6295505282

6295505282



WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI

UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO

Dzięki możliwościom zastosowania techniki komputerowej w procesie rozwiązywania modeli mamy możliwość doskonalenia jego struktury. Narzędzie to umożliwia analizę bez ingerowania w rzeczywisty obiekt. Może być stosowane zarówno na etapie jego tworzenia jak i później służyć do doskonalenia jego funkcjonowania. Badanie rzeczywistości przy pomocy metod modelowania dostarcza wielu cennych, użytecznych informacji przy niedużym koszcie takiego badania.

5. Struktura modeli normatywnych zagadnień decyzyjnych

Jednymi z najprostszych typów modeli są modele normatywne. Model normatywny to taki model, który cechuje się określoną i ustaloną strukturą wewnętrzną. Fazy budowy modeli decyzyjnych to proces prowadzący do określenie struktury modelu. W jej skład wchodzą takie elementy jak:

•    zmienna (zmienne) decyzyjna,

•    parametry,

•    funkcja celu FC (funkcja kryterium FK),

• warunki ograniczające zasadnicze WOZ,

• warunki ograniczające dodatkowe WD.

5.1. Charakterystyka elementów struktury modeli

Zmienne decyzyjne (zmienne decyzyjne ponieważ jest ich wiele) są to niewiadome, których wartości są poszukiwane w trakcie rozwiązywania modelu. Jest to jeden z najważniejszych elementów modelu i zarazem najtrudniejszy do zidentyfikowania. Zmienna decyzyjna musi być bardzo precyzyjnie określona i musimy dokładnie wiedzieć co będzie ona reprezentowała w modelu. Od zmiennej decyzyjnej zależą pozostałe, ważne elementy struktury takie jak: funkcja celu i warunki ograniczające.

Musi ona być tak przez nas określona w trakcie konstruowania modelu aby można było przeprowadzić proces optymalizacji rozpatrywanego zagadnienia.

Zazwyczaj trudno jest bez głębszej analizy odpowiedzieć na pytanie co należy przyjąć za zmienną decyzyjną. Ogólnie można powiedzieć, że zmienne decyzyjne powinny być tak przez nas tak zdefiniowane aby rozwiązanie modelu zbudowanego z ich wykorzystaniem umożliwiało odpowiedzenie na pytanie postawione w zagadnieniu. Warto jest wobec tego dokładnie analizować postawione w zadaniu pytania tam bowiem często znajduje się podpowiedź co należy przyjąć za zmienną decyzyjną.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGOBadania
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO bn wektor kolumno
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO Model jest modele
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO programów posiada
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO ma rozwiązanie
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO Rlh
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO Największy prąd,
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO 1.
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO przy wyznaczaniu
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO proponowanego
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGORys. 3.1. Metodyka
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO Przyjmuje się, że
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO Parametry są to
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO woz WD anxl+ ą2x2
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO - HUMANISTYCZNEGO na przeciwne. Uzy
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO -
WYDZIAŁ TRANSPORTU I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTETU TECHNOLOGICZNO -
WYDZIAŁ TELEKOMUNIKACJI I ELEKTROTECHNIKI UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNO-PRZYRODNICZY im. Jana i Jędrzej
UTH RADO M Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu Wydział

więcej podobnych podstron