606616579

606616579



128 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK

sucia i ukazywać właściwy sens ludzkiej egzystencji. L. K ó h 1 e r25 twierdzi, że nie chodzi tutaj o sól jadalną, ale o pewien rodzaj soli wydobywanej z Morza Martwego, którą Palestyńczycy używają do podsycania ognia. Sól ta po jakimś czasie wietrzeje i nie nadaje się do użycia; por. słowa: Lecz jeśli sól utraci smak, czymże ją posolić? (5, 13). Idąc za tym zdaniem O. S p i n a t o 1 i2j sugeruje taką interpretację logionu: Wy jesteście soląf która pomaga rozpalić ogień. W świetle tej interpretacji lepiej według niego rozumiemy słowa ewangelii Marka Bo każdy ogniem będzie posolony (9, 49), tzn. każdy powinien być tym, czym sól dla ognia.

Wydaje nam się jednak, że sól jest tutaj symbolem nie czegoś, co rozpala, ale co ulepsza przedmiot, oczyszcza, udoskonala, a nawet w jakimś sensie uświęca. Zwróćmy uwagę, że sól była ważnym elementem w ucztach Przymierza. Według przepisów Prawa nie powinno jej brakować także w ofiarach pokarmowych. W Księdze Kapłańskiej czytamy: Każdi dar należący do ojiary pokarmowej ma być posolony. Niech nie brakuu soli przymierza Boga Twego przy żadnej ofierze pokarmowej. Każdy da posypiesz solą (2, 13; por. Lb 18, 19 i 2 Krn 13, 5).

Jeśli chodzi o Mk 9, 49 logion ten należy raczej tłumaczyć: bo kard? ogniem będzie oczyszczony. To znaczenie wynika z kontekstu. W wierszi poprzednim mamy obraz kary wiecznej, w którym występuje ogier *9, 48). Słowa Miejcie sól w sobie i zachowujcie pokój między sobą (Ml 9, 50) należy rozumieć więc tak: Bądźcie doskonali, wolni od wszelkiewad, oczyszczeni z tego wszystkiego, co zakłóca pokój.

Chrześcijanie ze swojej natury są powołani do doskonalenia świata do jego uświęcenia i w tym nikt ich nie zastąpi. Ale też chrześcijanki nie pełniący swojej misji zostanie przez świat odrzucony.

O zadaniach uczniów Chrystusa mówi też następny logion — o świet le. Chrystus utożsamia się w nim z tymi, którzy w Niego wierzą. Któ jest bowiem „światłością narodów” jeśli nie przede wszystkim Mesjasz Tak określa Go Izajasz (42, 6 i 49,6). Chrześcijanie będąc „światłem mają podobnie jak On ukazywać światu prawdę i dobro.

Miasto na górze leżące (5, 14b)

Naśladowanie Jezusa i prowadzenie Jego dzieła sprawia, że Jeg uczniowie staną się ośrodkiem zainteresowania i kontrowersji. Nie i kryją się ze swoimi przekonaniami. Zresztą nie wolno im się ukrywai Zostali postawieni na górze, aby byli widziani, aby byli znakiem.

Jezus a Prawo (5, 17-20)

25 L. Kohler, Wo nun das Salz dumm wird, Kleine Lichter. Fiinjzia E belstellen erklart, Ziirich 1945, 73—76.

28 O.da Spijiatoli, dz. cyt., 127.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
STUDIA GDAŃSKIE IV (1930) Ks. Andrzej KowalczykNIEKTÓRE PROBLEMY LITERACKIE I EGZEGETYCZNEKAZANIA NA
118 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK nośnie powołania uczniów, wypowiedzi na temat stosunku Jezusa dc Prawa, na
120 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK gdy Jezus dokończył tych słów”. W kazaniu na górze znajdujemy kilkakrotnie
124 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK dectwem tego jest termin „Tora Mesjasza” znajdujący się w midraszu Qoh 11,
126 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK Zupełnie odmienne stanowisko zajmuje B. C. Butle r2 Jego zdaniem Łukasz po
130 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK tylko w znaczeniu „wypełnienie prorocze, udoskonalenie”. Mimo wszystko kon
132 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK jest największym w Królestwie niebieskim; żadne też przykazanie nie było p
P1080854 Danuta Krsywoń Nie sposób określić, kiedy po raz pierwszy pojawiło się pytanie o sens ludzk
kiej egzystencji. Bouillarad twierdzi, że t.f. powinna wykazywać sens podstawowych pojęć religijnych
skanuj0024 (116) 28 ANDRZEJ KOWALCZYK4. Ewolucja turystyki kulturowej Traktując kulturę i krajobraz

więcej podobnych podstron