606616582

606616582



NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA GÓRZE 131

więcej niż tylko śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Odnosi się ono do całej poprzedniej ekonomii zbawienia, do całego objawienia ST, które znajduje swoje wypełnienie w dziele Jezusa Chrystusa.

Przedstawicielem drugiego kierunku w interpretacji tego wiersza jest J. D u p o n t. Zwraca on uwagę, że prawo jest po prostu synonimem Pisma, dlatego Mateusz ma tutaj na myśli nie przepisy etyczne ale teksty prorockie. Na to wskazuje użycie w zakończeniu drugiego zdania wyrazu genetai —wypełnić się, stać się85. Dupont nie robi zastrzeżeń, co do możliwości rozumienia tego logionu w kontekście końca świata.

Wydaje nam się, że jeżeli weźmiemy pod uwagę aspekt prorocki niektórych tekstów należących do grupy ksiąg zwanych Prawem — chociaż prawo w tym logionie może istotnie oznaczać całe Pismo św. — to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypełnienie się Pisma rozumieć w odniesieniu do całej historii ludzkości, aż do skończenia świata. Nawiązując do analizy poprzedniego wiersza możemy dodać, że nie ma potrzeby zacieśniać wyrażenia „prawo” tylko do proroctw. Chrystus realizując w sposób doskonały przykazanie miłości wypełnił Prawo. Jakkolwiek więc różnego rodzaju przepisy ST straciły swoją moc wraz z inauguracją nowego Przymierza, to jednak Prawo wypełniło się w Chrystusie, a wszystko to, co się miało spełnić, w historii, a mianowicie: zawarte w Prawie błogosławieństwa, obietnice Boże, groźby, proroctwa — jeśli się jeszcze nie spełniło, to wcześniej lub później zostanie zrealizowane (por.: Łk 24, 44).

Przechodzimy teraz do następnego wiersza: Mt 5,19 Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejsze, i uczyłby tak ludzi, len będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je pełni i pełnić uczy, ten będzie wielkim w królestwie niebieskim. Zakazuje on wyraźnie zniesienia choćby najmniejszego przykazania. Ale o jakie przykazania chodzi? Biorąc pod uwagę wiersze, które go poprzedzają, należałoby sądzić, że chodzi o przepisy ST. Znowuż więc powstaje problem pogodzenia tego logionu z innymi tekstami Pisma św., choćby antytezami kazania na górze z tego samego rozdziału Mt.

Dzisiejsi bibliści naogół starają się usunąć tą trudność przypisując logion nie Jezusowi ale: albo środowisku życiowemu pierwotnego Kościoła, jak np. A. F e u i 11 e t36, albo ewangeliście, jak np. J. D u p o n t37. C jego charakterze redakcyjnym miałby świadczyć brak spójności z kontekstem: poprzednio mówiło się o wypełnieniu Prawa, teraz o tym, kto

35    J. Dupont, dz. cyt., 198.

36    A. Feui.llet, Morale ancienne et morale chretienne d’apres Mt 5, 17-20, w: NTS 1970—1971, 129.

37    J. Dupont, dz. cyt., 202.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA GÓRZE 119 cykl mówi na temat miłości pod innym aspektem: pierwszy z nic
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA GÓRZE 123 jęcie tezy, że Mateusz wzoruje się na Księdze Przymierza najl
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA GÓRZE 1.    Błogosławieństwa i groźby (6, 20-26) 2.
12840 pic 11 06 143014 natrafiamy na słowo „róża”, jesteśmy świadomi, że w danym kontekście nie odn
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA CÓRZE 121 słuszeństwa i obiecuje dać w posiadanie ziemię. Tym warunkom
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA CÓRZE 129 W perykopie tej niemal każdy wiersz stanowi poważny problem d
NIEKTÓRE PROBLEMY KAZANIA NA CÓRZE 133 S o m m a r i o ALCUNI PROBLEMI LETTERARI E ESEGETICI DEL DIS
KAZANIE na GÓRZE 02 KIEDY SCHODZĄ Z GÓRY, MNÓSTWO LUDZI GROMADZI SIĘ, ASY SŁUCHAĆ UEZUSA. UEZUS ROZP
KAZANIE na GÓRZE 03 f PANIE, SŁUGA MÓJ JEST CHORY PROSZĘ, .POMÓŻ MU! i /PRZYJDĘ I UZDROWIĘ 
KAZANIE na GÓRZE 04 CHOCIAŻ FARYZEUSZE POSZUKUJĄ POWODU, ASY POJMAĆ JEZUSA, ON WCIĄŻ NAUCZA W KAFAPN
KAZANIE na GÓRZE 1 Dalej Jezus opowiadał o ukrytym skarbie, do którego powinny tęsknić ludzkie serca
KAZANIE na GÓRZE 2 Bóg zna ludzkie tęsknoty i potrzeby. Trzeba pójść za Nim i powierzyć Mu je. A Bóg
KAZANIE na GÓRZE(1) KAZANIE NA GÓRZE Pewnego dnia tłum słuchaczy był tak wielki, że Jezus musiał wej
KAZANIE na GÓRZE(2) Kazanie na Górze Jezus, widząc tłumy, które podążały za Nim, wszedł na górę wraz
KAZANIE na GÓRZE Nauczanie Jezusa0 261Kazanie na Górze Ewangelia według św. Mateusza 5 Ewangelia wed
120 KS. ANDRZEJ KOWALCZYK gdy Jezus dokończył tych słów”. W kazaniu na górze znajdujemy kilkakrotnie
NIEKTÓRE T KOGLEMY KAZANIA NA CÓRZE 125 siaj wielu egzegetów przyjmuje, że źródłem podobieństw jest

więcej podobnych podstron