6295505365

6295505365



Uniwersytet Rzeszowski

pozytywną

SPIS ZALECANYCH LEKTUR:

C. Jencks "Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury", Warszawa 1982.

T. Barucki "Maciej Nowicki", Warszawa 1986.

C. Jencks "Ruch nowoczesny w architekturze", Warszawa 1987.

H. De.Morant "Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności", Warszawa 1983 W. - Koch "Style w architekturze", Warszawa 1966.

NAZWA PRZEDMIOTU: Rysunek

TYP PRZEDMIOTU: obowiązkowy

POZIOM PRZEDMIOTU: podstawowy

ROK STUDIÓW, SEMESTR: Rok I, II - (Semestr I, II, III, IV)

LICZBA PUNKTÓW ECTS: Dla Roku I (4 + 3), Dla Roku II (3 + 3)

METODY NAUCZANIA: Analiza i interpretacja własna zjawisk, metod i tendencji charakterystycznych dla tej dziedziny wypowiedzi artystycznej w oparciu o praktyczne wykorzystanie tzw. kanonu akademickiego w rysunku. Kształcenie i podejmowanie prób wypracowania ekspresji własnej na bazie studium z natury w oparciu o warsztat rysunkowy. Realizacja, wykonanie i omawianie -indywidualne i zbiorowe danej pracy połączone z wnikliwą analizą wykonanego rysunku, zakończone wystawieniem oceny.

JĘZYK WYKŁADOWY: język polski

IMIĘ I NAZWISKO WYKŁADOWCY: Pracownicy zakładu rysunku

WYMAGANIA WSTĘPNE: Umiejętność obserwacji natury, posługiwania się podstawowymi narzędziami rysunkowymi, oraz podstawowa wiedza z zakresu kompozycji, anatomii i modelunku.

CELE PRZEDMIOTU: Poszukiwanie i rozwój ekspresji własnej studenta w oparciu o warsztat rysunkowy na bazie analizy i twórczej interpretacji tzw. "kanonu akademickiego" /studia rys. z obserwacji modela, martwej natury, pejzażu /.Doskonalenie umiejętności warsztatowych - biegłość w posługiwaniu się wybranym narzędziem, oraz wzbogacanie w oryginalny sposób własnych środków wyrazu. Stymulowanie i rozwój świadomości artystycznej studenta

-    rozwijanie wiedzy dotyczącej czynników decydujących o dziele sztuki, w tym:studium proporcji, kompozycja, światłocień, walor, forma, zagadnienia przestrzeni, faktury, ekspresji,

-    inicjowanie procesów wyobraźni (odbieranie zmysłowe wywołuje wrażenie duchowe),

-    obserwacja natury będąca punktem wyjęcia do rozwiązań abstrakcyjnych rozwijających wyobraźnię, analizę i syntezę,

-    doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnie anatomicznie studiów postaci,

-    pogłębienie umiejętności tworzenia dobrych układów kompozycyjnych, rozwijanie zdolności podejmowania decyzji, przełamanie bariery lęku i obaw przed tzw. "zepsuciem",

-    interpretacja zagadnienia,

-    nadawanie znaczeń linii: od zamaszystej, ostrej i drapieżnej do delikatnej, leciutkiej, niknącej w bieli tła, tak, że tylko oko wyobraźni może śledzić jej przebieg,

-    poszukiwanie nastroju wielkiego skupienia, dyscypliny i konsekwencji w dążeniu do jasno wytoczonego celu artystycznego,

-    notowanie głębokich, nieuchwytnych odczuć na papierze,

-    poszukiwanie indywidualnych środków wyrazu, ekspresja,

TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU:

l.Szkice i krótkie impresje rysunkowe z natury /pejzaż, martwa natura, postać statyczna i w ruchu/.

2."Postać we wnętrzu"- pogłębione studium rysunkowe z natury. 3."Studium aktu" - interpretacja własna realistycznej -"akademickiej" wersji tej metody, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowej kompozycji rysunku, ustawieniem proporcji postaci oraz konsekwencji w budowaniu dzieła wybranymi środkami wyrazu, dostosowanymi do preferowanego przez studenta narzędzia /ołówek, węgiel rys., tusz lawowany, rysunkowe techniki mieszane /. 5."Przestrzeń" - rysunek z wyobraźni jako punkt wyjścia do



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Uniwersytet Rzeszowski pisemnego, egzamin ustny SPIS ZALECANYCH LEKTUR: Badora S., Czeredrecka B., M
Uniwersytet Rzeszowski Spis zalecanych lektur: Groniowski J.(red.); Podstawy patomotfologii. PZWL,
Uniwersytet Rzeszowski SPIS ZALECANYCH LEKTUR: -    Arnheim R. - "Sztuka i perce
II.B. 12 Spis zalecanych lektur (recommended reading) - literatura podstawowa ■
studenta: Egzamin pisemny Spis zalecanych lektur: 1.    Wojciech Siuda - Elementy pra
Spis zalecanych lektur: Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000; Koperek S. i
Spis zalecanych lektur (recommended reading) •    Z. Radwański, A. Olejniczak,
Spis zalecanych lektur: Harrington W., Teologia biblijna, Warszawa 1977; Langkammer H., Teologia bib
Spis zalecanych lektur: Danielou J.. Marrou H. I., Historia Kościoła, t. I, tłum. M. Tarnowska, Wars
Trembecki, Jasiński). Spis zalecanych lektur: Teksty: Konarski S., O poprawie wad wymowy, [w:] Konar
II.B.14 Spis zalecanych lektur (recommended reading) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: PHILIP KERR, LINDSAY
II.B.14 Spis zalecanych lektur (recommended reading) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: R. S. Covey, 7 nawyków
II.B.12 Spis zalecanych lektur (recommended reading) -    literatura podstawowa -
Metody oceny: Egzamin: Spis zalecanych lektur: Wittyna WWW przedmiotu: Uwagi
studenta: Egzamin pisemny Spis zalecanych lektur: 1.    Wojciech Siuda - Elementy pra
Uniwersytet Rzeszowski Wykaz ok. 30 lektur, Fragmenty kilkunastu literatur narodowych. R. Dyboski, W
Spis zalecanych lektur: Bergamini A., Chrystus Świętem Kościoła, tłum. K. Kubis, Kraków 2004; Kunzle

więcej podobnych podstron