606616551

606616551



102 KS. FELIKS GRYGLEWICZ

jak zestaw mieć w nienawiści swoje życie, które spotykamy tylko tu i w Łk 14, 26. Następują wyjaśniające zwroty o nienawiści swojego życia na tym świecie i o ustrzeżeniu go dla życia wiecznego. Pierwszy z nich, tj. słowo świat (7S + 2469 + 14) i zestaw ten świat (9+1 — 3 + 0) jest typowo Janowy; na drugi składa się wprawdzie słowo życie (36-J—13 — 70 + 16), które często występuje zarówno u Jana, jak i w całym Nowym Nestamencie (np. u Pawła 37, w Ap 17 razy), a przede wszystkim zwrot życie wieczne (17 + 6 — 12 + 8) dla Jana charakterystyczny.

Do tych, którzy uwierzyli Jezusowi, odniesiona została wypowiedź z w. 26, przy czym zwrotem wprowadzającym zdanie warunkowe jeżeli kto (16 + 5 — 12 + 9) został zaznaczony nie tylko wolny wybór, ale też ciężarny w skutki dla teraźniejszego i przyszłego życia człowieka moment uwierzenia.

Cała wypowiedź obejmująca tę treść składa się z 3 fragmentów; pierwszy z nich w sytuacji, gdy ktoś zdecydował się służyć Jezusowi, poleca, aby postępował za Nim. Na tę treść składają się czasowniki: służyć (3 + 0 — 14+19, w tym Łk 10, Paweł 8) i postępować za Jezusem (19 + 0 — 11 + 60, w tym Mt 25, Łk 21, Mk 18). Zestawienie słów służyć postępować za spotykamy tylko 3 razy (J 12, 26; Mt 27,55; Mk 15, 41). Jeżeli zwrócimy uwagę na to, że warunek formułowano zamiennie przy użyciu greckiego ei (jak u synoptyków) lub ean (jak u Jana), to będziemy musieli stwierdzić, że mamy tu same tylko słowa wzięte ze środowisk Ewangelii synoptycznych; w postępowaniu za Jezusem jednak u Jana (w. 24—26) silniej niż u nich podkreślony został udział uczniów w Jezusowej męce.

Drugi fragment podaje dalszy ciąg myśli, a obiecuje, że gdzie jestem Ja, tam również mój sługa będzie. Dwie części tego fragmentu ułożone w formę miłego Janowi chiazmu19, w którym poszczególne słowa wzajemnie sobie odpowiadają: gdzie i tam, jestem i będzie, oraz: Ja i mój sługa. Treść oraz końcowa pozycja w poszczególnych stychach wskazuje. że nacisk został położony na Ja i będzie. W tym fragmencie partykuła gdzie (30 + 0 — 19r33), oraz tam (22+ 0 — 18 + 55, w tym Mt 28, Łk 22) należały do środowiska synoptyków. Układ jestem Ja (Jana 3, w Dz i u Pawła po 2 razy) mógł być wprowadzony po to, aby pominąć nie występującą tu nadprzyrodzoną treść zawartą w Janowym układzie Ja jestem. Sługa (3 + 0 — 21 + 5) jest słowem Pawła, u którego spotykamy je 21 razy. Janowy jest zaimek mój (39 + 1 — 34 + 2) i zestaw sługa mój (29+1 — 0 + 0). Fragment ten powtarza się w inych Jezusowych wypowiedziach; tutaj wyraża on obietnicę, w innych zaś wchodzi w skład przemówienia (14, 3) lub modlitwy do Boga Ojca za apostołów, uczniów i wyznawców (17, 24).

A. R a s c o, dz. cyt., s. 14; E. S c h w e i z e r, dz. cyt. s. 90 n.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
112 KS. FELIKS GRYGLEWICZ pewnień jak i podkreślenie w zdaniach stwierdzających, że Jezus je zrealiz
106 KS. FELIKS GRYGLEWICZ nich już tylko przez krótki czas. Następnie przeciwstawiając się ciem-1 no
108 KS. FELIKS GRYGLEWICZ ciwstawionych sobie paradoksalnie sformułowanych dwóch części mówiących, ż
110 KS. FELIKS GRYGLEWICZ Z tradycjami Mateusza i Łukasza może być związana modlitwa Jezusa o uwielb
114 KS. FELIKS GRYGLEWICZ cowej części przemówienia Jezus nie przypuszczał, że kto może wybrać
116 KS. FELIKS GRYGLEWICZ dzie wystylizowane przez Jana, ale całe zdania będące wypowiedziami Jezusa
STUDIA GDAŃSKIE IV (1S801 Ks. Feliks GryglewiczOSTATNIE PUBLICZNE PRZEMÓWIENIE JEZUSA(J 12,
98 KS. FELIKS GRYGLEW1CZ dem można w nich wskazać na rzeczywiste ślady Jezusa. Nie dysponujemy też t
100 KS. FELIKS CIIYGLEWiCZ Streszczona część wygląda jak zbiór różnych wypowiedzi; autor luźno
ZADANIE APOLOGETYKr. 209 nauka pomocnicza, nie maja. rzeczywiście żadnego innego zadania, jak zestaw
skanuj0009 (397) szyn” pojęcie to obejmuje zarówno pojedyncze elementy (np. śruby, nakrętki, sprężyn
new 50 102 6. Obliczenia gwintów i N = 1,5d. Jak widać z wykresów dwukrotne zwiększenie wysokości na
052 djvu 102 Jej lica płoną jak róża W wonnym ogrodzie Sewilli, Białe ramię się wynurza, Z pod
IGI KS. FELIKS GYGLEWICZ To, co w przemówieniu obejmuje sprawy związane z Żydami (w. 28fc—30), ma ch
194 KS. PIOTR TOCZEK jak druhowie: Alojzy Łukowski i Alfons Runowski zapłacili ofiarą życia. Jeszcze

więcej podobnych podstron