Pielęgnowanie geniuszu kobiety


Ks. Marek Chmielewski
PIELGNOWANIE  GENIUSZU KOBIETY *ð
Nicole Echivard, żona diakona stałego, w swej książce pt. Ko-
bieto, kim jesteś? (Poznań 1987) stawia niepokojące pytanie o toż-
samość kobiety. Kim ona jest? Co istotnie różni ją od mężczyzny?
Wiele kobiet popełnia błąd kategorialny sądząc, że istnieć
 inaczej aniżeli mężczyzna, oznacza  gorzej albo  w przeko-
naniu feministek   lepiej . Tymczasem  inne to nie kategoria
jakościująca, ani tym bardziej moralna.  Inność to kategoria
komplementarna, dopełniająca. Być kobietą oznacza zatem  ina-
czej być człowiekiem , co wcale nie jest równoznaczne z  być
gorszym , ewentualnie  lepszym człowiekiem .
Jan Paweł II w odważnym liście apostolskim o godności ko-
biety Mulieris dignitatem (15 VIII 1988) z całą mocą podkreśla in-
ność daru kobiecości i jego niezastąpioną komplementarność
względem mężczyzny, niezbędną dla normalnego funkcjonowa-
nia i rozwoju ludzkości.
Znaczenie kobiecości jako daru, szczególnie ujawnia się w
tym, co Papież określa  geniuszem kobiety . Jest to dość szoku-
jące określenie i bardzo wzniosłe, szczególnie gdy wezmie się
pod uwagÄ™ funkcjonujÄ…ce stereotypy na temat intelektualnego
upośledzenia kobiety. Mówiąc o  geniuszu kobiety Papież nie
wdaje się w polemikę nad rozumnością kobiety, ale pokazuje in-
ność i oryginalność tej formy człowieczeństwa.
Czym jest ów «geniusz kobiety?
O  geniuszu kobiety mówił Ojciec św. już podczas trzeciej
pielgrzymki do Ojczyzny. W przemówieniu do łódzkich włók-
       

Opublikowano w:  Światło w ciemności (Lublin) 1996 nr 1(6), s. 14-16.
1
niarek (13 VI 1987 r.) użył tego terminu 4 razy, chcąc przy jego
pomocy wyrazić to nieredukowalne bogactwo osobowości kobie-
ty, które najpełniej objawia się w dziewictwie i macierzyństwie.
Mimo iż w papieskim nauczaniu określenie  geniusz kobie-
ty występuje stosunkowo rzadko, to jednak dzięki teologicznej
wnikliwości Autora jego treść jest na tyle jasna, iż można za  ge-
niusz kobiety uznać szczególną jej wrażliwość na osobę i spon-
taniczną gotowość przyjęcia jej, do czego może człowieka uzdol-
nić jedynie miłość.  Moralna siła kobiety, jej duchowa moc  pi-
sze Ojciec święty  wiąże się ze świadomością, że Bóg w jakiś
szczególny sposób zawierza jej człowieka. [...] Kobieta jest mocna
Å›wiadomoÅ›ciÄ… zawierzenia, mocna tym, że Bóg «zawierza jej
człowieka zawsze i wszędzie, nawet w warunkach społecznego
upośledzenia, w jakich może ona się znalezć (MD 30). Toteż mi-
łość jest istotnym składnikiem  geniuszu kobiety .
Jan Paweł II opisując  geniusz kobiety wychodzi od słów
Soboru Watykańskiego II:  Chrystus [...] objawia w pełni czło-
wieka samemu człowiekowi i ukazuje mu najwyższe jego powo-
łanie (KDK 22; por. MD 2). Prawda ta w całej pełni odnosi się
do kobiety, bowiem w bezpośrednim kontakcie z Chrystusem
kobieta odzyskuje utraconą przez grzech godność i odebraną jej
słuszną pozycję społeczną. A ponieważ  jak stwierdza Papież 
 sposób postępowania Chrystusa, Ewangelia Jego czynów i Jego
słów, jest konsekwentnym sprzeciwem wobec wszystkiego, co
uwłacza godności kobiety. Dlatego też te kobiety, które znajdują
się w pobliżu Chrystusa, odnajdują siebie w prawdzie, jakiej On
«naucza i jakÄ… «czyni, nawet jeÅ›li jest to prawda o ich wÅ‚asnej
«grzesznoÅ›ci. CzujÄ… siÄ™ przez tÄ™ prawdÄ™ «wyzwolone, przy-
wrócone sobie, czujÄ… siÄ™ umiÅ‚owane tÄ… «miÅ‚oÅ›ciÄ… odwiecznÄ…,
miłością, która znajduje swój bezpośredni wyraz w samym
2
Chrystusie. W zasięgu działania Chrystusa zmienia się ich pozy-
cja społeczna (MD 15).
Tym więc, co przywraca kobiecie poczucie własnej godności i
doniosłości jej powołania, jest doświadczenie miłości. Chrystus,
znający ludzkie wnętrze (por. Ak 16,15; Dz 1,24), taką postawą
wobec kobiet odpowiedział na ich najgłębszą potrzebę osobowe-
go speÅ‚nienia siÄ™, bowiem  kobieta jest powoÅ‚ana «od poczÄ…tku
do tego, aby być miłowaną i miłować (MD 20). Dlatego  jak pi-
sze dalej Papież   godność kobiety wiąże się ściśle z miłością,
jakiej ona doznaje ze względu na samą kobiecość i równocześnie
z miłością, którą ona ze swej strony obdarza (MD 30).
Doświadczenie miłości ze strony Chrystusa wyzwala kobietę
z jej egoizmu, będącego dziedzictwem grzechu, otwiera ją na
drugie  ty : Boskie i ludzkie. Jednocześnie to doświadczenie
uzdalnia kobietę do przyjęcia objawionej Prawdy z całą właści-
wą kobiecej naturze wrażliwością i spontanicznością oraz do do-
chowania wierności względem Słowa Wcielonego. Toteż  Chry-
stus rozmawia z kobietami o sprawach Bożych, znajdując u nich
dla tych spraw zrozumienie: autentyczny rezonans umysłu i ser-
ca, odpowiedz wiary (MD 15). Jest to możliwe dzięki temu, że 
jak zauważa Papież   od początku posłannictwa Chrystusa ko-
bieta okazuje wobec Niego i wobec całej Jego tajemnicy tę szcze-
gólną wrażliwość, jaka stanowi cechę charakterystyczną jej ko-
biecości (MD 16).
Wrażliwość wobec Chrystusa, wyrażająca się przede wszyst-
kim w żywej wierze, przybiera niemal postać heroiczną. Zdolna
jest bowiem przezwyciężyć lęk, czego dowodem jest obecność
kobiet pod Krzyżem w kulminacyjnym momencie historii zba-
wienia. Zwraca na to uwagę Ojciec święty pisząc:  [...] w mo-
mencie ostatecznej próby rozstrzygającej o całym mesjańskim
posłannictwie Jezusa z Nazaretu, u stóp Krzyża znalazły się
3
przede wszystkim kobiety. Z Apostołów dochował wierności
tylko Jan. [...] Jak widać, w tej najcięższej próbie wiary i wierno-
ści kobiety okazały się mocniejsze od Apostołów (MD 15).
Z powodu szczególnego uzdolnienia kobiety do wiary, udzie-
lonego przez Chrystusa, zdolne są one także do przyjęcia wiary
paschalnej. Są pierwszymi świadkami Zmartwychwstania. Spo-
śród nich na szczególne wyróżnienie zasługuje Maria Magdalena
nazwana  apostołką Apostołów (por. MD 16).
Widać więc, że owa specyficzna wrażliwość kobiety na Chry-
stusa, nazwana przez Jana Pawła II  geniuszem , jest u podstaw
rozumienia jej własnego powołania i godności, porządkuje jej
hierarchię wartości oraz wyznacza określone jej zachowania i re-
akcje. Udzielony kobiecie poprzez Boga Stwórcę  geniusz jest
zatem w pełnym tego słowa znaczeniu wiodącą postawą osobo-
wą i zasadą jej kobiecej duchowości. Oznacza to, że wrodzona
kobiecie wrażliwość na osobę płynąca z miłości stanowi klucz do
rozumienia Boga, człowieka i świata, motywuje wszystkie decy-
zje i przeżycia, a także w jakiś sposób determinuje określone za-
chowania.
 Geniuszem kobiety jest jej zdolność miłowania. W ten spo-
sób przez kobietę Bóg otwiera zarazem serce mężczyzny. Przez
kobietę Stwórca lepiej ukazuje Adamowi swą miłość i troskli-
wość. Przez nią budzi w jego sercu radość, wdzięczność i pełnię.
Kobieta jest dla mężczyzny pośredniczką miłości. W tym tkwi jej
tajemnica. Ona cała jest znakiem miłości, wezwaniem, jakie Bóg
przez nią kieruje do mężczyzny.
 Geniusz kobiety to dar, którego nikt i nic odebrać jej nie
może, chociażby odebrał wolność i cześć. Ten dar  to autentycz-
ne piękno, którego żadne szaty nie są w stanie zakryć ani oszpe-
cić.
4
Zapytany o swój geniusz muzyczny wybitny polski dyplo-
mata okresu międzywojennego Ignacy Paderewski, odpowie-
dział iż na jego sukces składa się 10 % wrodzonego talentu i 90 %
uporczywej pracy. Podobnie dar kobiecości, najpełniej wyrażają-
cy się w postawie określanej przez Jana Pawła II  geniuszem ko-
biety wymaga pielęgnacji, to znaczy pracy nad sobą. Inaczej
zwyrodnieje, czego smutnym efektem jest współczesne zjawisko
 nieokiełznanego feminizmu, który zamiast obiecywanego wy-
zwolenia i równouprawnienia stał się pułapką dla samych ko-
biet.
Z odpowiedzialności za ten dar wynikają konkretne zadania
dla współczesnej kobiety, która rozpoznaje swoją tożsamość
zgodnie z zamysłem Stwórcy.
Bóg stwarzając człowieka na swój  obraz i podobieństwo
(por. Rdz 1, 26) chciał, aby żył on w bliskości Boga, w harmonii
ze sobą samym, z ludzmi i całym Bożym stworzeniem. Niestety,
człowiek, a więc także kobieta, zrywając przez grzeszne niepo-
słuszeństwo więz z Bogiem, zamazał ów  obraz i oszpecił  po-
dobieństwo  to znaczy utracił wewnętrzny ład, wprowadził
społeczny rozłam i spowodował, że cała przyroda zaczęła sta-
wiać mu opór.
Aby być w zgodzie z zamysłem Stwórcy kobieta świadoma
swego obdarowania  geniuszem powinna najpierw dążyć do
zjednoczenia z Chrystusem, w którym każdy człowiek najpełniej
odnajduje utracony  obraz i podobieństwo . Tylko On może za-
spokoić pragnienie kobiety miłowania i bycia miłowaną. I tylko
On jeden potrafi wejść w tajemnicę jej serca.  W Duchu bowiem
Chrystusa może ona odkryć pełne znaczenie swojej kobiecości,
stać się w ten sposób bezinteresownym darem dla drugich i od-
nalezć samą siebie (MD 31).
5
Trzeba więc by kobieta otwarła się na Chrystusa, tak jak On
otworzył się na człowieka i ludzkość:  W Chrystusie i przez
Chrystusa najpełniej objawił się ludzkości Bóg, najbardziej się do
niej przybliżył  i równocześnie w Chrystusie i przez Chrystusa
człowiek zdobył pełną świadomość swojej godności, swojego
wyniesienia, transcendentnej wartości samego człowieczeństwa,
sensu swojego bytowania (RH 11).
Z tego wynika kolejne zadanie, mianowicie zaakceptowanie
swojej kobiecości, to znaczy bycie w harmonii ze sobą. mimo iż
czasem bywa to bardzo trudne. Odpowiedzieć na  geniusz ko-
biety oznacza uznać łaskę bycia kobietą, pomimo fizjologiczno-
psychicznych uciążliwości tej płci; pomimo stereotypowej po-
gardy bÄ…dz apoteozy.
Ponieważ wszystkie obiektywne wartości mają wymiar spo-
łeczny, dlatego  geniusz kobiety domaga się pielęgnowania ko-
biecej solidarności. Obserwatorzy zjawisk społecznych twierdzą,
że kobiety potrafią być naprawdę solidarne tylko wówczas, gdy
mają w mężczyznie wspólnego wroga. Poza tym prowadzą
mniej lub bardziej ukrytą rywalizację ze sobą o względy, o ak-
ceptację, miłość itp. W kobiecej solidarności nie chodzi o femini-
styczny szowinizm wobec płci przeciwnej, ale o prawdę, która
wyzwala i oświeca oraz jest fundamentem pokory, bez której nie
ma rozwoju osobowego, duchowego ani społecznego.
Wreszcie uznanie w sobie  geniuszu kobiety domaga siÄ™
troski o swojÄ… naturÄ™, to znaczy o wymiar cielesny. ZdumiewajÄ…-
cy jest paradoks zachowań wielu organizacji i działaczy proeko-
logicznych, który podejmując wysiłki na rzecz ochrony środowi-
ska naturalnego, lekceważą konieczność zabezpieczenia nie-
zbędnych potrzeb psychiczno-biologicznych człowieka. Zasta-
nawia fakt, że chyba żadna z organizacji proekologicznych nie
zajmuje stanowiska np. wobec problemu aborcji, pornografii,
6
zboczeń itp., które są daleko bardziej niebezpiecznym zatruwa-
niem i zaśmiecaniem środowiska naturalnego, jakim jest wnętrze
człowieka.
Wobec tego kobieta, której  geniusz spełnia się najbardziej
w macierzyństwie, nie może pozostać obojętną na piękno życia,
które przekazuje, i harmonię natury, która ją otacza. Powinna za-
tem stanowczo przeciwstawić się wszelkim formom antykon-
cepcji, jej bowiem skutki zawsze ona będzie cierpieć najbardziej.
Ponadto powinna zrewidować swój styl pracy, wypoczynku, od-
żywiania, pielęgnowania urody itd.
Na poczÄ…tku cytowanego wielokrotnie listu Mulieris dignita-
tem Jan Paweł II pisze:  Nadchodzi godzina, nadeszła już godzi-
na, w której powołanie niewiasty realizuje się w pełni. Godzina,
w której niewiasta swoim wpływem promieniuje na społeczeń-
stwo i uzyskuje władzę nigdy dotąd nie posiadaną. Dlatego też
w chwili, kiedy ludzkość przeżywa tak głębokie przemiany,
niewiasty przepojone duchem ewangelicznym mogą nieść wiel-
ką pomoc dla ludzkości, aby nie upadła (MD 1). W zakończeniu
zaś, jakby nawiązując o powyższych słów, stwierdza:  Nasze
czasy oczekujÄ… na objawienie siÄ™ owego «geniuszu kobiety, któ-
ry zabezpieczy wrażliwość na człowieka w każdej sytuacji: dla-
tego, że jest człowiekiem! (MD 30).
Oczy świata niepewnego swej przyszłości coraz częściej kie-
rujÄ… siÄ™ ku kobiecie. StÄ…d też mÄ…dre pielÄ™gnowanie w sobie «ge-
niuszu kobiety, to jedna z bezcennych obecnie służb społecz-
nych, pod warunkiem jednak, że kobieta będzie mieć świado-
mość swej tożsamości  że pozna, kim jest jako kobieta.
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Medytacyjny wymiar geniuszu kobiety
Geniusz kobiety Maryi jako wzór chrześcijańskiego życia duchowego
Funkcjonowanie kobiet po mastektomii jako ocena efektywności leczenia, opieki pielęgniarskiej oraz e
Kobieta piekną jest Zacznij czarować mężczyzn swą urodą! Pielęgnacja skóry, fryzura, makijaż, perfu
Kobieta piekna jest (uroda, pielęgnacja, kosmetyki, fitnes))
Kobieta piekna jest (uroda, pielęgnacja, kosmetyki, fitnes))
wiatem rzÄ…dzÄ… kobiety Big Cyc txt
Dlaczego kobiety nie osiÄ…gajÄ… orgazmu
Niezbędnik kosmetyczny każdej kobiety(1)
Genius nowe głośniki dla komputerowych melomanów
Przywództwo kobiet bariery i prognozy na przyszłość
Wykonywanie zabiegów higieniczno pielęgnacyjnych(1)
ratownictwo medyczne dla piel?gniarek
Jak uszczesliwic kobiete

więcej podobnych podstron