606616693

606616693



OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 215

św. Anny, Trzech Króli, św. Katarzyny i św. Barbary. W tym samym czasie stały się modne ołtarze z importu głównie z takich ośrodków jak Antwerpia i Bruksela.

Dla rodzimej gdańskiej sztuki, źródłem inspiracji były Niderlandy, oraz kraje południowo-niemieckie przeżywające okres największej świetności dzięki takim artystom jak Schongauer, Diirer, Grunewald24. Południowe Niemcy są rodzinnym ośrodkiem Mistrza Michała. Tam w Augsburgu uczył się prawdopodobnie sztuki malowania i tam zetknął się z twórczością takich malarzy jak Burgkmair i Holbein St. Podczas studiów w Niemczech zetknął się zapewne z grafiką Diirera, może z rozmysłem wybrał zestaw brafik jadąc do Gdańska realizować zamówienie, bowiem wzorowanie się na grafice wielkiego Norymberczyka w komponowaniu scen malarskich a nawet płaskorzeźbionych jest jasne i łatwe do zestawienia. Co więcej musiał zapewnić sobie dostarczenie nowo ukazujących się prac Diirera z lat 1511—12 do Gdańska, skoro nieruchome, malowane skrzydła w sposób wyraźny do nich nawiązują. -

Sztuka Diirera była źródłem inspiracji dla wielu wielkich włoskich i niderlandzkich malarzy, a także wzorcem dla pracy nie zawsze najbardziej uzdolnionych naśladowców23. Grafika grała naówczas rolę pośrednika w przenoszeniu nowinek artystycznych. Jednostki wybitne wzbogacały formę i kompozycję nie popadając w niewolnicze naśladownictwo, jednostki przeciętne ograniczały kompozycję powtarzając osoby pierwszoplanowe bez żadnych istotnych zmian. Malowane skrzydła ruchome i nieruchome nawiązują do znanych rycin Diirera.

Dla sceny ,,Ucieczka do Egiptu” prototypem jest grafika Diirera z cyklu życie Maryi — B. 892*, a dla sceny „12-letni Jezus w świątyni” z tego samego cyklu grafika B. 9127.

Mistrzowi Michałowi zdarzało się w jednej kwaterze rozdzielonej malarsko na dwie sceny kolumną użyć jako wzorca jednej ryciny Diirera. Szczególnie wiernie powtórzona jest scena „św. Józef przy pracy w Egipcie” i „Najśw. Maryia Panna z dzieciątkiem w Egipcie”.

Wzorem dla kwatery pełnej liryzmu, ukazującej ludzkie spra,vy i wzajemne ludzkie kontakty stała się grafika Diirera ze wspomnianego cyklu pn. „święta Rodzina w Egipcie” z r. 1504—150528. Mistrz Michał ograniczył krajobraz z rozległą południową-włoską architekturą. Pozostawił domy w tle ale je zindywidualizował, przeniósł w lokalny klimat Pojawia się w nim nawet dom drewniany wsparty na słupie o drewnianym podcieniu. Całą scenę przeniósł jednak do sklepionego wnętrza,

24    A. Gosie niecka, w: Dzieje Gdańska, Sztuka w Gdańsku, s. 288, 289.

25    W. Walicki — Zloty widnokrąg, Wairszawa, 1965, s. 89.

26    W. D r o s t — Die Marienkirche...

27    'W. D r o s t — op. cit.

28    D. Knockfuss, — Durer, Lipsk 1895, ryc. 36.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 205 Ludność Gdańska od połowy XV w. do pocz. XV w. wzros
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 207 strojów religijnych sięgnięto po środek, który był
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 209 Mistrza Michała, opisane przez Hirscha, a zwieńczeni
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 211 kwaterami, pary ruchomych skrzydeł malowanych, oraz
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 213 Lewe skrzydło — góra sceny: ..Ucieczka do Egiptu” i
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 219 lingen, która znajduje wiele analogii w zbiorowych
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MARII. 221 Nie powinno być na ogół kłopotu z malowanymi kwatera
OŁTARZ „KORONACJI NAJŚWIĘTSZEJ PANNY MAKU. 217 pełnych roślin stoją postaci męskie i kobiece o
skanowanie0010 (97) z 1228 r.; w tym właśnie roku poświęcono dwa ołtarze: ku czci Panny Marii i św.
scandjvutmp14801 1 498Modlitwa. Użycz nam Panie za wstawieniem się Najświętszej Panny i Świętych, k
scandjvutmp14f01 1 m za mnie na krzyżu płynęła i dla zasług Najświętszej Panny Maryi i wszystkich Ś
186 KS. PIOTR TOCZEK organizowano rekolekcje zamknięte w Zakładzie Sióstr Panny Marii w Wejherowie,
WNIEBOWZIĘCIE NMP /^WNIEBOWZIĘCIE Ml NAJŚWIĘTSZEJMARYI PANNY W tym czasie Maryja wybrała się i poszł
450px Kolumna Trajana i Kosciol Najswietdzego Imienia Marii 1^1 u iŁJGłt “i"*’’ im
PRZEGLĄDWIELKOPOLSKI INOWROCŁAW KOSOOŁ PANNY MARII WRZESIEŃ — NR 9 ROK U — 1946
: S5- Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie ul. Dolna Panny Marii 3 WSTĘP WOLNY SERDECZNIE
3.    Sonet 111Do Najświętszej panny >    Apostrofa do Matki Boskie

więcej podobnych podstron