628033482

628033482



139


RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY

Z PROBLEMÓW KOMUNIKOWANIA


ności wobec partii politycznych (w Danii do telewizyjnych debat międzypartyjnych nie dopuszczono partii nie mających reprezentacji parlamentarnych, lecz uprawnionych do wysuwania swych kandydatów w wyborach; praktyki takie ombudsman uznał za nieprawidłowe).

8.    W państwach nordyckich prawo nie gwarantuje jednostce możliwości przedstawiania swych poglądów w programach radiowych lub telewizyjnych, a dziennikarzom radiowym i telewizyjnym — swobody wygłaszania swych opinii. „Jeżeli przez wolność słowa rozumiemy przyznanie każdemu sposobności przedstawiania swych poglądów, to nie ma wolności słowa w szwedzkim radiu i telewizji” (C. W. Nisser).

9.    W rzeczywistości natomiast, „kto nie ma monopolu, ten ma znikome szanse (G. Petren, wypowiedź w dyskusji). Daje to asumpt do głosów krytyki: „Monopol państwowy ogranicza swobodę głoszenia opinii zazwyczaj bardziej, niż jest to niezbędne. Moje przekonania na ten temat zostały utwierdzone, kiedy usłyszałem o składzie Rady Programowej Duńskiego Radia: jedynie grupy mające władzę społeczną mogą mieć dostęp do radia” (A. Khol, wypowiedź w dyskusji).

W opinii recenzenta powyższe uwagi krytyczne można zaadresować również do „wolnej” prasy. Pisma głoszą określoną orientację albo zgoła pozostają w rękach stronnictw: w Danii 90% gazet reprezentuje poglądy liberalne bądź konserwatywne (O. Esper-sen). W tym świetle państwowy monopol radia i telewizji — jeśli tylko przestrzegana jest zasada bezstronności albo równowagi przedstawianych w programach poglądów — nie ogranicza bynajmniej swobody głoszenia opinii w stopniu większym niż czyni to prasa. Wniosku takiego wszelako na konferencji nie sformułowano.

Nie podjęto również zagadnienia, w jakim stopniu państwowy monopol radia i telewizji rzutuje na zakres odpowiedzialności państwa emitującego za treść programów radiowych i telewizyjnych odbieranych poza jego granicami. Mimo tego materiały konferencji są wartościowym przyczynkiem do dyskusji nad problematyką tzw. ..trzeciego koszyka” i ten wzgląd uzasadnia obszerne ich omówienie.

Andrzej S. Nartowski

THE GLOBAL CONTEXT FOR THE FORMATION OF DOMESTIC COMMUNICATION POLICY. International Broadcast Institute, London 1975. S. 69.

W tomie wykonanym tzw. małą poligrafią zebrano czołowe prace nadesłane i przedstawione na dorocznym zgromadzeniu International Broadcast Institute, które odbyło się w dniach 1—4 września 1975 w Kolonii. Są to materiały trzech spośród czterech komitetów roboczych, jakie obradowały w Kolonii, to jest zajmujących się: komunikowaniem popierającym rozwój, politykami komunikowania tudzież badaniami i planowaniem oraz prawem do komunikowania. Plon konferencji był znaczny i jak twierdzą autorzy wstępu, można było tylko mały procent prac roboczych włączyć do tej publikacji.

Idei komunikowania popierającego rozwój poświęcono cztery spośród wydrukowanych prac. Dwie dotyczą realizacji zasad takiego działania w wybranych krajach — Kenii i Gujanie. dwie pozostałe trudnościom ich realizacji. Ramanu jam Balakri-s h n a n z Kuala Lumpur dowodzi konieczności uczenia wszelkich osób zajmujących się praktycznymi problemami rozwoju umiejętności skutecznego komunikowania za pomocą środków masowych.

Paul D. B o y d z United Nations Development Programme w artykule ..Building National Development Sup-port Communication Systems” omawia dwie istotne kwestie: rozbieżność między różnymi politykami rozwoju w ramach jednego rozwijającego się kraju oraz uczestnictwo agend rządowych w programach rozwoju. Zwłaszcza pierwszy problem wydaje sie ważnv dla komunikowania, ponieważ ukazuje, jak to system zaangażowany w dzieło rozwoju musi w tym samym czasie upowszechniać sprzeczne ze sobą hasła. Oto wykaz niektórych z dziedzin działania, sporządzony przez Kjella Lindera — z przyporządkowanymi im hasłami:

Rolnictwo:

Intensyfikuj produkcję ryżu (co znaczy: pomnażaj wielkość siły roboczej).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
127 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY B. Problemy metodologii historii czasopiśmiennictwa. Z powyższych
139 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY ŹRÓDŁA Czesław Wy cech:    SPOŁECZNA GOSPODARKA
156 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY nych, które ze wszystkich zakątków świata wpływają do UNESCO,
159 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY wów. Jest ona jednak warta uwagi i prowokuje do studiów nad
164 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY praktycznie wielu duchownych”, 1) kierowania i komunikowania. Następni
130 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY w usystematyzowaniu zagadnień, metodzie konstruowania pracy, procedurz
131 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY PROPAGANDA SOCJOLOGICZNA są przekonani co do słuszności zabiegów o
132 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY DZIENNIKARSTWO SPORTOWE dzenia jest to niewątpliwie najbardziej
133 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY nikarstwa sportowego od jego początków. Tuszyński przewertowal
134 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY DZIEJE POLSKIEGO RADIA wie, będąc historykiem powinien stawać się
135 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY MEDIA W WYMIANIE KULTURALNEJ diowym olbrzymem (s. 111). Wizyty, odwied
136 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY rialien der Konferenz des Instytut Zachodni Poznań und des Instituts&n
137 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY ASPEKTY SWOBODY GŁOSZENIA OPINII THE PROTECTION OF HUMAŃ RIGHTS IN THE
140 RECENZJE, OMÓWIENIA, NOTY Planowanie rodziny: Rodźcie mniej dzieci (co znaczy: ograniczajcie
RECENZJE, omówienia, noty unistycznych władz, tworzenie negatywnego wizerunku wspólnego przeciwnika,
recenzje, omówienia, noty ZMIERZCH GALAKTYKI GUTENBERGA nracv jest porównanie preferencji słów
recenzje, omówienia, noty xr „mrów Polaków i Rosjan, ukazujących dwoistość’ ich systemów
recenzje, omówienia, noty nazwanej sieciową, zaś przedsiębiorcy uczynili zeń mechanizm nowej
DOKĄD ZMIERZA EWOLUCJA MOWY?RECENZJE, omówienia, noty •a ciągłemu procesowi zatarcia. Autorzy

więcej podobnych podstron