich Arabowie dopuszczali się wypływając
z portów Krety:  czyż nie przekształciło się w pustynię prawie całe morskie wybrzeże za sprawą ich
rozbojów? Nie za sprawą ich najazdów opróżniła się wielka część wysp? . Dalej następuje szereg
epitetów, niezwiązanych bezpośrednio z pirackim procederem Kreteńczyków. Nicefor nazwał ich
 kłamcami ,  nienasyconymi zwierzętami oraz  próżniaczymi obżartuchami . W jednym,
niewielkim fragmencie, Leon zawarł wszystkie pejoratywne opinie na temat Arabów. Jednak na takich
przemyśleniach nie kończy się opis wyznawców Allaha, który można znalezć w kronice.
11
Historia, II.1.
12
Historia, II.4.
13
Historia, II.5.
14
Historia, II.6; III.10; III.11.
15
Historia, I.2; I.6; II.8; III.10.
16
Historia, I.7; II.5; II.9; IV.3.
17
Historia, II.3.
18
Historia, II.3; IV.8.
19
G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, przekł. pod red. H. Evert-Kappesowej, Warszawa 1967, s. 244 i nast.
20
Historia, II.6.
126
Arabowie godnym przeciwnikiem
Historia Leona Diakona zawiera w sobie przede wszystkim relacje z wojen
prowadzonych na rubieżach Bizancjum. Proces dezintegracji politycznej kalifatu abbasydzkiego21
pozwolił cesarzom Niceforowi Fokasowi oraz Janowi Tzimiskesowi na osiągnięcie przewagi
nad osłabionymi Arabami. Nie zaznały spokoju także północne rubieże Bizancjum, głównie z powodu
aktywnej polityki Rusów. Analizując przekazy dotyczące wojen z Arabami, a szczególnie porównując
je z tymi traktującymi o wojnie w Bułgarii, można stwierdzić, że Leon Diakon zwrócił uwagę
na dobre przygotowanie wojskowe wyznawców islamu. Bizantyńczyk nie starał się tłumaczyć
przegranych złym losem, czy też niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Co prawda takie
stwierdzenia pojawiły się w Historii22, jednak zdecydowaną przewagę mają rzeczowe uwagi o błędach
wodzów bizantyńskich, skrupulatnie wykorzystanych przez Arabów. Na Krecie muzułmanie rozbili
z zasadzki wojska dowodzone przez Nicefora Pastilasa, które zajęły się rabunkiem i pijaństwem23.
Do podobnej sytuacji doszło na Sycylii, kiedy nierozważny krewny Nicefora Fokasa, Manuel,
poprowadził swoją armię inwazyjną przez niepewny jar, w którym Arabowie urządzili zasadzkę24.
Z relacji tych wynika, iż wyznawcy islamu potrafili przyjąć za swoją taktykę bizantyńską, polegającą
na unikaniu starcia z liczniejszym przeciwnikiem i wciąganiu go w zasadzkę25. Perfekcyjnie
wykorzystywali błędy wrogich armii.
Kiedy sytuacja odwracała się i to Arabowie mieli przewagę, Bizantyńczycy unikali
starcia. Leon podkreślił nawet w opisach inwazji Hamdanidów, iż wojska muzułmańskie były  liczne,
dobrze uzbrojone oraz doświadczone, gdyż  odniosły niejedno zwycięstwo . Zaś Romejowie mogli
im przeciwstawić armię  nieliczną, zle przygotowaną, wystraszoną pomyślnością Hagarenów i ich
codziennymi sukcesami 26. Diakon wspomniał też o mowie, jaką w tej sytuacji wygłosił Leon Fokas.
Stwierdził on mianowicie, że jego wojska są nieliczne i zupełnie nieprzygotowane do walki
z mnogimi, niezliczonymi zastępami arabskimi27.
Z dużym szacunkiem wypowiadał się bizantyński historyk o talentach strategicznych
jedynego z wymienionych w Historii wodzów arabskich, emira Hamdanidów. Opisał go
w następujący sposób:  mąż bystry i przedsiębiorczy, od młodych lat niewątpliwie prześcigający
wszystkich rodaków w sztuce wojskowej 28. O jego  bystrości i pomysłowości w trudnych
okolicznościach 29 zaświadczył Leon opowiadając o sposobie, w jaki uniknął on wzięcia do niewoli
przez Bizantyńczyków. Poniósłszy klęskę, kiedy jego orszak doganiał pościg Romejów, nakazał
21
J. Hauziński, Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa-Kraków 1993, s. 153 i nast.
22
Historia, II.6.
23
Historia, II.3.
24
Historia, IV.8. Na temat tej wyprawy bizantyńskiej na Sycylię: T. Wolińska, Sycylia w polityce Cesarstwa Bizantyńskiego
w VI-IX wieku, Aódz 2005, s. 218.
25
Szczegóły dotyczące tej bizantyńskiej taktyki: W.W. Kuczma, Mietod Ąąąż  fienomien wojennoj tieoriji i bojewoj
praktiki X w., [w:] idem, Wojennaja organizacija wizantijskoj impieriji, Sankt Pietierburg 2001, s. 384 i nast.
26
Historia, II.3.
27
Historia, II.4.
28
Historia, II.1.
29
Historia, II.5.
127
rozsypać złoto i srebro. Ścigający go jezdzcy zatrzymali się, aby pozbierać porzucone dobro30. Dzięki
temu emir uniknął losu jeńca. Warto zauważyć, że Leon nie wzdragał się przed zapisywaniem takich
relacji, które nienajlepiej świadczą o romejskich żołnierzach.
Autor Historii z podziwem wypowiadał się na temat twierdz należących do Arabów,
które oblegali Bizantyńczycy, tj. Kandii31, Tarsu32, Antiochii33 i Trypolisu34. Diakon podkreślił ich
dobre przygotowanie do obrony. Chociaż zwycięstwa zwykle odnosili Bizantyńczycy, to docenił
np. umiejętność utrzymania ustalonego szyku bojowego przez Arabów35. Muzułmanie jawią się też
jako zapobiegliwi wojownicy, którzy  nie lekceważyli ani jednego środka obrony 36. Nie byli oni już
tłumem barbarzyńców, ale zorganizowanym, równorzędnym przeciwnikiem. Kilkakrotnie Leon
wspomniał z uznaniem o waleczności muzułmanów. Chociaż starał się podkreślić, że ich odwaga
wynikała raczej z poczucia zagrożenia i strachu przed śmiercią, niż z przymiotów charakteru, to wątek
ten pojawia się w jego relacjach nader często. I tak w opisie oblężenia Kandii wspomniał,
że  konieczność zmusiła barbarzyńców, aby walczyć mężnie oraz  niebezpieczeństwo nadciągnęło
na nich na poważnie, a nadziei na uratowanie się nie było, dlatego wytężyli ostatnie siły i odważnie
przeciwstawili się przeciwnikowi 37. Pod wpływem zdecydowanej postawy Kreteńczyków (jak ich
nazywał Leon Diakon), Nicefor postanowił wycofać się ze szturmu,  nie walczyć więcej z oszalałymi,
idącymi na pewną zagładę ludzmi 38. Historyk wyraznie wskazał tutaj na zupełnie inne
od bizantyńskiego, podejście do walki ze strony muzułmanów. Z jego opisu wynika, iż nie obawiali
się oni śmierci. Chociaż fenomen ten tłumaczy rozpaczą obrońców, to kojarzy się to zdecydowanie
z religijną instytucją szahida oraz dżihadu. Wiadomo skądinąd, iż Nicefor Fokas pod wrażeniem takiej
motywacji muzułmańskich wojowników, próbował wprowadzić podobne rozwiązania w armii
bizantyńskiej. Już wcześniej podobne pomysły wyrażał w swoich Taktykach cesarz Leon VI39.
Arabskie skarby
Chociaż Leon podkreślał często barbarzyństwo Arabów, to jednocześnie przedstawił ich
jako najbogatszy lud na świecie. Po każdym ze zwycięstw odniesionych przez Bizantyńczyków,
zachwycał się ilością zgromadzonych łupów. Wymienił szczegółowo przedmioty zdobyte
przez Nicefora i przywiezione do Konstantynopola, kiedy odbywał tam tryumf:  stosy złota i srebra,
barbarzyńskie monety z czystego złota, przetkaną złotem odzież, purpurowe kobierce, wszelkiego
30
Historia, II.5.
31
Historia, I.5. Na temat odzyskania Krety przez Nicefora Fokasa zob.: G. Schlumberger, Un empereur byzantin au dixiŁme
siŁcle Nicphore Phocas, Paris 1890, s. 32 i nast.
32
Historia, III.10. Chronologię wojen z Hamdanidami w Cylicji opracowali: G. Schlumberger, op. cit., s. 115 i nast.;
K. Zakrzewski, Historia Bizancjum, Kraków 2007 (wyd. pierwsze  Warszawa 1938), s. 199 i nast.
33
Historia, IV.11.
34
Historia, X.6.
35
Historia, I.3; III.11.
36
Historia, I.8.
37
Historia, I.8.
38
Historia, I.9.
39
Ks. K. Kościelniak, Naśladownictwo islamskiej ideologii dżihadu w  Tactica cesarza Leona VI (886-912) w kontekście
zmagań bizantyńsko-muzułmańskich od VII do X wieku, [w:] Byzantina Europaea, s. 305 i nast.
128
rodzaju drogocenne naczynia najbardziej subtelnej pracy, lśniące złotem i kamieniami 40. Podobnie
też zdobycze Jana Tzimiskesa wywołały zachwyt Romejów:  uroczyście przewiózł on po placu złoto,
srebro, syryjskie tkaniny i aromatyczne substancje oraz pozostałe dary, wzięte od Hagarenów, które
oglądali mieszkańcy miasta i dziwili się ich mnóstwu 41.
Można by domniemywać, iż bizantyński dziejopis chciał poprzez wzmianki na temat
łupów podkreślić wagę zwycięstw Nicefora i Jana. Z pewnością nie można wykluczyć takiej
motywacji. Kronikarz mógł też osobiście obserwować prezentację łupów42, być może brał udział
w uroczystościach w hipodromie, choć o zabawach, które tam się odbywały, wypowiadał się z lekką
ironią43. Jednak z tych opisów przebija też szacunek Leona dla Arabów, którzy, mimo że rozbici
politycznie, osiągnęli poziom bogactwa i prestiżu porównywalny do Romejów. Gdyby jego celem
było wyłącznie podkreślenie triumfów cesarskich, nie opisałby zapewne Bagdadu. Stolica kalifatu
abbasydzkiego osiągnęła w Historii status niemal mityczny. Niedostępne dla Bizantyńczyków,
ze względu na nieprzebyte pustynie44, miasto obfitowało w  niezliczoną ilość srebra, złota i wszelkich
innych bogactw . Leon wyraził też opinię opartą o zasłyszane opowieści, iż  w Ekbatanie [Bagdadzie
 B.C.] więcej jest złota i skarbów, niż we wszystkich innych miastach, znajdujących się pod słońcem.
Przyczyną tego jest, iż Ekbatańczycy wzbogacają się kosztem innych krajów, a sami dotychczas nie
doświadczyli ani jednego wrogiego najazdu 45. Bagdad jawi się tutaj miastem niezdobytym,
aspirującym do podobnej roli, jaką miał dla Bizantyńczyków Konstantynopol. Oczywiście Miasto
Cesarskie zajmuje niekwestionowaną pierwszą pozycję, ale stolica kalifatu byłaby
najprawdopodobniej drugim pod względem bogactwa miastem na Ziemi  trudno jednak
odpowiedzieć na pytanie, czy również  drugim okiem , tak jak Persja była  drugim okiem świata.
Leon Diakon podkreślił bowiem, iż Arabowie byli w tym okresie podzieleni. Chociaż stwierdził,
iż w Bagdadzie  ustanowiona jest władza Hagarenów , to nie musi oznaczać, że traktował miasto
w charakterze uniwersalnej stolicy muzułmańskiego świata.  Hagareni pojawili się w Historii jako
określenie na Arabów mieszkających w Syrii46. Z kolei Fatymidzi występują w dziele pod mianem
Kartagińczyków47. Pomimo, iż Diakon zdaje się przyporządkowywać poddanych Hamdanidów
do kalifatu abbasydzkiego, a mieszkańców Sycylii Fatymidom, to nie wydaje się, aby traktował
Arabów jako jedność. Wyraznie dostrzega podziały polityczne wśród nich.
Święta ziemia
Wielu badaczy zastanawia się do dziś, czy wyprawy Nicefora Fokasa oraz Jana
Tzimiskesa przeciw władcom arabskim należy traktować jako preludium krucjat, czy nosiły one
40
Historia, II.8.
41
Historia, X.2.
42
W czasach rządów Jana Tzimiskesa.
43
Historia, IV.4.
44
Trudności wyprawy Jana Tzimiskesa na dzisiejsze pogranicze syryjsko-irackie zanalizował: W. Kaegi, Challenges to Late
Roman and Byzantine Military Operations in Iraq (4th-9th Centuries),  Klio , 1991, bd. 73, s. 592 i nast.
45
Historia, X.2.
46
Historia, II.1.
47
Historia, IV.8; V.1.
129
charakter  wojny świętej . Biorąc pod uwagę podejście Bizantyńczyków do wojny48, trudno
porównywać te działania do wypraw zachodniego rycerstwa. Także rekonkwista nie byłaby dobrym
słowem na określenie wysiłków obydwu cesarzy. Warto przyjrzeć się motywom Romejów,
dla których podjęli ekspedycję przeciw Krecie. Według Leona Diakona wyprawy bizantyńskie mające
na celu odbicie wyspy były powodowane raczej rozbojami dokonywanymi przez arabskich piratów
niż chęcią odzyskania jakiegoś terytorium49. Bóg pomagał w tym wypadku nie tyle w odbiciu
chrześcijańskiej ziemi, co ukaraniu niewiernych mordujących i grabiących chrześcijan50.
Także wyprawa na Tars przedstawiona została jako ekspedycja karna w stosunku
do rozbójników urządzających najazdy na Bizancjum51. Nicefor starał się zawrzeć z mieszkańcami
miasta ugodę, co ostatecznie udało się. Jedną z głównych korzyści z tego układu było odzyskanie
złotych krzyży, zrabowanych wcześniej przez Arabów52. Podobnie też cesarz z rodu Fokasów nie
chciał doprowadzić do upadku Antiochii. Nicefor wyraził obawę, iż podczas działań wojennych
Antiochia,  trzecie miejsce we wszechświecie podług piękna i wielkości murów, podług liczebności
mieszkańców i zadziwiających ozdób w domach, zostanie przekształcona w ruiny, jak mizerna
twierdza 53. Cesarz stwierdził, iż byłoby nierozumnym niszczyć miasto, które w niedługim czasie
może poddać się dzięki pertraktacjom. Ciągłe podkreślanie, iż Bizantyńczycy zdobywali twierdze
dziesiątkami w niezwykle krótkim czasie54, pozwala domniemywać, iż także w tym przypadku cesarz
zadowalał się często jedynie uznaniem swojej władzy i przekazaniem daniny.
Dosłownie taka sytuacja opisana została w przypadku poddania się mieszkańców Amidy.
Leon nie napisał o oblężeniu twierdzy, a jedynie o tym, że cesarz przyjął hołd od miasta. Podobnie
było w przypadku Martyropola55. Bezpośrednia relacja z ceremonii takiego podporządkowania
mieszkańców znajduje się we fragmencie traktującym o pobycie cesarza w Damaszku:  mieszkańcy
Damaszku witali imperatora przy bramach tego kupieckiego miasta z bogatymi darami w dłoniach,
mając nadzieję na uspokojenie jego gniewu i uzyskanie łaski. [Jan] zobowiązał ich do opłaty
ustanowionego pogłównego 56. Jak widać obydwaj cesarze ponad zbrojne zwycięstwa
nad niewiernymi przedkładali układy z nimi. Ważniejsze od udowodnienia swojej wyższości
i ustanowienia władzy cesarskiej było, zgodnie z opisem Leona, odzyskanie świętych relikwii, które
pozostały w Syrii57.
48
O bizantyńskiej niechęci do wojen i karach grożących za zabicie człowieka nawet w wypadku obrony Bizancjum zob.
A.E. Laiou, On Just War in Byzantium, [w:] To Hellenikon: Studies in Honor of Spyros Vryonis Jr., vol. 1, New Rochelle
1993, s. 153 i nast; T.M. Kolbaba, Fighting for Christianity. Holy War in the Byzantine Empire,  Byzantion , 1998, vol. 68,
s. 194-221.
49
Historia, I.2.
50
Historia, I.6.
51
Historia, III.10; znajduje się tam następujący passus na temat mieszkańców Tarsu, w którym została zawarta informacja
o przyczynie oblężenia:  z nadmierną arogancją dokonywali często niespodziewanych najazdów .
52
Historia, IV.4.
53
Historia, IV.11.
54
Historia, II.9; X.4.
55
Historia, X.1.
56
Historia, X.4.
57
Na przykład wizerunek Jezusa Chrystusa odbity na płytce dachowej w Edessie: Historia, IV.10; czy też sandały
Zbawiciela odnalezione w Membidż: Historia, X.4.
130
Kronika zawiera fragmenty sentymentalne, dotyczące Palestyny  mlekiem i miodem
płynącej 58, czy też Nisibis, które dzięki boskiej opatrzności zostało obronione niegdyś przed
Persami59. Trudno jednak, aby takie wzmianki nie pojawiły się w dziele. Palestyna, Ziemia Święta
dla każdego chrześcijanina, aż po dziś dzień wywołuje określone skojarzenia. Biorąc pod uwagę
powyższe rozważania nie wydaje się zasadnym domniemywać, iż wyprawy bizantyńskie z drugiej
połowy X wieku miały charakter zbliżony do krucjat. Były raczej kontynuacją klasycznej polityki
Romejów, polegającej na maksymalnym dyplomatycznym wykorzystaniu własnej, okresowej,
przewagi militarnej60. Nacisk położony był zwykle na uzyskanie akceptacji zmian wśród miejscowych
elit, nie zaś na  odzyskiwanie terytoriów. Palestyna nadal pozostawała w bizantyńskich
wyobrażeniach  świętą ziemią , czasowo oddaną w niepożądane, niewierne ręce. Nie wydaje się
jednak, aby próbowano ją odzyskać metodą religijnej  świętej wojny . W tym przypadku cesarze
wykazywali daleko idący pragmatyzm.
Pomimo, że w Historii Leona Diakona pojawił się kanon stałych zarzutów wobec
muzułmanów, włącznie z rytualnym niemal nazwaniem Muhammada bezbożnikiem61, możemy w niej
odnalezć pewną zmianę jakościową w przedstawianiu Arabów. Wyznawcy islamu jawią się w dziele
historyka jako równi Bizantyńczykom wojownicy. Diakon docenia zalety charakteru ich wodzów.
Co więcej, wypowiada się z niekłamanym uznaniem o zamożności niewiernych. Wszystkie te relacje
wieńczą niejako fragmenty o wyprawie Jana Tzimiskesa do Syrii, gdzie wiele miast muzułmańskich
bez oporu uznało jego władzę. Na podstawie analizy Historii można domniemywać, iż proces
wymiany kulturalnej pomiędzy Arabami a Bizantyńczykami pogłębiał się sukcesywnie62. Obydwie
nacje stawały się sobie coraz bliższe, pomimo oczywistych zatargów i wojen. Zdecydowane
wkroczenie na pogranicze bizantyńsko-arabskie Turków, a także przybycie krzyżowców, przerwało
ten proces.
58
Historia, IV.10; X.4.
59
Historia, X.1.
60
Co więcej, nawet gdy przewaga była po stronie arabskiej, bizantyńscy dyplomaci potrafili uzyskać dobre warunki,
odsuwając grozbę niewygodnej wojny. Potwierdza to sam Leon Diakon wspominając o pertraktacjach pomiędzy
Bizantyńczykami a Fatymidami: Historia, V.1. O zwykle poprawnych stosunkach bizantyńsko-fatymidzkich: S.M. Stern,
An Embassy of the Byzantine Emperor to the Fatimid Caliph al-Mu izz,  Byzantion , 1950, vol. 20, s. 239-258; A. Hamdani,
Byzantine-Ftimid Relations before the Battle of Manzikert,  Byzantine Studies , 1974, vol. 1, s. 169-179.
61
Historia, V.1.
62
Z pewnością duży wpływ na ten proces miał rozwój muzułmańskiej społeczności w Konstantynopolu: S.W. Reinert,
The Muslim Presence in Constantinople, 9th-15h Centuries: Some Preliminary Observations, [w:] Studies on the Internal
Diaspora of the Byzantine Empire, red. H. Ahrweiler, A.E. Laiou, Washington 1998, s. 125 i nast. Także pojawienie się
Arabów w basenie Morza Egejskiego przyspieszyło wymianę kulturalną: G.C. Miles, The Arab Mosque in Athens,
 Hesperia , 1956, vol. 25, nr 4, s. 329-344; idem, Byzantium and the Arabs: Relations in Crete and the Aegean Area,
 Dumbarton Oaks Papers , 1964, vol. 18, s. 1-32; F. Gabrieli, Greek and Arabs in the Central Mediterranean Area,
 Dumbarton Oaks Papers , 1964, vol. 18, s. 57-65.
131


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Historia rozwoju 6 12 2012
Historia I r II stopnia Gr 1 Statystyka z demografiÄ historycznÄ wykĹ ad 2012 13
Historia szopek bożonarodzeniowych (Wychowanie w przedszkolu, 11 2012)
Historia wychowania w rodzinie 8 11 2012
egzamin gimnazjalny odpowiedzi 2012 historia
2012 czerwiec historia pr klucz odpwoeidzi
Historia wychowania 25 10 2012
2012 Historia kina klucz
2012 Historia kina klucz
1 2 3 Test historia 2012 odpowiedzi gimn

więcej podobnych podstron