6125494937

6125494937



Psychologia mediów - historia, obszar badań i perspektywy

Ze względu na rolę, jaką media odgrywały i odgrywają w społeczeństwie, stanowiły (i wciąż stanowią) obszar badań naukowców reprezentujących różne dyscypliny. W niniejszym artykule przedstawię wkład psychologów w badania nad mediami. Można śmiało powiedzieć, że psychologia - jako nauka, która ukonstytuowała się pod koniec XIX w. - od zawsze interesowała się mediami, a psycholodzy (głównie społeczni) chętnie czynili obiektem swoich badań różne media (film, radio, telewizję, nowe media). Mieli oni duży wkład - wraz z badaczami z innych dyscyplin, np. socjologami, antropologami, językoznawcami -w budowanie w Ameryce Północnej podwalin nauki o komunikacji (communica-tion science) (McDonald, 2004). Z czasem jednak psycholodzy zaczęli dostrzegać potrzebę stworzenia nowej dyscypliny badawczej, którą określono mianem psychologii mediów.

Perspektywa psychologiczna badań nad mediami (ujęcie historyczne)

Początek XX wieku. Badania nad filmem niemym

Jedną z pierwszych prac psychologicznych na temat mediów, a dokładnie niemego filmu, była praca Karla Marbego pt. Theorie der kinematografiphischen Projektionen, w której przedstawiono m.in. sposób ulepszenia projektorów filmowych (Winterhoff-Spurk, 2007, s. 22). Pracę tę wydano w 1910 roku, czyli piętnaście lat po publicznej projekcji filmów Augusta i Luisa Lumiere oraz braci Sldadanowskych. Sześć lat później Hugo Munsterberg (1916), urodzony w Gdańsku psycholog społeczny, uczeń Wilhelma Wundta i profesor Uniwersytetu Har-varda, opublikował studium The photoplay: A psychological study. W publikacji tej podkreślał zalety kinematografu i filmu niemego, analizując przede wszystkim sposób, w jaki ruchome obrazy (photoplays) wpływają na umysł widza, i odnosząc obraz filmowy do występu teatralnego pod wieloma względami od niego różny.

Jaka jest więc różnica pomiędzy widzeniem ruchu w filmie i na prawdziwej scenie? Na scenie, gdzie aktorzy rzeczywiście się poruszają, oko naprawdę rejestruje ciąg zdarzeń. Każda pozycja przechodzi w następną bez jakichkolwiek zakłóceń. Widz odbiera wszystko z zewnątrz i cały ruch, który widzi, w rzeczywistości dzieje się na zewnątrz, a zatem w jego oku. Ale jeśli ogląda on świat filmowy, ruch, który widzi, wydaje się prawdziwy, ale jest tworzony przez jego własny umysł1 (Munsterberg, 1916).

1

http://www.gutenberg.0rg/files/15383/15383-h/15383-h.htm#chapter3.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia mediów - historia, obszar badań i perspektywy 17 Wpływ wyników badań na przemysł filmowy
Psychologia mediów - historia, obszar badań i perspektywy 21 nie tylko określonych wzorów zachowań,
Psychologia mediów - historia, obszar badań i perspektywy    23 (1dependency theory)
Psychologia mediów - historia, obszar badani i perspektywy 19Okres drugiej wojny światowej i powojen
ScannedImage 18 INKLUZJA I EKSKLUZYWIZM Ze względu na rolę, jaką Robertson przypisuje społeczn
zdjęcie0060 2 Ze względu na rolę, jaką w procesie ubojowym odgrywa pozbawienie zwierzęcia świadomośc
Ze względu na rolę jaką odgrywa liczba n w określeniu energii całkowitej atomu, jest nazywana główną
Grzegorz Ptaszek AGH w KrakowiePsychologia mediów -historia, obszar badań i
img084 Przykład 6.6 (według [Armitage]) Wyniki badań dzieci ze względu na nosicielstwo bakterii Stre
Obszar badawczy GS: Ze względu na wzrastającą dokładność i niską
PZK082 82 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ono bardzo owocne ze względu na możliwość określenia ko
Rodzaje badań jakościowych ze względu na sposób zbierania danych indywidualny wywiad pogłębiony
CIMG3338 (2) vide miast wc wszystkich krajach .tu ma na swoim obszarze budowlę, która ze względ
Typ obszaru - podział rynku ze względu na gęstość zaludnienia np.: miejski, podmiejski, wiejski Cech

więcej podobnych podstron